Liten hona
Min lilla tös Athena väger nu 3,5 kg och är precis fyllda 1 år. Enligt rasstandarden får ju honor väga från 3,5 kg och uppåt. Hon löper ofta, och det tyder ju på att hon inte kan vara undernärd….
Hon äter…men är väldigt kräsen i vad hon stoppar i munnen, tyvärr…
Vad jag funderar på är att jag tänkt ta kull på henne nästa år…har ju tänkt att hon ska få äta upp sig innan, men det är inte det lättaste…kräsen som hon är. Hankatten hon är planerad att para med väger nu 6,3 kg och är 8 månader…och han kan ju växa på sig ännu mer..
Är lite fundersam hur det kommer att gå för en "mindre" hona att föda ungar. Kan det lättare uppstå komplikationer? Gör det skillnad att para med en mycket större hankatt?
Har hört att mindre honor kan få problem med att deras bäcken är mindre. Men nån med mer kunskap får fylla i.
http://www.svidjas.se
#1 Det var lite så jag tänkte…finns det överhuvudtaget någon sådan risk så vågar jag INTE att använda henne i avel.
Förresten #1, jag kommer ihåg att din Duchesse var liten när vi träffades på utställningen i Luleå förra året….Är lite nyfiken på om hon har blivit större, och hur mycket hon väger nu? Än så länge kan ju Athena växa på sig, hon är ju endast 1 år fyllda. Hoppas kan man ju 

#3 Min Luna är inte världens största ragdollhona, jag har dock ingen normalvikt på henne, men jag skulle tippa på att hon inte kommer att väga över 4kg, kanske 3,7-3,8. Allt gick som på räls för henne, inga komplikationer what so ever, även fast hon ploppade ut en tjockiskille i slutet (men han började skaka, vet inte om det har med födseln att göra, det har dock slutat)
Jag var också orolig över att hennes bäcken skulle vara för litet för hon hade inte mycket till bredd i rumpan ^^ men hon lyckades..
Och som du säger, hon kommer ju att växa på sig, hon är ju bara barnet ännu ;)
Duchesse var rätt liten, säg runt 3kg när hon blev dräktig, vägde dryga 3,5kg när hon födde de tre kattungarna. Jag hade dock med mig christina från evenstars till hjälp vid födseln och frågade henne och maud från abayomis om mycket hjälp och råd innan jag parade henne. De båda trodde att det skulle gå bra och jag frågade även en veterinär som tyckte att det såg bra ut och att det skulle gå bra. Själva födseln sedan gick jättebra men då hade jag velat fram och tillbaka i månader innan och kollat upp allt med veterinär och duktiga uppfödare.
http://www.svidjas.se

Kunne nesten ha skrevet dette selv. Jeg har en hunn katt på ca samme vekt. Har gitt henne tileggs fòr Eucanuba kitten for at hun skal legge på seg litt men hun er såååå kresen. For henne ikke opp i vekt. Hun var ok før siste løpetid, men det forsvinner etter løpetiden. Hun løper ikke så ofte foreløpig.
Men siden jeg har gitt fòr med ekstra næring (proteiner/fett o.l) så har jeg nå en overvektig hann katt. Han er 6 mnd. og veier 5 kg. Han ser ut som om han er drektig.
Vi prøver å mosjonere han litt ekstra og finner på ting som han må jobbe litt for, men han er jo et matvrak.
Så her prøver vi å få en opp i vekt, en skal ned i vekt og en som er helt super i vekt. Det er jammen ikke lett!!!!!!!!!!

(og det er bare de firbente, i tillegg kommer vi tobente også hi hi hi)
#5 Vad skönt att det gick bra, trots litenheten 
#6 Vilket bekymmer…med en som ska gå upp i vikt och en annan som ska gå ner i vikt…och sedan få det att gå ihop 
Jag har alltid Hills Lamm för vuxna katter framme, pga min kastrathanne…han fick sår på hela kroppen som orsakades av klåda för något år sedan. Han fick då Royal Canin. Gick till veterinären och fick antibiotika utskrivet, men ingen utredning skedde…då satte jag honom självmant på Hypoallergenicmat…och efter några månader blev han helt bra i huden. Så jag tror att klådan berodde på RC fodret han tidigare åt. Efter det så har han ätit Hills Lamm, han håller sig fin i huden, och jag vågar inte riktigt byta foder till honom ännu…
Därför står alltid just Hills framme, och alla katter äter av den. Men jag tar fram kittenfoder till Athena och de andra "småkissarna" med jämna mellanrum. Men det är inte alltid det passar sig att äta det för lilla, söta, kräsna Athena. Helst vill jag ju att Athena endast ska äta kittenfoder, men då blir det ju att jag får separera kissarna i olika rum, och det vill jag INTE!
Det är en något svår sits…man kan ju förstås lösa det så att inte låta maten stå framme, utan plocka fram maten några gånger per dag…men jag känner att kissarna ska ha möjlighet att äta när de vill, och inte när jag behagar ge dem…