Skendräktighet?
Har ni haft katter som har varit skendräktiga?
Hur har det visat sig?
När märkte ni att honan var skendräktig?
Vi har haft en som var det och hon hade hallontuttar och gick fint upp i vikt
när hon var i 8 v förstod vi att det inte fanns bebbar i henn, kände inga foster rörelser, åkte i väg och ultra henne och där fanns inget
ett tag sennare hade hon en livmoderinflamation som behandades med Zynolux till slut efter att vi fått en massa andra sorter av olika veterinärer
hon blev bra till slut och fick ny ägare som fick en kull på henne

Jag har haft en hona som var skendräktig för inte alltför länge sedan.
Det är en förstagångshona som först gick upp bra i vikt, sov nästan jämt, var total förändrad i sitt sätt och hade redan vid 2,5 vecka ljusrosa till mörk rosa tuttar MEN de hade däremot inte blivit större. Jag kände på mig att allt stod nog inte riktigt rätt till. Och när hon gått ungefär 4 veckor så hade tuttarna återigen blivit normal färgade igen. Men jag åkte också till vet för att göra ett ultraljud och hon var tyvärr tom
Det var mycket för att hon har B-blod och jag ville veta helt säkert. Sedan dröjde det 7 veckor innan hon löpte om.

Fy så svårt.
För mig är en skendräktig hona en som nästan beter sig som en dräktig hona.
Ordentliga tuttar och viktuppgång hela tiden.
Undrar egentligen hur många som är skendräktiga.
Jag vet precis hur det är, man vill så himla gärna att ens hona är dräktig. Man springer och vänder på dem hela tiden, och även så väger vi gärna i tid och otid.
Har också haft honor som väntat att löpa till vecka 8-9 efter parning, där jag faktiskt hela tiden varit lite osäker, fast hoppats har jag gjort.
Alla fall så har det varit så för mig, att andra uppfödare har sagt, låt bli att väga. För vägning stressar enormt. Du känner i magen när en hona är dräktig, oftast så vet du ganska säkert vid 4 veckor. Du ser på tuttarna och så ser du dräktighetstecken, de blir lite rundare om magen.
Förlåt Maria, men kanske är det inte alltid så att de är skendräktiga. Det är ju så att när en hona löper, så är det massor med hormoner som far runt. När hon sen kommer hem, så är hon ofta jättetrött, varit borta, gått ner i vikt pga av löpet osv.
Fast behåll hoppet ett tag till :-) Du kommer ihåg vad jag sa om Dottie.
Och positivt tänk så har hon ju varit dräktig tidigare, och så klart så blir hon det igen.
Kram på dig, jag håller tummarna.

#3 Tack gulle dig!!
Det jag är lite fundersam är just det att honan som i Bebbles fall går upp bra i vikt. Jag tror också att det kan vara så att honan inte äter under löp och date men som i hennes fall gick hon upp i vikt i åtta veckor. Kan det vara så att hon äter mer för att hon själv tror att hon är dräktig? Löjlig fråga kanske……….

Hade skrivit ett långt inlägg, och så förvann det
Men sammanfattningsvis så tror jag så här, kolla vikten mellan 4-5 veckan, där ska det börja märkas mer. Och sen följas av en bra viktuppgång mellan 5-6 veckan.
Självklart så finns det avvikelser.
Och tänk hur Astrid varit tidigare.
Och när det gäller Lisbeths hona, så kanske hon verkligen var skendräktig, och då tror jag verkligen honan får signaler om att hon är dräktig, men tror inte de flesta är det.
Vi kan inte titta på viktuppgång fram till 4 veckor, för vad står den viktuppgången för. Hur mycket väger bebisarna då, nästan ingenting.
Kram.
Ja min Doris var skendräktig riktigt ordentligt en gång…. I sex-sju veckor var hon jättedräktig… röda stora tuttar och gick upp i vikt…
men sen lanade det bara av liksom.
Dessutom tror jag nästan att Amber är/har varit det nu… hon skulle ju vara fem veckor på väg, men hennes tuttar har varit sådär lite hallonrosa, fast inte riktigt så stora, de har haft lite tunt med päls runt och hon har legat och pöst precis som när de är dräktiga… ena dagen har jag varit säker på att hon är dräktig och nästa dag tveksam igen. hon har dessutom gått upp i vikt, men IDAG har jag bestämt att hon ÄR nog bara SKENDRÄKTIG, för nu är de lika små igen och hon är nog säkert på G att löpa snart igen.. *suck*
jag tror absolut att honorna själva tror att de är dräktiga… De har ju fått ägglossning och allt är precis som det ska bara att det inte blev bebisar av en eller annan anledning… Dom blir lurade av sina egna hormoner helt enkelt…