Föna magen, hur gör man?
Undrar en sak. Vad har ni för knep för att föna torrt på magen, sträckan från bröst till svansrot? Ska ju vara viktigt att föna där för att inte få krullig päls. Har inte ragdoll, men det är väl samma grund med alla katter med magföning. Mina katter, när de är badvåta, de vill krypa ihop och magen är svår att komma åt och föna torr. De ogillar inte föning som sådan, nästan lite tvärtom, men just magen vill de inte exponera. Så jag får det inte torrt och krullfritt där. Krullet visar sig mest baktill, mellan bakbenen. Hur gör man när man fönar katter undertill?

Jag brukar hålla frambenen i ena handen och sträcka upp dom så dom står på bakbenen. Efter ett tag när dom blir torrare och varmare brukar dom bli mer villiga att sträcka ut sig och ligga på sidan så man kan rufsa och borsta med handen som man hållt frambenen med.

Tack CaTim. Står de kvar på bakbenen när du håller upp dem i frambenen? Bland alla mina tafatta försök så har jag visst provat det också, men efter 3 sekunder har de prånglat sig ur greppet och så kryper de ihop till bekvämt magskyddarläge igen. Jag håller kanske för löst grepp?
Det har du rätt i, att de blir mer villiga att sträcka ut kroppen allt efter som de blir torrare. Har också märkt det. Men tyvärr går det inte så långt att mina lägger sig på sidan (inte just i bad- och fönsituationen). Det hade annars varit bra.
Ska jag hålla ett bestämdare grepp om frambenen när jag reser upp dem i stående?

Ja, jag håller ett ganska så bestämt grepp.
Ett knep som jag har för att få dom att ligga är att jag sätter mig på golvet med benen ihop rakt fram och lägger katten där men huvet mot min kropp, det brukar funka ganska bra.
Jag har en katt som är något sprattligare, henne brukar jag föna sittandes i ett hörn, hon blir lugnare då, när jag ska föna magen så tar jag frambenen och reser upp henne mot hörnet, när hon får väggar bakom sig så står hon stilla.
Det är så som jag brukar göra, men katterna har vant sig vid det, jag vet inte hur pass bra det är mot besvärliga katter, om du förstår hur jag menar… Så det kanske inte funkar.
Ta en nätkorg som dom har utst och torka efter bad,
under ifrån och kamma efter,,,,,,,,,,,,,,,,
mina katter rent utsagt HATAR fönen.. något knep för att vänja dom utan att skrämma liven ur de små stackarna?
S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com

#5 Börja med att vänja dem vid fönen då den är avstängd. Låt dem nosa, lägg godis vid sidan av den, lek vid sidan av den osv. Om det går bra så kan man övergå till att ha igång den, men låt den ligga helt still, och gör samma sak. Sedan trappar man upp succesivt.
Nu är det här ju enklare sagt än gjort men det kan vara värt att prova =)
Man får ha tålamod och inte försöka skynda på.
Hoppas det hjälper.
/Sarah
#6 tack för tipsen, ska absolut prova.
kan bli mkt jobbigt för alla parter annas när vi ska på utställning i juli.
S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com

#4 Jag har träffat katter som är fullständigt livrädda för fönen PGA att de varit i en sådan bur under föningen, så det är inget bra sätt om man tänkt att det ska börja gilla att bli fönade.