Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 725 ggr
Okay
0

Hjälp, hon tuggar på kablar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lite panik för tillfället. Jag har en ragdoll på ett år och 1 månad nu som har som hobby att tugga kablar. Vi har aldrig lyckas ta henne på bar gärning tyvärr. Jag vet inte hur vi ska få henne och sluta, det är ju farligt :/ Vad vi har sett har hon redan fått en redig stöt men hon fortsätter. Hitills har hon tuggat av helt mammas laddare till bobilen och nu är hon inne på pappas laddare. + att hon har tuggat på kabeln till min externa hårddisk, men hennes tänder gick inte igenom som tur är. Jag är rädd för att det ska gå rikigt illa någon dag.

Hur får man dom och sluta om man inte kan ta dom på bar gärning? :/

Singo-Torpet
0

har hört att man kan ta citron på sladarna, vet inte om de funkar men kanske värt att prova.. .

ProvinsiaRivers
0

Cayennepeppar eller vitpeppar?

Senap?

Men om hon ändå tuggar så är det ju inte bra o få sånt i munnen.Du får nog avvakta hennes reaktion när du smetat in tex senap.Om hon fnyser o går ifrån så funkar det nog.

Omorose
0

Det finns såkallad "bitterspray" att köpa på djurbutiker, den smakar illa och är iaf ofarlig för hund om de ändå skulle tugga..

Katter brukar ju inte uppskatta varken doften eller smaken av citrus som #1 säger, så citronsaft, eller kanske gnugga skalet (då ekologiskt) mot sladdarna.

Alwyn
0

När en vuxen katt biter på sladdar uppkommer det ofta på grund av stress relaterad till uttråkning. Kan hon ha brist på sysselsättning när ni inte är hemma? Är hon ensam katt? Hon kanske behöver lite miljöberikning. Studsibollar är bra att ge när katten ska vara ensam ett tag. Man kan även se till att inte ha mat framme alltid utan passa på att ge maten när man åker bort, och ge lite mat på många olika ställen så att det blir ett födosöksbeteende. Godis kan man åxå gömma här och där.

Spray som smakar surt/bittert tror jag med kan vara bra, plus att man kan köpa spiraler av plast på IKEA för att gömma sladdarna.
Lycka till!

Okay
0

#1 - #3 tack för tippset :)

#4 sällskap har hon då så det räcker, vi har 3 katter till och 2 hundar och hon leker med alla. Men vi misstänker att det är på nätterna hon tuggade. Nu verkar hon ha slutat, hon fick förmodligen en stöt sist då hon tuggade sönder mammas mobilladdare totalt. Vi försökte med bollar ett tag men våra hundar åt bara upp dem xD Nu fölker hon med till skolan och får ha bollarna ifred i veckorna hos mig.

Som sagt, tack för alla bra tipps. Han dock inte prova någon av dem då hon verkar ha slutat Har inte hittat några söndertuggade kablar än i alla fall. Nu är det pennor som är roliga att tugga på xD Men det ska vi råda bot på, och kanske köpa ett tuggben till henne få se om hon vill ha det xD