Irriterad Hona!
Hejsan!
Jag har en Ragdollhona som blir 2 år i juni. Hon fick sin första kull i augusti-08, allt gick jättebra. Hon löper ganska ofta och väldigt tydligt, har planer på att para henne framåt juni- 09. Hon är pigg och ser fin ut, MEN hon har blivit så vresig nu sista 2 veckorna, både mot oss och även mot sin 7,5 månaders tjej som jag sparade plus mot min 6 månaders Maine Coon tjej.
Hon har börjat morra och fräsa åt kissarna och kan "lappa" till dem, inte hårt, men markera. Tror ni det KAN bero på att de ev håller på att bli könsmogna, har inget märkt ännu!
Hon kommer upp ibland och buffar med sitt huvud mot mitt ansikte och vill gosa men så lägger hon sig ner jämte en och man klappar henne som alltid, då morrar hon ofta och kan försöka bita som att markera, inte hårt på nåt sätt o vis men ändå markera, VAD HAR HÄNT?????????????? Är det för mycket hormoner i omlopp eller vad tror ni? Hon BRUKAR INTE vara såhär i vanliga fall, utan gillar att gosa! Hon går runt och jamar!
Vad tror ni? Känner någon igen sig? Är hon sjuk? Ser dock frisk ut och äter bra!
Kram Monica
S*Harley Niva´s
det måste vara nåt som är galet…. låter konstigt om hon ändrar personlighet så där.. jag skulle kolla upp henne så hon inte har begynnande livmoderinflammation…
Hoppas det ordnar sig!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Asså, fertila honor… kan va lite knepiga emellanåt. Min hona var sådär emot sin dotter när hon (=dottern) började bli fertil. Kunde lappa till med tassen om hon bara gick förbi och kunde morra åt henne om hon bara tittade på henne… Båda har varsin kull nu och är så goa mot varandra. Det sura humöret försvann när hon blev dräktig och jag tror att hon trivs som bäst när hon får ta hand om sina små eller vara just dräktig. Jag skulle lägga en slant på att det är hormonellt, särskilt som du säger att hon löper ofta och tydligt. Hoppas innerligt inte att det är något annat! Håller tummisarna för att det är övergående!

Tack för lite lugnande svar #2! Det känns som att det är lite hormonellt, eller mycket rättare sagt! Hon verkar inte sjuk! Bara sur! Om allt går vägen så ska hon ju paras i juni, hoppas det bättrar sig då om inte innan!
Det är just det att kommer de för nära de "små" flickorna så åker tassen ut och hon fräser till. Men sen såg jag i andra stunden igårkväll att hon låg och tvättade sin lilla 7,5 månaders bebis! Men på hennes villkor förstås!
Tack även #1 för dina tankar, allt kan vara möjligt. Tittade igenom henne på alla håll och kanter men det syns inget konstigt på henne. Typ inga flytningar eller klibb som på lilla söta Vilda, skönt Unni att hon piggnade till!!! Hon är ju sååå fin lilla Vilda!
Ja är det fler som råkat ut för humörsändringar på sina fertila honor? Skriv gärna!!!! Man är ju så pass ny så man blir glad för all erfarenhet som ni mer erfarna kan bidra med! Är ju mest van vid kastrerade gossar, som är konstant lugna och snälla jämt!!!
Kram Monica
S*Harley Niva´s
Jag gissar också på att det är hormonellt, OCH dessutom kanske hon är en sådan hona som inte trivs tillsammans med andra honor. En del fertila honor är ganska egna av sig, och det är inte alltid så lätt att hitta en tjejgrupp som är helt i harmoni med varandra.
Det är inte alls ovanligt heller att mamma katt direkt stöter bort sin avkomma när hon blir könsmogen.. så det kan ju vara anledningen till att hon plötsligt är tjurig mot Miss Lee.
Katter (särskilt fertila) är ibland direkt enstöringar och ibland kan en del honor bilda en tillfällig grupp medans de föder och när sina ungar, för att sen när ungarna flyttat bli lika egna mot varandra igen. De drar bara fördel av varandra när de har behov av det så att säga.
Men att hon biter dig är ju något helt annat. Hon vill att du gosar, men ändå vill hon inte när du väl gör det.
Gå iväg och kolla upp så att hon inte har ont nånstans… Annars kan det ju vara så att hon skulle må bäst som kastrat. Eller att bo ensam hos någon annan.
Hoppas det löser sig. //Kram
En av mina honor, som är mamma till mina 2 andra honor (småtjejerna är snart 1 år och har blivit fertila båda två sedan några månader), har rätt kraftiga humörsvängningar…
Ena sekunden kan hon ligga och gosa så fint med sina flickor, för att därefter "hytta näven" åt dom och fräsa till…..PMS??!!
Men på sista tiden har hon börjat försöka sätta en av honorna på plats…inte så att det blir slagsmål, men hon verkar vela visa att här är det hon som bestämmer….
Men det är inte alltid så, emellanåt har de sååå mysigt tillsammans…
Jaaa, dessa humörsvängningar….det är lite så att man känner igen sig själv 
Men mot oss människor i hushållet är hon hur gosig som helst 

Men UNNI!!!!! #4
Inte kan jag göra mig av med min älskade första Ragdoll Isora!!!
Hon är ju min lilla docka, "bara" lite vresig ibland, inte jämt! Men jag förstår vad du menar!
Snällt att ni lägger ner lite möda med att försöka hjälpa mig komma tillrätta med detta, hmmm…
Ja Annica, tror du har helt rätt, detta med PMS, hmm.. Hon ser verkligen sur ut när hon är på detta humöret, som tur är inte jämt!
Då hade jag verkligen blivit orolig! Oftast är det ju lugnt!
Kramizzzzzz
En av mina honor blev jättesur och irriterad. Hon hade livmoderinflammation. Inga yttre symptom, det upptäcktes då hon kastrerades.
Inte för att skrämma dej, men det är tyvärr en möjlighet också.
/Lena

Usch då, ja det är väl lika bra att kolla upp henne. Hur märker vetrinären om det är livmodersinflammation om det inte syns utanpå? Tar de prover eller?
Hon är ju inte irriterad på mina 2 kastrerade pojkar, utan bara på unghonorna, IBLAND, och ibland så kan hon ligga och tvätta dem i allsköns ro. Tycker hon varit lugnare idag faktiskt, hon har kommit och gosat och har inte visat några bitchiga tendenser utan varit helgo som hon "oftast" är! Som tur är! Annars hade jag verkligen blivit orolig!
Hennes avkomma Miss Li som nu är 7,5 månad är sååå supermysig, en riktig goseboll! Hon älskar att ligga och mysa och bara vara nära, min sötpropp!
Lägger in en bild på min Lill-Fis, alias Miss Li! Visst är hon söt?
Kram Monica
#8 ja de tar väl bakterieprov från slidöppningen? Aldrig haft nån hona med det som sagt, men tror det är så det går till. Hittar de det tidigt så behöver det kanske inte bli så allvarligt..
tyvärr kan de ju bära på livmoderinflammation fast det inte syns utåt. Jag skulle ha kollat upp det, och så att hon inte har ont nånstans. Vet man att hon är frisk fysiskt - då kan du ju lugnare känna att det är hormoniellt… annars skulle jag gå med en klump i magen att det KAN vara nåt fysiskt…
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Ja, och de gör ultraljud och/eller röntgen också för stt se om livmodern är förstorad.
jag håller med #9 kolla upp för säkerhets skull
ÅÅÅh, vad söt lilla Miss Li är 
Zack hälsar till sin syster
och mamma förstås 
Kramizzzzar