Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2364 ggr
Pysslingens
2009-03-13 12:59
0

Rasstandard - mitted

Nu när vi har den intressanta diskussionen om V:n på bi-colour så undrar jag hur det är med mitted? Man kan se mitted ganska högt upp i klasserna med vita fläckar i ansiktet. För mig är det en felteckning. Men jag undrar om jag tolkat det hela fel eftersom de kan bli BIV och NOM trots sina fläckar.

Vad gäller egentligen?

//Henrietta

Rosino
2009-03-13 13:10
0

Om du med fläckar menar bläsen så är det ju tillåtet. Vissa domare anser det t.o.m. önskvärt, men det är nog deras personliga åsikt i så fall (tror jag).

Sunrunners
2009-03-13 13:17
0

Bläsen på näsan och lite upp till  pannan tycker jag att är vad det skulle vara med mitted om de har vit i ansiktet. Jag tycker inte om för bräda vita områden, det är inte mera under min åsikt någon bläs. Och vita under näsan tycker jag inte om.

Jag tycker att detta är en viktigare fråga än om bicolour har en vit V som går i mitten av ögorna eller är helt mellan ögorna.

Omorose
2009-03-13 13:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bläs är fullt godkänt, jag tycker personligen att det är väldigt fint, då den är av en fin form =P Jag föredrar då den håller sig på nosryggen och inte på överläppen men jag tror att även det är tillåtet.

Hur är det med en "stjärna" i pannan? I standarden står det

Points (except paws, chin and the possible white stripe/markings on the bridge of the nose up to the forehead)

Menar man att den kan sträcka sig upp till pannan eller att den får förekomma där? Hoppas att jag är tillräckligt tydlig..

En till sak, får bläsen vara bruten? en liten bläs på nosen och en liten längre upp? Bifogar ett exempel (den "övre" bläsen syns inte så bra)

Pysslingens
2009-03-13 16:36
0

Det är inte bläsen jag menar utan att ena morrhårskudden kan var vit tex.

Helt enkelt mycket vitt i ansiktet

GunBertus
2009-03-13 17:49
0

Får mitted ha färgade fläckar på bakbenen, alltså på bakhasorna?

Kattungar väntas hos GunBertus

Heros
2009-03-13 19:14
0

#5 svar JA

englagirl
2009-03-13 19:58
0

#4 Är det så här du menar?

En feltecknad men lite söt Snoddas!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

englagirl
2009-03-13 19:59
0

En till bild på Snoddas.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Fyrpihls
2009-03-13 20:34
0

Bifogar också en bild här på min Amber som alltid bara fått lovord för sin charmiga bläs, trots att den sitter lite på snedden

hennes strimma fortsätter ju helt enkelt upp över nosen.

Vi diskuterade just detta på ett seminarium med några domare och uppfödare och kom då fram till att om i det här fallet tex Ambers underläpp skulle vara färgad… Då är ju strimman bruten och det får den ju inte vara. Strimman ska ju gå ända framifrån och under magen och ända bak…

Singo-Torpet
2009-03-13 21:18
0

min mille har en bruten bläs på nos ryggen som han alltid får possitiva omdömen om… en snygg bläs enligt mig symetrisk och så fin *s*

---------------

hur är det med den brutna striman har sett massor av kater som har bara en vit haklapp mitt på hakan och sedan ett mörkt område innna de vita fortsätter undermagen om ni förstår?

vissa har ju en mörk krage som brytter av striman en anning hur ser ni på det?

---------

runners på frambennen är något som stör mig personligen ganska mycket på just mitted katterna..

Omorose
2009-03-13 21:22
0

#10 Ang. den brutna strimman från haka till mage. Det är väl relativt nyss som det har blivit godkänt att de får va mörkt där emellan..

Jag föredrar då de har den hela vita strimmat från haka till bak ;D

Singo-Torpet
2009-03-13 21:40
0

#11 håller helt med, ja föredrar också att hela hakan är vit och går under hela katen till svansen s.a.s

cccp
2009-03-13 22:38
0

hej

hur ser ni på torres.han har en kraftig bläs även vit under nosen.

tyvärr dåligt kort.han är 8 månader.

FunHouse
2009-03-14 01:04
0

Själv fattar jag inte att det är så viktigt hur bläsen sitter, när det sen är tillåtet med färgade fläckar på benen? För det var väl så att det ändrades i standarden för några år sen och nu är tillåtet.
Sen tycker jag inte att en bläs ska få vara för stor för då blir det ju nästan som bicolour.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Fyrpihls
2009-03-14 15:55
0

Jag visste inte ens att man fick ha en mörk krage mellan hakan och magen… jag trodde att strimman skulle vara intakt… det finns väl inga ändringar i standarden om det.. eller?

Däremot vet jag att en stjärna i pannan inte brukar ge något avdrag och jag personligen tycker att det är ljuvligt vackert.

Runners däremot som går ända från vanten på tassen och upp till magen är väl egentligen inte tillåtet, men det finns ju massor av katter som blivit NOM och allt möjligt med det. Det är väl såna här detaljer som vi måste skärpa till nu framöver när det börjar bli så många ragdolls.

Jag själv trodde att det var ok om runnersen gick en liten bit upp på benet från vanten, som en liten kil, men nu i Nyköping så sa Hanna att hon tyckte att det också var runners, och att man måste vara tydligare med hur standarden är uttryckt tycker jag. Precis som birmorna. Där står det ju exakt hur långa kilar dom får ha, och de är ganska stenhårda på det.

det har ju gått jättebra för många mittedkatter med runners, men det beror ju på att standarden är luddig. Nej, Hur ska vi göra för att få tydligare riktlinjer.. Det är ju en hel apparat med att få ändra bara några ord i standarden, men några förtydligande måste väl gå att driva igenom, precis som det var med fläckar på bakbenen på mitted katter för några år sen. Tidigare var ju det heller inte tillåtet.

En ny standard för alla tre varianterna ang färgerna vore på sin plats, där det fanns tydliga och exakta "gränser" så både domarna och vi uppfödare har bättre verktyg för att veta vilka som hör hemma på utställningarna. Däremot om en katt är skitbra i typen men har något litet färgfel, så kan det ju ändå vara befogat att använda den individen i sitt avelsarbete om den tillför något till rasen, men man ska ju också vara medveten om att även felteckningar ärvs ner ganska kraftigt.. så det tål att tänkas på.

Sen är det ju säkert så att en del avlar för att mest sälja sällskapskatter, medans andra strävar efter att avla fram helt perfekta individer, till utställning och avel.

Men visst är det mycket att tänka på… men det är jätteviktigt med såna här diskussioner. Självklart måste vi först bygga och sen måla, men när vi nu har så många byggstenar som är mer eller mindre fulländade i typen, så är det också dags att börja selektera kritiskt även när det gäller färger.

Själv börjar jag bli otroligt kräsen… snart är det ingen som duger åt mig. jag vill ha en kråkan kopia.. hon är min absoluta favorit!! Jag skulle vilja känna och klämma och pussa på henne och ALLT för att lära mig MER. Tänkte fråga alla BIS katt ägare i Nyköping om man kunde få klämma runt lite, men jag tyckte nog att de hade fått nog av allt klämmande och lyftande och hissande.. De är så fina allihop, så man bara smälter.

Men utan skryt… (eller lite skryt då) så är ju min Leo och Mio också helt underbart bra. Det ska bli roligt att ställa Yaromir när han kommer i form.. Fast nu halkade jag visst ur ämnet.. hehe

Troika
2009-03-14 17:03
0

Her er "blissen" til min frøken. Synes selv den er underbart fin.

Troika
2009-03-14 17:07
0

Må bare legge til noe her. Da min mitted jente  (se bilde over) var liten så skjelte hun litt med øynene. Fikk høre av dyrlegen at katter med flekker på nesen hadde en tendens til dette når de var små. Mulig flekken er litt forstyrrende for kattene når de er små.

Men dette har hun vokst fra seg og har ingen problem med skjeling. Men en interessant ting synes jeg iallefall.

Omorose
2009-03-14 18:26
0

#15 som jag har uppfattat det så står det att den vita strimman ska börja vid bröstet, och därför kan det ju vara en mörk fläck mellan haka och bröst.

Yataz
2009-03-14 18:33
0

Så här säger FIFe standarden:

"White stripe extends from the bib and runs down the underside between the front legs to the base of the tail."

Någon mörk krage mellan haka och bröst är inte tillåtet. Då är ju strimman bruten.

Martina

Yataz

Singo-Torpet
2009-03-14 21:46
0

#19 så tolkar ja det med men man blir lite vilsen måste ja säga…

dock stör runners eller "kilar" mig mer än den mörka kragen ja sett på några mitted på senare tid.. som unii skrev så på birman så är det nästan mått på hur de ska vara och min "kusin" som födder upp birmor dom mätter sockorna på sina, så noga är dom och säkert många flera…

Omorose
2009-03-15 03:00
0

#19 många som har översatt standarden till svenska menar att strimman kan börja från bröstet , och då borde det ju få finnas mellanrum mellan haka och bröst…

men du har säkert rätt, tycker bara att dom borde skriva from the chin om dom ska vara riktigt tydliga.

Yataz
2009-03-15 11:43
0

#21 Jo kanske…men bib betyder ju haklapp och då tycker jag inte att man kan tolka det som bröst. Men hela standarden borde helt klart förtydligas så vi slipper sådana här misstolkningar.

Martina

Yataz

Omorose
2009-03-15 13:32
0

#22, men haklappen knyts ju runt halsen *s* nä jag skojjar, det blev liiite långsökt ;)

Jag håller med dig helt klart, en tydligare standard skulle verkligen underlätta Glad

Pysslingens
2009-03-16 08:00
0

Ja snurrigt är det! Tycker det är svårt att veta vad som är godkännt eller ej.