Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 752 ggr
Troika
0

Flass og røyting

Hei. En av mine raggiser på litt over et år har over natten pluttselig begynt å flasse en del. Hun har også i en ukes tid begynt å røyte noe helt vanvittig. Når vi klapper henne så sitter vi igjen med en hel masse hår og endel flass.

Etter det jeg skjønner så er årsaken til dette ofte mat av dårlig kvalitet. Vi har Royal Canin sensitiv og baby katt her hjemme samt Eucanuba kitten. Så matkvaliteten kan det vel ikke være noe galt med, og denne maten har hun spist i snart et år. Hun får også noe våtmat som godis til tider.  Røytingen antok vi at var pga. at det begynner å bli vår stemning ute, og varmere i været, men i forhold til våre andre raggiser så er hun helt ekstrem.

Tenkte meg en tur innom dyrlegen for å høre om noe fiskeolje eller om det kan være noe vitaminmangel, og evt. høre om det kan være lurt å gå over til RC skin and hair. 

Er det noen som har erfaringer med dette, og som vil dele med seg av evt. tips. Hun har ikke byttet shampo el. i det siste, og ingen nye ting i huset som skulle resultere i at hun føler noe stress. Hun fikk løpetid i går, men det har hun jo hatt før uten at det har vært noe problem. Hun har heller ingen hudproblemer som vi kan se. HJELP

Ragstars
0

Jeg tror nok at du har rett når du skriver at det er vår og røytetidFlört

Jeg tror ikke det har noe med fóret du gir- det virker som du gir kattene dine en sunn og riktig kost.

Mine røyter også, den ene mer enn den andre, og vi får hendene fulle av hår når vi klapper dem.

Det eneste som hjelper mot røytinga er å børste dem jevnlig, og et bad i ny og ne kan også være bra. Da løsner døde hår og gir plass til ny pels.

Du kan godt prøve å gi dem fiskeolje, og jeg anbefaler å gi noe som heter Salmopet. Det gir iallefall blank og fin pels, og gjør godt for kattens indre.

Fyrpihls
0

instämmer med föregående talare… det kan säkert vara allmän tid för fällning OCH att de kan dra igång och tappa hår när de löper…

Troika
0

Tusen takk for tilbakemeldinger.

# 1 Salmopet selges den hos veterinær eller i dyrebutikk ?

Ragedys
0

Hei,

FOr noen år siden hadde jeg ei jente som begynte å flasse. Fikk noe som heter Viacutan fra veterinæren min…Det er en olje som man tar på maten …tørrforet. Hun ble iallefall bedre…Om det var det eller av naturlig årsaker vet jeg ikke. Men verd å prøve…Flört

Ragstars
0

#3: Salmopet selges vanligvis i dyrebutikker/ nettbutikker, men her er siden til Salmopet med en oversikt over distributører i Norge:

http://www.salmopet.no/