Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 703 ggr
aannickaa
0

Såg ni om "hundprogramet uppfödning" igår?

Tänkte hela tiden på kattaveln och att det är lika sjukt här…vi har ju tex persern…

Och går man till Ragdoll så ser ju dagens Ragdoll inte ut som de kort man hittar på hur de sågut förr.

Jag fick värkligen en tanke ställare och jag ångrar inte att jag såg programet.

Utställning=skönhetstävling…som inte sejer så mycket om det är en hund/katt som passar att användas i avel.

Sen rasstandarden är en tålknings fråga annars hade dom fortfarande sett lika dan ut.

Ja, så här känner jag efter sätt det programet.

aannickaa
0

Programmet Dokumentutifrån-Ett renrasigt helvete

hette programmet.

elyse
0

Det känns som att det ändå är en stor skillnad mellan Sverige och t.ex. England. Jag ser ingen anledning till att ens föda upp hundraser i Sverige som inte är anpassade till vårt klimat. Men det är ännu hemskare med missbildningar eller framavlade drag som ger djuren svårigheter med att gå, andas etc. Jag och sambo tänkte ett tag på att bli uppfödare (av Ragdoll), men jag är inte beredd att ta det ansvaret. Det kan bli fel i alla fall, det är vår Mao ett exempel på. Hans föräldrar är båda champions, men han har nystagmus (darrande ögon). Jag vet inte vad jag skulle göra som uppfödare, man vet ju inte om det är en gen föräldrarna bär på eller om det är ett slags slumpartat fel på just den här katten. Nej, vi är nöjda med att köpa katter från uppfödare och köper inga "raskatter" på Blocket. 

Det enda jag kan tänka på gällande Ragdollen är inte genetiskt, men att vissa fått för sig att Ragdollens vikt är det centrala och får feta katter istället för att katterna är 'långa' och robusta.

Helenas-Margit
0

Jag såg också programmet, fick mej en ordentlig tankeställare. Det är helt sjuka mål, och att göra så mot djuren för att få en titel som champion på en utställning, det finns det inte ord för. fortfarande så är det djur vi pratar om/ håller på med. Om avlandet fortsätter i den här stilen kommer det till slut bara att finnas sjuka djur som mår dåligt, får sjukdomar och kommer dö i förtid.

Jag hoppas verkligen inte att det är lika sjukt i katt aveln, för isf skall jag nog ta mig en funderare på om jag verkligen vill ha en raskatt, jag vill inte vara med och känna att jag varit delaktig i att driva denna sjuka syn på hur djuren skall ändras för att passa "champion" modellen. SÅ tycker jag.