Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 9543 ggr
ariotellos
0

Min kattunge jamar

Hej,

I söndags fick jag min första Ragdoll. Hon är den keligaste katt jag någonsin träffat då det ibland räcker med att prata med henne så spinner hon.

Dock har jag ett litet problem. Hon går runt och jamar. När hon har sovit en tupplur och går upp, då börjar hon gå omkring och jama tills man börjar leka med henne. Slutar man leka med henne börjar hon jama igen.

Har ni några tips på vad jag ska göra för att få henne att sluta jama. Jag förstår att hon gör det för att hon letar efter sin mamma och hennes syskon. Men det blir lite jobbigt i längden.

Jag emottar alla tips från er!

Yataz
0

Det är en jobbig tid för din kattunge i början att helt plötsligt bli ensam och komma ifrån sin mamma och syskon, så det är normalt att hon går och skriker lite första tiden.

Försök se till att hon är sysselsatt med diverse leksaker och att hon får mycket gos nu så kommer det ge med sig  så småningom.

Något annat tips har jag tyvärr inte att ge. Det är bara att härda ut denna period.

Om jag inte minns fel nu så får hon väl snart en kompis?

Martina

Yataz

ariotellos
0

Tack för svaret! Jo, hon får en kompis i helgen, så det är inte så lång tid till dess.

Skönt att höra att det är normalt. Man börjar ju undra om hon alltid kommer gå omkring och jama såhär.

Mycket gos får det bli! :-)

Amasing-Stars
1

Kan bare si meg enig med #1  Flört.

Merethe

Evenstars
0

Ett annat tips (utöver # 1 som jag håller med om) är också att minska hennes ytor. Låt henne få känna att hon har total koll på ett mindre revir, kanske kök och hall/vardagsrum eller dylikt. där ni också är med henne. 

Nu vet jag ju inte hur du har det, men…kan vara värt ett försök om hon har för stort runt sig. Sen kan man utöka succesivt.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

ariotellos
0

Tack! Just nu är hon mest i vardagsrummet. Ska jag placera matskålen här också? Hon går inte självmant till matskålen än så länge, utan man måste följa med henne till köket och sitta bredvid henne för att hon ska äta.

Eller rättare sagt, hon följer efter mig vart jag än går förutom vid något enstaka tillfälle då hon har sovit (hon vaknar nästan alltid när jag går iväg).

Men hon är verkligen hur söt, snäll och försiktig som helst. Spinner så fort man tar upp henne eller rör vid henne och ibland räcker det med att man pratar med henne så spinner hon. När vi leker så "slåss" hon bara med trampdynorna så jag har inte blivit riven en enda gång hittills.

Rymmarns
0

Lycka till med din trasdocka.

Som jag fattar det hittar hon sin bajslåda och då bör hon även hitta maten i köket.

Om Du är orolig kan Du ställa in en vattenskål i vardagsrummet för vätska är viktigast.

Mat serveras i köket utan mattes hjälp.

Hon svälter inte ihjäl utan hon måste lära sig att äta själv, ,, slå dig ner vid köksbordet och låt henne vara.

Det ska alltid finnas det torrfoder som din uppfödare har rekomenderat, och viktigast en vattenskål med friskt vatten.

Sen om Du vill ge henne blötfoder så ok men all mat ska vara i köket utan mattes hjälp.

Det här är var jag tycker och förhoppningsvis håller uppfödaren till din katt med.

Misstänker att något gått snett i vad Ni tycker.

Men glöm aldrig att kattens bästa går först

ariotellos
0

Nu jamar hon inte längre. Det var bara de första dagarna som hon gjorde det. det verkar som om det är vanligt när katten kommer till ett nytt hem. Vad jag antar jamade hon på sin mamma, de första dagarna. Men nu verkar hon helt och hållet ha glömt bort det.

Äter gör hon också väldigt friskt.

tack för hjälpen!