Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1813 ggr
Dreamdolls
0

Gammal kastrat beter sig fertil igen!??

Nu måste jag höra med er om det är någon annan som varit med om detta!!??

Jag har ju en 11 årig(skogis) kastrat hane här hemma som varit kastrerad sedan 1 års ålder.

Min ragdoll hane har ju nu senaste veckan blivit väldigt könsmogen och beter sig väldigt hanigt vilket i sig är ju braGlad men det konstiga är att även den kastrerade 11- åringen börjat göra desammaFörvånad Även han försöker "para" de andra katterna här hemma och min fasa är att han ska börja strila igen då han gjorde det i massor innan kastreringen.

Är det någon som varit med om detta fenomen förut så vore det roligt att höra om det är en övergående fas bara…SkrattandeFlört

/Nina

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

Omorose
0

Hej Nina!

Jag har ingen erfarenhet av det här men jag kan tänka mig att det beror på att skogisen ser honorna som hans lite grann? Även fast han är kastrat, sen är väl "para" beteendet också ett sätt att visa dominans, även om han gör det på honorna. Lite *jag är fortfarande mannen i huset* . Som sagt, jag är inget proffs på beteende så om jag har fel rätta mig gärna, tänkte hjälpa till att dra igång diskussionen bara.

Ang. strilningen vet ja inte. Det får någon mer lämpad svara på =)

Mvh. Sarah

Alwyn
0

Vilken jobbigt sits  :o/

Jag har en hona som är kastrerad sedan några månader tillbaka och hon beter sig som om hon va skendräktig. Mkt konstigt. Tokiga katter vi har  Flört

Singo-Torpet
0

som #1 skriver så är det ju en dominas grejj med…

annars så vet ja bara kastrater som inte fattat att deblivit kastrater och fortsatt med att kissa inne  men då när de blivit kastrater sent i livet kanske runt 3 år och uppåt men så är ju det inte i ditt fall kastrat som 1åring och vart de i 10år.. så då tror ja inte han kommer börja strila men ja vet ju inte…

Dreamdolls
0

Ja, lite konstigt tycker nog även jag detta ärSkrattande Är också inne på att det har med dominans att göra. Han är ju som sagt gamlingen i gänget, men i katteriet så har jag tack och lov en otrolig harmoni bland katterna, så någon direkt rangordning märks inte av bland dem. men den finns ju fast den inte syns och troligen så är det väl 11-åringen som är "bossen" och nu känner han sig väl hotad kanske.

Men det ser lite komiskt ut när man vet hur länge han varit kastreradSkrattandeSkrattande

Och varför jag är lite rädd att han återupptar det här med strilning är därför han har gjort det vid några få tillfällen senare i livet också. Så håll tummarna att han lugnar ner sig är ni gulliga…

/Nina

Omorose
0

*krossar tummen* Flört

Singo-Torpet
0

håller tummarna för både dig och mig själv.. då jag har 2 fertila pojkar här hemma… peppar peppar inget kiss än men tror det vart nära en gång, såg misstänksamt ut så ja satte katten i lådan (sprang till lådan) och då kissa han där i stället, pusst.. hoppas på att hålla båda mina till minst maj-09 helst över sommaren… inget bråk inget kiss så här långt :) men blir det de, vem ska man ta först till vet och kastrera?

Dreamdolls
0

Jag håller tummarna stenhårt att de håller sig i skinnet!!!Glad

Min raggis kille har ju tyvärr börjat strila en del, men det funkar ändå bra. Han går med byxor på så jag minimerar "skadorna"

/Nina

Singo-Torpet
0

#7 hoppas på att slippa det. men vill så gärna ha en avkomma efter honom och den tilltänkta.. men men håller tummarna och hoppas han kan hålla sig minst 6mån till.. ingen skadda än snart 1 år, om nån vecka.

Evenstars
0

Hej Nina!

Jag tror som du och ni andra att det handlar om dominans och rang. Jag håller tummarna *allt jag kan* att han inte också sätter i gång att strila. Tänk så söta hanarna är då de springer runt med sin tarzan-kallingar Kyss, men inte är det roligt inte Obestämd.

Kram Kicki

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Singo-Torpet
0

tarzan-kallingar hoppas ja på att slippa.. men en fråga vad använnder ni, blöjor eller tik-skyd eller något anant? kan ju vara skönt att ha hemma, om de händer och vet inte har tid att kastrera omgående..

Dreamdolls
0

Jag använder tikskydd med en binda (för kvinnor) inuti. Vi har dock bara på honom det när vi är hemma och kan byta binda så fort man märker det behövs. För tyvärr så hamnar ju även det vanliga kisset i den och då blir den full direkt.

Evenstars
0

# 10 Jag gör som Nina, har tikskydd och sen inkontinensskydd (finns på apotek). Ett tips är dock att köpa tikskydd som går att öppna med kardborre bak. Det finns olika typer och de jag använder heter "Pet's Creation" och de finns på vanlig djuraffär. Jag använder även samma sort till min tik.

Det är viktigt att både byta ofta och lufta snorren så de inte blir för blöta, då de som Nina säger, också kissar i dem ibland.

Lycka till!

S*Evenstar's

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)

Christina

Singo-Torpet
0

då måste de väl även bajsa i dem ibland med? eller kanske de gör när de ej har de på… om ja behöver i framtiden tänkte ja mest under natten då ja inte kan ha koll… annasr är ja mest hemma oc kan passa som en annan höns mamma över mina pojkar.. vi får se är i valet och kvalet att kastrera en av dem.. men de är ju så svårt att välja…(?)

Evenstars
0

Nej, de har den öppningen utanför byxorna. Mina går på lådan och bajsar med byxorna på. Jag tycker inte att det är jättejobbigt med två fertila strilande hanar Flört. Det är lite pyssel och jag är noga med att de ska vara med och inte sitta instängda i något rum större delen av tiden.

Tidigare hade jag två hanar (Hane 1 och Hane 2) som var fertila samtidigt med fyra löpande honor runt sig, ingen strilade då. Sen flyttade en underbar(!!) strilnisse in (Hane 3) och satte i gång Hane 2. Då var Hane 1 kastrerad. Så det behöver inte alls bli så att de börjar strila. Avvakta och prova… Du kan ju alltid kastrera senare om du får problem.

Däremot är jag överlycklig över att jag inte har strilande honor, för DET är svårare.

S*Evenstar's

Christina

Singo-Torpet
0

#14 får göra så, skönt att höra från andra var nämligen så ja tänkte.. men när ja säger att ja har 2 hanar så blir folk så bryda, på ett väldigt neg-sett :( men mina pojkar funkar kanon inga slagsmål här inte, klart dem måste göra upp rangen, men de är ett tass slag (utan klor) och en putt med rumpan sen var det klart… hoppas på att dem håller tätt ;)

Singo-Torpet
0

#14 en liten (dum) fråga till hur kan de ha den öppningen utanför de är ju som en blöja med bara ett håll för svansen som inte är så stort..

Evenstars
0

# 16 Inte den sort jag har, Pet´s Creation by Valentino Sante. Den har en större öppning bak på byxorna som kan regleras med karborreband. Man stoppar in kulorna och snoppen och sen är öppningen utanför så att de kan bajsa hur bra som helst. Jag har köpt mina på Djurmagasinet här i Umeå. Finns säkert på nån hundshop nära dig.

Hittar ingen bild på webben på den…tyvärr

S*Evenstar's

Christina

Evenstars
0

# 16 Jo fråga Alwyn…jag vet att hon sydde om sina så att de liknade min sort bättre. Vet ej om det blev bra, men jag tror det! Glad

S*Evenstar's

Christina

Rosino
0

Jag har ibland använt vanligt tikskydd åt min hane, och han lyckades med konststycket att bajsa i dem en gång - ni skulle sett vilken fart det blev på katten GladFlört

Jag måste bara skratta för mig själv då jag tog bort "blöjorna" på honom, jag har inte barn själv och så står jag och byter på en katt!

Stackarn såg ut att skämmas så, det var ingen liten hög i de blöjorna!

Det finns de som använder vanliga babyblöjor också och klipper hål för svansen, men det har jag inte testat fast jag funderat på saken.

Singo-Torpet
0

#17 menar du ett sånt här?? jag är inte i behov av något då min katt peppar peppar är bara i lådan ochgör de han ska… men tänkte kan vara bra att ha hemma nu när de är massor av helger och ingen vet har tid om de skulle behövas göras av med vissa kroppsdelar.

http://www.hundliv.se/productcart/pc/viewCategories.asp?idCategory=29

Evenstars
0

# 20 Japp den menar jag Glad. Om du köper rätt strl mellan ca 25-35, lite beroende hur stor katten som ska ha den är, så sitter den perfekt och de kan gå på lådan utan problem och göra tvåan. Glad På rikligt långpälsade hanar kan det dock fastna bajs i håret runt byxan.

S*Evenstar's

Christina

Dreamdolls
0

Jag har samma som Christina /Evenstars, Pet`s Creation by Valentino Sante och typen är den samma som bilden ovan men på de som jag har, är öppningen betydligt mycket större där bak. Tycker det ser ut som mycket av bajset skulle hamna i skyddet istället för i lådanFlört

Dreamdolls
0

fast nu när jag studerar bilderna närmare så ser jag ju att de dragit upp skydden så långt upp på ryggen, så det kanske kan funka.

Svårt att avgöra när det är en "fejk" hundFlörtSkrattande och inte på en katt!!!  Lycka till!!!

Singo-Torpet
0

om ni har en länk till därifrån ni köpte får ni gärna skicka den.

Evenstars
0

# 24 Tyvärr har jag ingen länk till vart man kan köpa dem. Jag har köpt mina på Djurmagasinet här i Umeå. Be din djurshop att ta hem dem Glad eller så kanske det finns någon annan här som vet var det går att köpa på nätet.

GOD JUL!!

S*Evenstar's

Christina

Dreamdolls
0

Jag har också köpt mina på Djurmagasinet  i Umeå.

Lycka till och GOD JUL!!!

Dreamdolls
0

NEJ!!!! Nu har det jag befarade häntRynkar på näsan Min gamla kastrat har nu strilat 2 gånger (vad jag sett) och ikväll så klev han på min ena hona och skulle "para" henne. Hur ska jag bryta detta hos honom?? Har provat ge honom ett p-piller men ingen verkan. Kanske fler behövs??

Han är ju liksom kastrerad sedan 10 år tillbaka så det kan ju inte lösa problemet liksomObestämd Är det någon som har tips på vad jag kan göra så mottages det tacksamt.

Känns ju lite knäppt att behöva sätta på även honom "tarzan kallingar".

Svidjas
0

Nina, alfonz här hemma har "satt på" mina honor sedan dag ett, med "sätta på" menar jag att han bitit dem i nacken och ställt sig över dem, sen har han inte fattat riktigt vad han ska göra sen, ser det som någon annan sagt innan att det är ett sätt att markera att det är hans kvinnor.

Nu finns det inte någon fertil hane här hemma som har kunnat sätta igång detta beteende hos honom…

http://www.svidjas.se

Dreamdolls
0

Det gör ju inget att han försöker "para" någon hona det är ju det här med strilningen jag måste få bukt med. Det luktar ju inte som min fertila hanes kiss, men eftersom vi har trägolv i hela huset så blir det lätt förstörtRynkar på näsan Plus en sambo som inte är alltför nöjdFlört  Funderar på att ringa vetrinären imorgon och höra om den här medicinen som det pratats om i en annan tråd som tar bort driften hos fertila katter i några månader kan vara ett alternativ.

Någon som vet om det är någon vetrinär i Umeå trakten som har tagit hem den?

Jag har märkt också att det inte enbart är en dominans grej för nu har Fonzie (min hane) haft en date och inte varit inne i huset och kastraten gör det för att han har lite av "suget" efter tjejer kvar. Och det har blivit extra starkt nu för att det är vår.