Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1336 ggr
Okay
0

Ynklig svans?

Jag har en Ragdoll hona på 1 år och 4 månader nu. Hon har börjat få så ynklig svans. Lite svårt att förklara men den är inte alls som Ragdoll ska ha. Jag har provat ge henne ägggula men det vägrade hon äta (hon är kräsen som tusan) och för 2 veckor sen nu har vi bytt foder till ett som är bättre för pälsen. Kanske lite för tidigt och säga något men jag tycker att inget händer. På våran andra långhåriga katt (blandis) blev pälsen bättre direkt ich även hennes svans var ynklig förut men har burrat på sig nu.

Dessutom upptäckte jag att öronen är glespälsade men det ska kanske vara så? xD Tycker då inte att hon har varit speciell stressad heller så hon skulle ha tappat päls för det. Hon har varit sitt lugna coola jag :/ Någon mer som har det så? Någon som vet vad man kan göra åt det?

Omorose
0

Är din hona fertil? Min tjej tappade sin fina päls då hon började löpa..

Är det någonting som har förändrats hemma, är hon stressad eller orolig över nånting, något annat än bara pälsen som är annorlunda?

Okay
0

#1 hon går på p-piller just nu. Jag har då ibte märkt att hon har varit mer stressad och inget nytt har hänt. och har då inte märkt något annat fel på henne. Genomsökte henne nyss, tänderna, ögonen och glansen på pälsen är jätte fina. Dock lite långa klor men det får vi åtgärda på fredag då jag kommer åt klotången

Omorose
0

#2 Jag vette tusan vad det kan vara då… =/ hmm… Jag har inte använt p-piller på min hona så jag vet inte om det kan påverka. Det kan ju vara så att det bara är tillfälligt, det är ju dags för pälsbyte nu.

Kan tyvärr inte komma med nå mer hjälp Obestämd

Ragstars
0

Jeg kan ikke se bildene dine, men jeg gissar din hona er brun?

Det med glespälsade ører er vel ganske vanlig på brune katter om våren/sommeren, iallefall får mine det i fellingsperioden.

Har din hona problemer med fetsvans?

Det at halen ser tynn og ynkelig ut, kan vel kanskje bero på dette?

Noen honor har problemer med fetsvans, ikke bare fertile haner.

Bada svansen jevnlig (bruk avfetting), slik at fettet ikke får sette seg. Da vil hårene på svansen få vokse ut, og forhåpentligvis vil svansen se ut som den skal gjøreFlört

Lykke til.

dara
0

ha du någon bild på hur svanser ser ut just nu?

Sprattelkattens
0

När Wilma såg bedrövlig ut i höstas med lite päls och obefintlig krage så gav jag henne laxolja som tillskott och några månader senare hade hon en jättefin päls och stor krage.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

dara
0

#6 var köpte du laxoljan?

Omorose
0

#7 Salmopet är en bra laxolja, finns på djuraffären. =)

http://www.lupus.se/templates/group.asp?GroupGuid=575

Sprattelkattens
0

#7 På Djuraffären, det finns lite olika märken. Sedan har jag också prövat kapslar med olja från apoteket men de kapslarna är stora så katten måste ha lätt för att svälja tabletter.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Okay
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 ja hon är en brun. Kan inte sirekt kalle hennes svans fet i pälsen. Den är som övriga pälsen.

#5 Bifogar den senaste bilden

#6 tack för tippset :D ska prova så fort jag har kommit iväg och köpte det xD

raggis22
0

Den ser normal ut tycker jag.Cool

Fyrpihls
0

ser ut som lite fettsvans tycker jag…

helt normalt på en fertil katt…