Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1032 ggr
Rymmarns
2009-03-25 16:22
0

avelshane

En liten undran hur många kullar eller kattungar ska en hane få innan man säger stopp?

Nu har jag flera förfrågningar på mitt gossedjur. Själv ska jag använd honom till mina flickor mao två kullar.

Tidigare har han två kullar efter sig.

Han ställer gärna upp hur mkt som helst men för rasens bästa så vad är ok?

raggorgeous
2009-03-25 19:03
0

Jag tycker en hane ska ha max 8-10 kullar efter sig.. normalstora kullar alltså… men det beror ju också på hur mycket honornas stamtavlor skiljer sig åt…

..men 8-10 kullar säger jag..

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

ariotellos
2009-03-25 20:20
0

Vad gäller för en hona då?

huldabella
2009-03-25 21:45
0

Jag tycker att det beror på hur många katter som går i avel efter hanen (eller honan). Om alla kattungar blir enbart sällskapskatter så blir det ju ingen matadorhane av honom hur många kullar han än får. För att spetsa till det lite. Flört

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Norrtassens
2009-03-25 22:08
0

Håller med #3. Om kattungarna säljs som sällskapskatter så kan det ju inte spela så stor roll hur många kullar hanen får till Skrattande

raggorgeous
2009-03-27 02:14
0

tycker iaf inte fler än 8-10 kullar på en hane.. även om många går till sällskap.

Antal kullar för honor, enligt mig, är max 1 kull/år (förutsatt att hon är tillbaka i jättebra form igen sen den senaste kullen och hunnit vara "bara katt" innan också) Första kullen tidigast vid 1 års ålder och sista senast vid 5 kommer gälla för mig. Så max 4-5 kullar på en hona säger jag..  Sedan har de gjort sitt och ska njuta livets goda dagar som kastrater! :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Norrtassens
2009-03-27 09:11
0

Viktigast för mej är att katterna ska må bra, vilket det är för alla flesta.

Fungerar det inte att hanen går fertil av olika anledningar så kommer han absolut att kastreras och bo med mej som lycklig kastrat även om han inte fått en enda kull…. Jag har ännu inte börjat avla med min "lilleman", han kommer att få sin första kull till hösten, om allt är ua…

Honorna mina har jag också satt en gräns på max 1 gång per år, så att de hinner återhämta sig ordentligt.

Singo-Torpet
2009-03-27 13:42
0

jag tycker heller inte att de är ok att en hane lämnar en massa kullar fast att ALLA går till baar sällskap, han ska ju också hinna njuta av livet och inte bara "jobba" om ni förstår hur ja menar… men hur många vet ja inte vad ja ser som max beror lite på katten också men håller nog lite med#5 att 10 låter nog som max för mig med.

raggorgeous
2009-04-02 01:33
0

#7 instämmer helt

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare