Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 4656 ggr
Rymmarns
2009-02-24 21:46
0

Giardia

Hej alla!

En av mina "kattungar" har fått diagnos giardia och funderar om han kan varit smittad från mig?

Skickat in träckprov på mina katter och ber en bön.

Enl SVA så smittar det via träck.

Sen har jag läst massa på nätet om hur besvärligt det är?

Nu väntar jag på svar och om det är ok så syns vi i Nyköping

GunBertus
2009-02-24 23:11
0

Vad härligt att läsa om alla problem som finns också:)

missförstå mig inte, det är jättetråkigt att du ev har Giardia , men jag uppskattar när alla problem också blir officiella och inte bara Guld och gröna skogar..heder åt att du skriver det här…, det verkar vara en väldigt jobbigt sjukdom , faktiskt inte så ovanlig tror jag men man förväxlar det lätt med andra tarmproblem.

Det som är så bra är att dela med sig av tråkigheter också så att man kan lära sig av allt. Jag visste ingenting om Giardia tidigare men en bekant till mig fick denna sjukdom i sitt katteri och därför började jag läsa om det.

Står mycket bra info i denna tråd , varför inte kontakta dessa uppfödare som har skrivit inläggen, de verkar kunna sin sak..
(såg att de skrev att katterna kan bli smittade av vattnet om man har egen brunn, det låter väldigt troligt tycker jag..)

http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=146819&sid=8bf824cd19bf8fa0eee1aca551f8c65c&p=2251282

men- hoppas givetvis vi ses i Nyköping istället:)

Kattungar väntas hos GunBertus

GunBertus
2009-02-24 23:17
0

sammanfattning på Giardia:

Giardia känns igen på först äcklig stank på avföringen som den renligaste katt plötsligen börjar placera lite varstans i hemmet.
Lukten är vidrig och konsistensen blir lösare - rinnande först ser det "luftigt sedan såsigt" ut och blir mer och mer slemmigt
och blodigt. Katten/hunden blir i sämsta fall i dålig kondition då den inte hinner uppta någon näring.

För några år sedan hade vi fått in detta elände i katteriet och till min fasa var denna anauroba (ej luftbehövande)
bakterie resistent mot Flagyl som är det enda preparat som är godkänt här i Sverige.

Efter mycket efterforskande från vår eminente veterinär och kliniken samt erfarenheter som min uppfödarkollega som
arbetar på ett Djursjukhus i ett Nordiskt grannland fick jag ett alltid fungerande råd.

**Axilur!
Doseras enligt bipacksedeln för katt/hund och varje djurs vikt sedan ges det 10 dagar i följd.
**
När alla katter var OK tog vi avföringsprover för att vara säkra på att katteriet var OK igen!
Vuxna katter blir vanligen resistenta men man skall aldrig ta det för givet.

Observera att Axilur inte är helt ofarligt men tar allt det man normalt behöver så det är det enda preparat vi använder
sedan det kom på marknden till ordinarie avmaskning.

Denna kommentar har tagits bort.
Amasing-Stars
2009-02-25 10:50
0

Hei ,

jeg må bare si meg enig med #1 …. takk for at du deler dette problemet med oss alle #0 Rymmarns, dette synes jeg det står respekt av !!  

Takk til dere begge Glad, jeg lærte noe nytt i dag.

GunBertus
2009-02-25 11:27
0

oj , läste min egen sammanfattning nu och det låter som det är jag som är sån expert, men jag klippte ur detta från ett av inläggen på forumlänken jag skrev överst..

jag har som sagt ingen egen erfarenhet av Giardia, men jag fick Flagy en gång till en MCO jag importerade från Danmark . Jag rekommenderar varmt att denna fås i tablettform , jag hade flytande och det var ett helsike att få i katten kan jag säga..

FunHouse
2009-02-25 18:33
0

Vad är det för djur? Mask?

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Ragstars
2009-02-25 19:54
0

#8 Giardia er en parasitt, og det kan også smitte til mennesker.

#Rymmarns: Har katten testet positivt for Giardia, kan det også være en idé å teste for Tritrichomonas…Katter som har dette tester også ofte positivt på Giardia, altså svaret kan feltolkas.

Holder tummorna for at ingen av dine katter har det!

FunHouse
2009-02-25 21:52
0

Jag håller också tummarna för dig att du inte har det… Jag tycker det var bra av dig att ta upp detta.

Jag var inne och läste på SVA´s sida om dessa sjukdomar och blev lite oroad. Det kan ju vara så att många fler har sånt här utan att veta om det.

Jag hörde just om en uppfödare i Norge som drabbats av det som nämdes ovan. tritrichomonas. En vän till mig tänkte köpa en kattunge där men blev tveksam.
Men uppfödaren sa att så många var drabbade och att det inte var farligt.

Men på SVA säger man att man inte bör sätta ihop katter som någon gång varit positiva med negativa katter för de kan smitta trots att de är symtomfria..inga direkta behandlingar fanns det heller.

Jag blev så orolig så jag har nu skickat efter provpaket från SVA…
Katter kan vara drabbade utan att ha diareer stod det…och det kommer ju in så många importer nu för tiden…

Är det någon som vet något om detta?

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Singo-Torpet
2009-02-25 22:22
0

#10 nu blev ja också orolig vart beställer du testet? finns de någon länk?

Ragstars
2009-02-26 02:09
0

#10: Jeg kjenner flere uppfödare i min katteklubb som har hatt dette i sitt katteri, og vi har pratet og lært en god del om emnet, samt at min veterinær har satt seg godt inn i dette og skrevet om det til andre klinikker for å opplyse om at parasitten finnes.

Tritrichomonas kalles også "den engelska parasitten"

Jeg har lagt ut noen linker om emnet i en tidligere tråd, så om du søker på tritrichomonas, så finner du det sikkert.Flört

Men nå var det Giardia denne tråden handlet om, så jeg skal ikke avspore mer.

FunHouse
2009-02-26 07:09
0

Jag ska söka efter den tråden…tack

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Rymmarns
2009-03-16 15:33
0

Testade syster, mor o far  holländskan och ingen har parasiten.

Nu funderar jag var den kommit ifrån?

Emil är en innekatt och har inte träffat andra katter eller hundar, funderar om det kan kommit in med skor?

Den är vanlig på kalv mm funderar på häst?

Någon som vet?

FunHouse
2009-03-16 19:09
0

Ingen aning, men vad skönt att dina katter var friskaGlad

Hur gjorde du när du testade dina katter? Vart skickade du proven? Vad kostar det? Tar det lång tid att få svar?

Nyfiken för att jag tänker vara väldigt försiktig när jag tar in nya katter i katteriet och vill gärna testa dom innan jag släpper ihop dom.

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

raggorgeous
2009-03-16 23:23
0

du kan kolla giardia med "kollamasken" som du köper på apoteket.
Det kostar lite extra men de utför de testerna där, är väl SVA som gör dem antar jag?

Mailade dem och hörde om de kollade ALL mask och det gjorde det, men Giardia är tilllägg som sagt.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se