Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1169 ggr
Helenas-Margit
0

lite olika frågor om Ragdollen

jag undrar några saker om Ragdollen,

Hur mycket brukar vara ett rimligt pris att ge för en kattunge till sällskap?

Hur funkar det att ha en ragdoll? Måste dom ha sällskap av en annan katt eller duger människan som sällkap om man är hemma mycket?

Helenas-Margit
0

putt :)

harley
0

Till sällskap ligger väl de flesta runt 6000-7000:- men det finns ju både billigare och dyrare!

Jag tycker allt att de bör ha en kattkompis, de leker på ett annat sätt och sover och umgås på ett annat sätt än med människan.

De kan ju vara ensamkatt med om man nu är hemma mycket men jag tror ändå att en kattkompis är ett stort PLUS!!!!

Men det är min åsikt!Glad

www.SHarleyNivasRagdoll.se

FunHouse
0

Hej Helena! En sällskapskatt kostar hos mig 6500-7000:-

Jag tycker man kan ha en katt om man är hemma mycket. Inte är borta mer än 6-7 timmar om dagen. Man måste sen ägna tid till den när man är hemma, leka osv.. så brukar det gå bra.

Är katten hemma själv mer än så, så tycker jag att det är bättre att ha en kompis till sällsap.

Ragdoll är en väldigt sällskaplig katt som kommer att följa dig överallt. Vill vara där du är. Snäll och mysig.

Lycka till

MVH AnnaCarin

www.funhouses.se

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Fyrpihls
0

håller med ovanstående på samtliga punkter, förutom att jag tycker att 6-7 timmar är lite länge för en liten ragdoll… som är helt ensam alltså.

Jag tycker de är liiite översociala, särskilt när de är babysar. Min Fannie gråter om hon vaknar och är ensam kvar i det rummet hon sovit i tex…

Att köpe en billigare ragdoll är inget jag rekkommenderar, då det för det mesta är uppfödare som kanske inte har testat sina katter eller följer rasstandarden som ofta annonserar billigt på blocket.. Har sett t om för 4 500 några gånger och en sån katt skulle jag inte köpa…

En ragdoll till sällskap bör ligga på 6000-7000:- (tycker jag)

men sen kan man ju bara känna ibland att några som tex egentligen inte har råd att köpa sig en ragdoll för så många tusen, verkligen borde få köpa sig en.

Så har det hänt att jag har gjort… Jag sålde en kattunge mycket billigt till ett underbart ungt par som båda studerade på högskolan och hade varit förälskade i denna kattunge sedan han var tre veckor. Jag tyckte de passade varandra så bra, och jag VET ju hur det är att vara ung student, som ju flera av mina egna barn är just nu. Så då betydde pengarna ingenting för mig. Jag var så glad att kunna göra dom jättelyckliga… Han ver dessutom feltecknad men helt underbar. jag gjorde ett STORT undantag…

Alla blev så glada.. både dom och jag och den lille killen… som inte är så liten längre…

Helenas-Margit
0

#4 .

jag sitter i den sitsen själv, jobbar endast deltid, och har kanske inte råd egentligen, men vill ju så gärna ha en ragdoll. <jag vet ju att katten inte kommer kunna få ett bättre hem, och en feltecknad katt gör absolut inget för min del eftersom det är insidan som är det viktiga på den katt jag söker.

GunBertus
0

En feltecknad katt som säljs till sällskap ska ju inte vara "billigare" , den säljs ju till sällskap just för teckningen ..

Jag tycker att OM man planerar att köpa sig en ragdoll så är det just planer och då är det bättre om man lägger undan lite pengar varje månad och den dagen summan finns där , så kan man börja kika runt. Eller om man har bokat en kattunge redan så har man ju iaf ett par månader på sig att samla ihop dessa pengar.

Icke att förglömma är att vi uppfödare också har mycket utgifter och inte alltid en "stadd" kassa, vi är ju "vanliga" människor vi med och uppfödning är absolut inget man blir rik på …

Så för min del så gäller 6500:- --till sälllskap, inga undantag.

(Har man inte dessa pengar och inte tänkt betala den summan för en ragdoll, så tycker jag att man ska vara så pass ärlig och säga direkt , att tyvärr så har jag inte råd..
Det är mycket energi , fotografering och planering som går åt om man har en kattungespekulant så ska det ändå inte bli någon "affär" så tycker jag att uppfödaren kan få ägna sig åt andra spekulanter isf..)

Kattungar väntas hos GunBertus

Fyrpihls
0

Ja, jag skrev just att det hänt mig EN gång…

Det var bara mitt hjärta som sa att det var den katten som skulle till det hemmet….

men jag håller absolut med. Har man inte råd att köpa en så har man ju egentligen inte råd att ha en heller. Det kostar att ha katt.

och ALLT kostar.. försäkring, mat, sand och klösträd mm..

Och jag menade inte att man SKULLE sälja dom så billigt, jag bara berättade om att det hänt mig EN gång.

Och jag håller verkligen med om att man måste vara ärlig från början om man vill Tinga en kattunge, men det är ju därför vi har just tingningsavgiften… för att VETA att katten är tingad, och har man dåligt ställt så kan man ju betala av den under tiden som den växer och blir leveransklar.

Jag skulle aldrig sälja en kattunge på avbetalning… alltså leverera den innan den är betald.. Vill man köpa på avbetalning hos mig så kan man ju tex betala 2000 när kattungen är 6 veckor.. 2000 nästa månad när den är 10 veckor, och sen de sista 2500 när man hämtar katten.

Helenas-Margit
0

självklart betalar man det priset som ägaren satt, inget snack om det. jag menar bara att det är mycket pengar för en katt, men det är  ju värt det.

Heros
0

Har man inte råd av div olika anledningar så har ju ragdoll klubbarna omplacerings katter, som söker nya hem till oftast en billigare penning mot kostnaden av en kattunge.

/Åsa

Fyrpihls
0

Ja som tex en kastrerad avelskatt som fått sin sista kull…

Och då kan man kanske få köpa den billigt, och få en mycket trevlig ragdoll för en rimlig summa./Unni

Christelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tingat min första Ragdoll. En kille som får komma hem 13/4. Jag köpte honom av fjälltoppens för 5000 kr, han kommer gå till sällskap eftersom han är lite feltecknad men går dock att ställa ut men man får minus poäng. Men eftersom jag inte (just nu) är intresserad av utställning så passar det mig. Jg tyckte det priset var  bra, hennes övriga kattungar(hanar) från den kullen skulle hon ha 6500 för. Hennes katter är verkligen väldigt vackra och jag längtar till jag får hem min underbara misse. Bifogar en bild på kissen min.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Hvenhildas
0

fast å andra sidan om man inte har pengarna att att köpa sig en katt funderar jag om man kommer att ha råd att ha katten alls.

mat, sand, försäkring kostar ju en del för att inte tala om ifall katten skulle bli sjuk. Även om den är fösäkrad kan det ju skena iväg en bit.

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt