Biverkningar - Kastrering
Hej på er! Jag undrar om era han-katter fått biverkningar efter kastreringen. En vecka efter kastreringen fick Charlie diarré och kräktes. Det märktes verkligen att han var sjuk. Såg så ledsen ut och ville vara i fred. Vi fick en jourtid hos veterinären som sa att det inte alls berodde på kastreringen utan på magkatarr. Charlie fick Peniccilin att äta i 10 dagar. Nu är det en månad sedan kastreringen och Charlie har magrat av ordentligt. Han verkar lite gladare, men har fortfarande problem med sin mage. Ångrar att jag kastrerat honom. Han var inte alls sjuk innan….Vad har ni för erfarenheter?
/ En orolig och ledsen matte
Det låter väldigt tråkigt tycker jag. Men jag har tyvärr aldrig varit med om någon katt som har blivit dålig i samband med kastrering. Det brukar oftast gå väldigt bra och de brukar pigga på sig direkt.
Kanske blev han stressad av att gå till vet och bli sövd som gjorde att han fick magkatarr?
Hoppas han bättrar på sig snart av penciliet.
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Jag tror inte heller att problemen beror på kastrering. De katter jag låtit kastrera har mått bra efteråt.
Det är nog antagligen ett olyckligt sammanträffande.

Hejsan!
Jag har kastrerat tre hanar och inte råkat ut för något liknande utan tvärtom, katten jag fått med mig hem har efter en dag blivit som en liten kattunge igen så lycklig katrat har sannerligen stämt på oss. Jag har svårt att tro att kastreringen skulle gjort honom sjuk. Ångra inte den för jag tror du gjort honom en tjänst ändå.
Jag skulle antagligen sökt upp veterinären igen för att han minskat i vikt och har problem med magen. Å andra sidan hade jag kanske prövat för att se om det är maten som fått honom att bli lite känslig. Du har inte bytt mat till honom sedan dess?
Hoppas penicillinet gör susen och lycka till med Charlie!
//Maria
Nej, vi har samma. Royal Canin och Whiskas portionspåsar.
Jag funderar på om han har vuxit också och ser mer avmagrad ut på grund av det. Charlie blir 2 år den 6 juni. En Ragdoll är ju fullvuxen vid tre år? Det verkar som att han blivit längre sen vi köpte honom. Han kanske är inne i en växtperiod. Lång och mager som en tonåring.
Om magkatarren inte beror på kastreringen så kanske den beror på att vi har en katt till. Den andra katten är en Helig Birma hona på 7 år. Hon är tuffare och tar för sig mer än Charlie. Dom sover alltid jämte varann och följer varann runt i huset och är nyfikna tillsammans. Men Charlie är den som är i underläge. Han kanske har magproblem på grund av att han är i underläge? Han verkar lite rädd för henne i bland?

Stackars lille kisse.. Hoppas penicillinkuren hjälper honom. Vi har inte haft några problem efter att våra katter kastrerats. Har egentligen inga råd att ge, utan ville bara visa mitt stöd till dig och kissen. Uppdatera gärna när du kontaktat vet igen, så vi får veta hur det avlöpte.
Tröstekramar
Karina
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Vad gulliga ni är. Jag kan förstå om det var en otäck upplevelse för Charlie. Vi fick vänta länge i väntrummet. När vi sedan fick komma in öppnade en stressad veterinär buren. Tog Charlie i nackskinnet och drog ut halva katten och stack i sprutan i nacken två gånger och tryckte tillbaks honom i buren. Sen fick vi sätta oss i väntrummet igen och där somnade Charlie. Jag såg till så att han låg så han kunde andas. Jag trodde att han dog när han låg där med öppna ögon. Efter tio minuter kom veterinären och hämtade honom. 5 minuter senare var det klart och jag åkte hem med en sövd katt. Jag var så chockad. Det hela var så känslolöst. Charlie är den absolut snällaste katt man kan tänka sig. Han är inte van att man behandlar honom stressat och hårdhänt. Det är nog inte konstigt om Charlie mår dåligt nu efteråt. Jag mådde ju också dåligt i flera dagar efter…
Det lät inte alls roligt..välj en annan veterinär nästa gång du och katten behöver hjälp.
Lycka till med charlie
AC
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Nä FYYY, vilken behandling!! Hoppas du har möjlighet att byta veterinär, det hade jag gjort.
Jag har en kastrathane här hemma med som är både lång och ranglig, fyllde två nu i februari och har varit kastrerad i ett år. Han är så aktiv och far runt när han får sina stollaryck så jag tror det är därför han aldrig blir nån fet kastrat ;-).
Konstigt att få åka hem med en sövd katt, och att det gick så fort. När jag kastrerade min hankatt lämnade jag honom hos veterinären tidigt på morgonen, och sen fick jag hämta honom 10 h senare. Det var viktigt att de hade kontroll under själva uppvaknandet, ifall något skulle hända.

Har ingen erfaring ang dårlige hannkatter etter kastrering , det er et enkelt inngrep. Tror som #2, at det kom samtidig som kastreringen
Ingen her vekker dyrene før de blir sendt hjem, DET er mer påkjenning enn å få sove ut på en varm og lun plass, med smertestillende i kroppen.
Noen klinikker har heller ikke mulighet til å ha kattene der til de er våknet..mens andre har det.
Lite OT, men alla de katter jag låtit kastrera på senaste tiden har varit vakna då de kommit hem (både hanar och honor), och det har det fått göra nästan genast efter ingreppet. Så det tycks vara mycket olika på veterinär.
Nej FY vad arg jag blir… Anmäl den där skitstöveln till veterinär!!
VAD HETER HAN/HON????
Så gör man INTE tycker jag…
jag skulle också få magkatarr av en sån behandling, det är ju nästan ett övergrepp på det stackars djuret som inte har en aning om vad som ska hända… Usch vad arg jag blir..!!
Jag gillar överhuvudtaget inte att folk drar sina katter i nackskinnet. Det är INTE en naturlig sak att lyfta en vuxen katt i nackskinnet.
En del tror det eftersom mamman bär sina katter i nackskinnet, men det går inte att jämföra för då väger de nästan ingenting.
Ursäkta att jag gled från ämnet lite här i min upprördhet.
Jag har frågat mina katter och dom säger att man INTE ska dra dom i nackskinnet.. Så det så…
men att din katt blivit sjuk av kastreringen betvivlar jag.. däremot finns det ju andra infektioner som kan utlösas av stress. tex FIP
Hoppas det löser sig för dig.. Kram
Vet att min hane var kass i magen efter sin kastrering men det höll sig bara en två dagar efter operationen, lyssna på allas råd, kan inte annat säga än att ta kontakt med veterinär igen. Ett tips kan vara att väga honom dagligen och skriva in hans vikt i ett excelblad (eller dylikt) så håller du bättre koll på om han faktiskt magrar eller bara växer sig större.
http://www.svidjas.se
#6 men ursäkta men vad var det för en hemsk veterinär! Jag hade blivit skitförbannad!!! Så får det inte gå till!! Stackars misse….
dra dem i nackenså där och så hjärtlöst utföra op.. ok att det går fort på hankatter men herregud de måste ju se till så katten mår bra och göra det nogrannt.
usch vilken tråkig historia! Hoppas din goa kille kryar på sig!!!!
Gå aldrig tillbaka till den där veterinären och varna andra för honom!! Usch, han ska inte ha fler kunder!! Det är liv han har hand om!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Hej på er! Jag fick tid i går hos den veterinären som utförde kastreringen, men avbokade för jag fick en tid idag på djursjukhuset blåstjärnan. Charlie blev inlagd idag. De ska undersöka vad det är som är fel. Han ska få dropp eftersom han blivit uttorkad på grund av lös avföring. Han hade även feber. Märkte igår att det var gult och kladdigt vid urinröret. Är så orolig att några inre organ tagit stryk av sövningen vid kastreringen. De ska även ta avföringsprov.
Jag tvivlar på att det är magkatarr som den förste veterinären sa. Konstigt att han skrev ut peniccilin om han nu tror att det är magkatarr. Man blir ju dålig i magen av peniccilin också ju? Jag är rädd för att det är nåt annat som hänt.
Detta känns så tråkigt. Charlie var ju frisk innan kastreringen. Hoppas nu bara att dom hittar felet och att han blir bra igen. Dom var väldigt gulliga på djursjukhuset och vi kommer i fortsättningen hellre åka ett par mil och betala mer, för att våra små fyrfota underbara familjemedlemmar får den bästa vården de kan få. Vi kommer inte besöka vår lokala veterinärstation nåt mer. Många tycker väldigt bra om dom, men ryktet säger att de inte är så bra på smådjur. Synd att jag inte visste det innan…Min moster kastrerade sin hankatt (Norsk Skogskatt) där förra veckan och det gick bra, så detta kan vara olyckliga omständigheter?
Nu blir det en nervös väntan tills de ringer i morgon och berättar hur det går.

hoppas han kryar på sig fort.. lätt inge kul alls det där..
Håller tummarna för dig, uppdatera så fort du vet något.
http://www.svidjas.se
men stackars stackars liten… både du och katten.
Sänder kramar härifrån Bankeryd…

Fy,så tråkigt! Tänker på er.
Kram / Åsa

Åh, vad jag känner för er! Det var ju fruktansvärt tråkigt! Hoppas att allt går bra med Charlie! Skickar lite tröstekramisar ifrån Floda…
Tack så mycket! Blir glad att Charlie har vänner här som bryr sig. Undrar hur det är med min lille kille. Hoppas han har det bra på sjukhuset. Det känns så tomt och sorgset här hemma. Det kommer kännas tomt i sängen i natt. Charlie ska alltid sova mellan mig och min gubbe. Där ligger han och spinner och gosar tills vi alla somnar. När väckarklockan ringer, brukar Charlie hjälpa till med att väcka oss, glad att det äntligen är morgon. Vi älskar honom så mycket. Han har charmat sig rakt in i våra hjärtan. / Kram på er alla
Men stackars er,
Många kramar från mig också.
AnnaCarin
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Håller tummarna för er! Det är så sorgligt, hela historien. Har tänkt mycket på er och hoppades att ni fått hjälp. Ens katt är ju som ens lilla bebis. Hoppas ni får goda nyheter i dag om lille killen.
Kramar
Karina
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Håller verkligen tummarna för er och hoppas ni får positiva nyheter från veterinären idag! Finns inget värre än att gå och vänta.
Kram
Zabelle
#21 har du fått veta nåt mer??
jag tänker på dig…

Hoppas allt gått åt rätt håll, har skickat många tankar till dig idag. *Håller tummar och knogar*

Ja,vi är många som tänker på er. Hoppas att han mår bättre.
Kram / Åsa
vi håller alla tummar och tassar för Charlie här hemma!
Så tråkigt det som hänt!! Men du ska se att det ordnar sig i slutänden!!
Hoppas veterinären som kastrerade honom får en rejäl utskällning!!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Hej på er! Charlie är fortfarande inlagd. Han får dropp och antibiotika. Dom håller forfarande på och undersöker vad det kan vara för fel på honom. I går hade han 41 graders feber. Han hade ätit och verkade relativt pigg trots den höga febern. I dag hoppas vi få mer information. Dom tror inte att det beror på kastreringen. Vi måste nu även ta beslut om kostnaderna. Summan var igår uppe i 6000:- Eftersom vi inte ägt Charlie så länge, så kan försäkringsbolaget krångla. Vi tecknade en fin försäkring direkt när vi köpte katten i januari. Innan vi tecknade försäkringen så besiktigades katten och friskförklarades. Tyvärr kan ändå försäkringsbolaget döma till att vi själva får stå för kostnaderna. Det lär inte positivt när jag pratade med dom igår. Det blir lite tufft när kostnaderna kommer upp i 10 000. Vi älskar vår Charlie och kommer kämpa för honom. Djursjukhuset kommer ringa oss nu idag så vi får veta om dom kommit på vad det kan vara som är fel. / Kram på er alla från oss…

Nej fy… Varför ska dessa försäkringsbolag alltid försöka komma undan.. Jag blir galen! Står det att det är nån form av "karensdagar" innan försäkringen gäller "på riktigt" ? Det är ju helsjukt.. Det är ju för dessa tillfällen man vill ha en försäkring..
Håller tummarna!
Kramar
Karina
Vi har kattungar!
Usch vilken hemsk situation! 
Är hans blodvärden bra? Vet du vilka tester de gjort och vad resultaten var?

usch.. karesnstiden ska väl inte vara så lång?? vilket bolag har ni?
ja hoppas de löser sig och hoppas försäkringsbollaget skärper sig är en självklarhet att de ska betala tycker ja!! grr…
kramar..
Brukar inte uppfödare ha någon form av försäkring som täcker dolda sjukdomar de första åren av kattens liv? Har bara för mig att jag hört om nåt sånt… om nu inte den egna försäkringen täcker menar jag.
Zabelle

Åh, vad jobbigt!! Mardrömsscenario verkligen!!Hoppas nu att de kan hjälpa Charlie!!
Har du kontaktat uppfödaren/förra ägaren? Om ni köpte honom i januari så borde definitivt den där karensperioden vara passé i annat fall så borde ju deras försäkring överlappa? Hur gammal är han? Usch, vad jobbigt.Käsnlig fråga kanske, men vilket försäkringsbolag är det frågan om?
Kostnaderna rasslar iväg oerhört snabbt så fort det blir fråga om inläggning och sjukhusvistelse. Vet jag av egen erfarenhet…
åh stackars stackars dig… Ja jag undrar också vad ni har för försäkringsbolag??
Om det är samma som jag så byter jag…
Precis vad jag tänkte…vilket försäkringsbolag är det?
Det bolaget vill inte jag ha.
Lycka till med honom och det går säkert bra ska du se.
Kram AnnaCarin
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Försäkringen gällde!
Charlie är frisk nu. Antibiotikan hjälpte!
Det berodde inte på kastreringen…
Tack för allt stöd. Kram från oss…

Wow.. det var verkligen roligt att höra! Vad var det för fel på honom egentligen ?
Vi har kattungar!
Vad skönt, har tänkt på er
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

#37 Skönt att höra att han mår bra, har hållt tummarna här hemma!

UNDERBARA NYHETER!!
Vad skönt att Charlie hämtade sig och att försäkringen täckte!! Jättroliga nyheter!! Kram från oss med!! 
Jätteskönt att Charlie är frisk igen och att försäkringen täckte!
Vad var det som var fel?
Zabelle
**Oh vad skööönt att läsa att han mår bra!!!
**Som föregående frågat - vad var det för fel på honom???
*nyfiken*
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
jag undrar också… vad var det för fel???