Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 6431 ggr
Pias
0

Sällskapssjuk?

Stämmer det att ragdolls är mer sällskapssjuka än de flesta andra katter? Om man är borta mycket hemifrån ska man såklart ha två katter. Men klarar rasen ragdoll av det ändå? Eller blir de olyckliga och rentav kan utveckla beteendestörningar för att man inte är hemma tillräckligt? Och NÄR man är hemma, hur pass mycket uppmärksamhet kräver de? Oftast mer än en hus/bondkatt eller?

ProvinsiaRivers
1

Jag har en huskatt och tre ragdolls.Enligt min erfarenhet så kräver ragdoll mer uppmärksamhet.Dom vill verkligen vara med sina människor.Är med överallt där man själv är.Fyller tvättmaskin,bäddar sängar m.m.Och dom leker gärna.Apporterar leksaker och sånt.Och dom svarar när man pratar med dom.Jag har aldrig haft en ragdoll som ensamkatt och vet ingen som har det heller.Men visst finns det säkert någon individ som helst vill vara ensamkatt.Och ingen katt trivs väl långa och många dagar helt i sin ensamhet utan sina människor.Då kan man garanterat räkna med beteendestörningar.Ragdollhanar är enligt min uppfattning mer lekfulla och sällskapliga.Ragdollen är oftast helt nöjd med att sitta bredvid dig på soffan och mysa och jaga leksaksmöss som du kastar.Och sova i din säng såklart!

Limin
0

Jag har en huskatt (hona) som blir 8 år nu i oktober och en ragdoll (hane) som är 3 år. Och det är stor skillnad på dom. Vår huskatt kommer då hon har lust och hon är med ibland där vi är, men hon är mer sin egen. Vår ragdoll hänger med överallt!! Han vill ha uppmärksamhet, hämtar leksaker då han vill leka eller säger till. Han är väldigt pratsam och tycker om att man pratar med honom. Han vill vara med överallt, då man tvättar, diskar, sitter vid datorn osv. Vi är fyra i familljen och han gillar alla, men han är min lilla kille dvs han hänger med mig överallt och sover med mig på natten. Han tycker om att mysa med mig och barnen då vi läser sagor, då är han alltid med. Han ligger brevid mig då jag pluggar, ser tv osv. Hur mysig som helst.

Han vill gärna leka och busa med vår huskatt, men hon är inte lika intresserad som honom, visst leker dom med varandra men inte lika mycket som vår ragdoll vill. Vi har planer på att skaffa oss en tredje katt dvs en till ragdoll. Både för att vi ÄLSKAR den rasen och 1 ragdoll är lite lite ;-) Men också för att vi ser att vår ragdoll tycker om andra djur och då känner vi att en till kompis vore bra att ha i familjen.   

Så, vi hoppas att vi inom en snar framtid har en till ragdoll kille i familjen Skrattande Det är sååååååååååå spännande …

ProvinsiaRivers
0

Ja,ragdolls är verkligen intelligenta också.Det fattas bara att dom pratar människospråk.Men det går bra att titta in i dom blå ögonen så förstår man vad dom vill.Jag har turen att bo på landet med knappt nåra grannar så jag behöver inget koppel till mina katter när vi är ute.Alla tre "dockorna" skuttar efter mig ute vart jag än går.Huskatten går sina egna vägar.Kommer in när han är hungrig eller trött.Han är kastrat men vaktar sitt revir noga.Ibland får han nåt ryck och vill busa med raggisarna men då blir dom förvirrade istället och verkar tänka:"Vad är det för fel på han ?Är han arg?Sjuk?" Och han är ju lite hårdhänt så dom blir lite rädda för han.Men både huskissen och alla ragdolls har tagit nykomlingar jättebra.Inget morrande och fräsande utan nyfikenhet och lite nosande i rumpan när man kommit åt.

Ragdolls verkar vara starkt beroende framkallande!Har man en,vill man ha en till och sen en till…Varning!Skrattande

dara
0

jag tycket att min huskatt och ragdoll kräver ungefär samma mängd uppmärksamhet.

borsett från att safir (ragdollen) vill ha den mysstund på morgonen och kommer när man börjar vakna och röra på sig

Miggy
0

hm… ja det känns lite bekymmersamt. Just nu kommer jag och min sambo bara ha en ragdoll, en liten bäbis kommer till oss i april. Just nu jobbar jag deltid 4 timmar om dagen, och min sambo som är långtradarchaufför jobbar veckovis, alltså jobbar en vecka, och är sen ledig och hemma en vecka.

Så varannan vecka när min sambo är ledig så kommer ju vår lilla raggis ha sällskap dagarna långa, men när min sambo är borta på sin jobbarvecka och jag jobbar som vanligt kommer katten att vara ensam under dagen. Jag kommer säkert jobba heltid efter sommaren också.

Kommer den ta skada av detta?

Jag vill bara det bästa för min katt, men att skaffa en till nu direkt har vi helt enkelt inte råd med, å lägenheten blir nog liiite tajt. Bor i en tvåa nu.

Tack på förhand!

Omorose
0

#5 Jag skulle inte oroa mig, en katt klarar av att matte el husse jobbar heltid, om den har sällskap, vilken den kommer ha i ditt fall =) Sedan får dom ju bonusveckor då dom får väldans mycket uppmärksamhet av husse!

# Jag har också en huskatt och hon kräver mest uppmärksamhet av dom alla! Hon är dock lite väl extrem, hon avgudar mig haha. Nä men jag håller med de ovanstående, ragdolls älskar att hänga med en, gärna överallt…

zabelle
0

Min ena ragdoll var ensamkatt i 10 månader och trivdes inte alls med det. Hon var inte mycket ensam under den perioden, men det märktes att hon saknade sin kompis i alla fall. När familjen sen utökades med en liten ragdollkille tog hon hand om honom som om han var hennes egen unge.

Båda katterna häger alltid med på allt som görs hemma utom möjligen dammsugning, eftersom dammsugaren är "djävulens påfund" enligt mina katter. Men allt annat "hjälper" de gärna till med. De sitter med vid datorn, gärna framför skärmen så man säkert ser att de är med, de är med och läser morgontidningen (lägger sig oftast på den) och kollar så att bäddningen blir ordentligt gjord. När det är dax att mysa i soffan vill tjejen ligga alldeles intill och killen i knät. Båda sover naturligtvis i sängen. 

#3 Jag säger som du -  en ragdoll kommer sällan ensam, de är starkt beroendeframkallande! Flört

Zabelle   

Fyrpihls
0

Håller med föregående talare. En ragdoll är extremt sällskapssjuk.

Jag har sålt kattungar och de flesta är jättenöjda med sina telningar,
men en gång var det en köpare som jag äntligen fick tag i till sist, som tyckte att det var nåt fel på katten, för hon fick ju aldrig vara i fred… katten var med överallt, när hon skulle tvätta, när hon var på toa, när hon bäddade, när hon skalade potatis, när hon badade.. JA HELA TIDEN.. Hon var så trött på katten och tyckte att den var hyperpå… Då blir man ju lite ledsen… Det är ju inte katten dert är fel på utan.. DÅ HAR MAN JU KÖPT FEL RAS…!

Det sa jag också,

Mina ragdolls är med mig HELA dagarna.. i allt jag gör… allihop.. när jag vilar, vilar dom, när jag tvättar är dom med ibland baljorna, när jag badar trängs dom på kanten när jag dammsuger är dom till och med med… (utom några) och för att inte tala om när man går runt och tar kattlådorna.. Ja, då ska verenda en i och kissa precis när jag håller på… riktigt trängas i toan… så mysiga.. Värre är det ju när man ska försöka uppdatera sin sida eller blogga, ja, minst en katt mitt framför näsan, så man får luta sig åt än det ena och än det andra hållet för att se vad man skriver eller gör.. som nu tex, då ligger Fannie här mitt mellan tangentbordet och skärmen, Vilda bredvid på soffans armstöd.. och Geisha står och hånglar med mina ben (löper)
Amber är ju inne hos Mio så dom slipper jag ha mitt i smeten, men såhär är det ju…

jag har en innätad altan med en lucka ut till kattgården och varje förmiddag brukar dom få gå ut ett par timmar där.. DÅ brukar jag passa på att göra en del saker som är lite jobbigt att göra med ett helt gäng ragdolls MITT I.

//Unni

elyse
0

Det skulle jag tro, att de har ett behov och intresse av att vara med. Nu har vi två Ragdolls och just nu ligger de "sked"på på mattan i rummet jag befinner mig i. Den äldsta hade en Maine Coon-hona som kompis i början, men hon var inte så intresserad. Vår Ragdoll var uppe i oss hela tiden. En gång tog vi lite tid på oss när vi båda skulle gå ut en sväng. Vi stod utanför dörren och pratade och då hörde vi att Mao 'grät' på andra sidan dörren. Så dåligt samvete man hade! Därför var vi snabba med att skaffa en till Ragdoll när vi sedan lämnade tillbaka Maine Coonen (som varit och vilat upp sig hos oss).

huldabella
0

I stort sett är Ragdollen väldigt sällskapssjuk, som andra tidigare redan har sagt, men det är naturligtvis olika på olika individer! Jag har haft Ragdolls som trivs bäst ensamma och blivit jättelyckliga när de fått vara det.

MEN jag har också varit med om motsatsen! Jag fick nyligen tillbaka en kattunge från en köpare som inte stod ut med honom - han var FÖR kelig och spann hela tiden och pussades och lämnade inte henne ifred en sekund…

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

elyse
0

#10 Åh, suck… Varför läser man inte på innan man skaffar en viss ras? Jag surfade runt och läste massor innan vi faktiskt bestämde oss.

Miggy
0

Tack för alla underbara svar!

Jag har läst på mycket om ragdollen innan köp, och jag och min sambo förstod att ragdollen behöver mer sällskap än andra katter. Uppfödaren var väldigt noggrann med sina köpare och sa att katterna inte säljs till hem där ägaren är borta mycket. Men vi kände att det skulle gå bra med missen eftersom min sambo är hemma på heltid varannan vecka och kan leka massor.

vi får hoppas å se, om det inte går för vi köpa en kompis :)

Dockgarden
0

Som alla sagt tidigare i tråden så är Ragdolls väldigt sociala. Jag skulle inte rekommendera någon att lämna en Ragdoll alldeles ensam hemma mer än för väldigt korta stunder.

En enda gång har vi sålt en kattunge till att bli ensam katt. Det var en pensionerad dam som sa att hon alltid var hemma. Efter någon månad började hon arbeta igen och lämnade katten ensam hela dagarna. När hon kom hem på eftermiddagen var katten desperat och krävde uppmärksamhet och lek hela tiden. Det blev för mycket för damen som kände sig stressad och fick huvudvärk. På nätterna stängde hon ute honom från sovrummet - hon ville ju sova. Men katten krafsade naturligtvis hela tiden på dörren så hon kunde inte sova. Stackars lille kisse - vi hämtade hem honom så fort vi kunde och placerade honom hos en familj med fler katter och matte hemma i huset dessutom. Han har det jättebra idag. Efter detta så säljer vi aldrig någon av våra kattungar om det inte finns annat djur (katt eller hund) i det nya hemmet.

Mitt råd, i all välmening, är att ni skaffar en huskattunge och tar hem den samtidigt med er lilla Ragdoll! Jag lovar att ni får dubbelt så roligt - och dessutom ett gott samvete när ni behöver vara hemifrån. Plus ett gott samvete gentemot uppfödaren, som ju påpekat att h*n inte säljer katterna till hem där ägaren är borta mycket.

Lycka till och hoppas ni får mycket glädje av er lilla Ragdoll och, förhoppningsvis, hans/hennes kompis! Katterna kommer att vara ett jätteroligt sällskap! Det är härligt att alltid ha så mycket hjälp hemma med allt man gör.

Skrattande

-------------------------------------------------------------------

GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem

http://www.dockgardens.com/