Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1194 ggr
raggorgeous
0

Arsenik i RC´s foder...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad säger ni om det här… en vän till mig skickade mail till Royal för att fråga dem hur de ställer sig till att det hittats arsenik i deras foder.. (tror bara det var Fit av nån anledning) Är det nån av er om hört nåt om den här saken?

Det här svaret fick hon:
(som bifogad bild)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

raggorgeous
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fortsättningen…

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Sprattelkattens
0

Råd & Rön har gjort två tester på kattmat, -04 och -08. Ingen utav dem är speciellt bra utförd. I testet -08 fann man arsenik i RC fit och något mer foder med annan tillverkare.

Jag blev förvånad över att RC inte gick ut med ngn info om fyndet, min vän som arbetar i zoobutik visste ingenting om fyndet.

Det skulle säkert gå att hitta tungmetaller även i annan kattmat om man letar. Personligen ger jag inte RC av andra orsaker.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

raggorgeous
0

Hitta följande information om Arsenik då jag surfade runt lite.. intressant för den som vill läsa mer:

http://www.ammuppsala.se/upload/File/PDF/Arsenik.pdf

Självklart blir man rädd då man läser sånt här men frågan är hur mycket tungmetaller det finns i all mat vi äter som kommer från djur och natur. Det finns ju tungmetaller i mångt och mycket… däremed INTE sagt att det är försvarbart som ursäkt från Royal men det kräver en eftertanke… vad säger ni?

I pdf-filen står bla att
"_Upprepad exponering för icke dödliga doser ger en mer diffus långdragen sjukdomsbild med symptom från olika organsystem, och ger intryck av en fortskridande sjukdom som leder till ödem, anorexi, leverpåverkan, påverkan på hjärtat och andningsorganen."

_Tål att tänkas på..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

kitcat
0

Jag har för mig att det inte bara var i RC´s foder det fanns arsenik utan i några fler utav märkena som testades. Men jag kan komma ihåg fel, jag har tyvärr inte kvar testet.

Singo-Torpet
0

var de bara i en RC sort eller flera?

Sprattelkattens
0

De undersökte bara en sort från RC och det var fit och sedan var det flera andra märken. Men om produkterna tillverkas i samma fabrik så får man väl utgå från att råvarorna är densamma som övriga RC produkter.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

raggorgeous
0

ja jag tror även det är fler märken…  tyvärr…
men vet inte vilka.. försökte leta på Råd och Rön men man skulle vara medlem för att få ta del av det..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Silvestris
0

Tänk att jag och RC är överens om en sak, att Råd & Röns tester inte är bra utförda. Deras kattmatstester har inte gjort någon nytta alls, möjligen lurat några stackars kattägare till att tro att Lidls torrfoder är det bästa och mest prisvärda…

Singo-Torpet
0

#8 håller delvis med tycker också att testet verkar missvissande..