Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 929 ggr
GunBertus
0

Återlämnade av kattunge

Hur hade ni gjort?

Jag sålde en MCO kille och lämnade honom den 15/2…efter 2 veckor fick jag mail om att den gamla katten inte gillade stackars nya killen så hon ville lämna tillbaks honom…jag svarade henne att det fick hon visst göra…sen hörde jag inget på 1 vecka och tänkte att då är allt frid och fröjd..

efter ytterligare 2 veckor så fick jag mail och bild på kattungen och hennes hund och hon skrev att de trivs så bra ihop ,hunden och lilla kattungen..den andra katten gillade honom inte så mycket men det gick..

idag får jag sms som lyder så här: jag är på väg till djursjuhuset med gamla katten som skadat sitt öga i slagsmål med kattungen…jag kan inte ha kvar din katt utan vill lämna tillbaks honom idag!! ( inte OM jag kan hjälpa henne -utan SKA )

han har varit hos henne i 5 veckor..hur stor rätt har köparen att lämna tillbaks och hur mycket pengar ska lämna tillbaks? jag vet att det står i Sveraks nya köpekontrakt att egentligen har köparen ingen rätt att lämna tillbaks katten , och där står också hur mycket jag ska betala tillbaks, men jag skulle vilja veta hur ni resonerar och hur ni hade gjort…

Kattungar väntas hos GunBertus

huldabella
0

Jag hade inte betalat henne någonting alls, utan erbjudit mig att hjälpa henne att omplacera kattungen och att hon får pengar när den nya köparen har betalat.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

ariotellos
0

Ångerrätten är ju två veckor.  Tror att detta även gäller katter om inget annat har avtalats. Personligen tycker jag att man inte kan lämna tillbaka katten efter 5 veckor och förvänta sig att få tillbaka hela köpesumman. Halva köpesumman låter då mer rimligt. Det är ju svårare att sälja en kattunge som är 17 veckor (inte lika attraktivt på marknaden.)

Men jag skulle göra som Huldabella föreslår.

Aeros
0

Hej Ulla

Jag hade betalat henne enligt de "rekomendationer" som SVERAK har. Lämnar hon tillbaka katten inom 3 månader så återbetalas 60% av köpeskillingen.
Då har du ju möjlighet att omplacera kattungen till ett bra hem istället. Det känns ju allra bäst….
Jag gjorde så med en kattunge där blev allergi i familjen.

Jag kryssar alltid i Ja rutan i Sveraks kontrakt. För min egen skull.

/Cathrine

raggis22
0

Håller med, det är ju synd om kattungen

englagirl
0

Skulle oxå gjort som #3 och jag kryssar oxå alltid i rutan om att jag köper tillbaka katten om det inte skulle fungera av en eller annan anledning.

Lycka till!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Wermdos
0

Jag hade gjort precis som Åsa föreslog.

Hade jag behövt ta hem den lille så hade jag gjort det, och hjälp till att omplacera den.

GunBertus
0

det löste sig ganska bra..men ville vara förberedd innan jag ringde upp henne, därför ville jag fråga lite här först:)

Hon var inte ute efter pengar utan sa det var en ohållbar situation och att hon tyckte mest synd om den lille..

Det är klart jag tar tillbaks honom, skulle aldrig göra nåt annat:)

vi kom överens om att vi fick lösa återbetalningen när han blir såld igen..

tack för tipsen…

Kattungar väntas hos GunBertus

kitcat
0

" i  slagsmål med kattungen.."

Jag vet inte vad ni säger men enligt mig vet inte en så liten kattunge hur ett riktigt slagsmål går till. De är busiga och lekfulla och kan provocera vilket jag tror har skett här och säkert är det sant att den stora katten fått någon klo i ögat men undertonen i sms:et som jag tolkar till att kattungen skulle ha attackerat tror jag inte alls på. Det verkar vara en knepig tjej du sålt till och jag hoppas att allt ordnar sig för dig och kattungen, till det bästa såklart :)

Marie77
0

Hoppas rätt hem dyker upp till lillkillen….

Helona
0

Stackars liten! Jag önskar oxå honom lycka till.

Åsa