Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1962 ggr
Christelle
0

Hjälp, katt med dålig mage

Ramses min 14 v gamla ragdoll har nu haft problem med magen sen han kom hem. Vi bytte foder utan resultat och började då ge honom kokt torsk med diarsanyl. Efter ca 4 dagar började hans diareé avta och han blev bättre i magen då började vi att blanda torrfoder i fisken så han kunde gå tillbaka till torrfoder efter två dar gav vi honom bara torrfoder och nu har han diareé igen.

Det är jobbigt när han varit på lådan och han ska krafsa över bajset så har han fått bajs på tassarna och då har det blivit bajs på hela toalettgolvet :/.

Va ska jag göra nu?

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Blankan
0

Jag ska försöka hjälpa dig

När Ramses flyttade hem till er, fick han då samma foder som han haft hos uppfödaren?

En kattunge som flyttar kan lätt bli orolig av flytten, oftast sätter det sig på magen som kan bli lös av situationen. Man ska försöka att endast hålla sig till samma foder i början av en kattunges flytt om man är orolig att de kan bli dåliga i magen.

Katten är Inte fiskätare i alla fall, oftast blir de faktiskt sämre utav att äta kokt fisk då de redan är tokiga i magen. Jag rekommenderar kokt kycklingfilé med risavkok av runkornigt ris. Blanda dessa tillsammans med kokvattnet från riset. Se till att kycklingfilén är ordentligt kokt bara!!! Detta har alltid gett bra resultat till mina katter vid oroliga magar.

Rekommenderar dig att köpa ProKolin hos veterinär alt. butik som har veterinärmottagning kan ha denna spruta också. Det innehåller samma typ av värden som det finns i deras eget phaeses (avföring).

Ge detta tillsammans med dietmaten ovan i flera dagar om så behövs. När du sen ser att magen kommer tillbaka i sin rätta form så kan du försiktigt successivt gå tillbaka till torrfoder

Rosino
0

Vad har ni gett honom för torrfoder? Har han ätit det hos uppfödaren utan problem?

Jag rekommenderar också ProKolin, jag tycker det är det tillskott som gett bäst resultat av de jag testat.

Hos veterinär kan ni också köpa specialfoder som är bra för känsliga magar, t.ex RC Intestinal.

Eftersom jag har en fiskallergisk katt så skulle åtminstone inte jag ge fiskdiet fast jag vet att många rekommenderar det.

ItchyKoo
0

Hej Christelle, du får jättegärna ringa mig om du vill ha rådgivning per telefon ;-) 090-13 90 64

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

Christelle
0

Han åt RC babycat hos uppfödaren. När han kom hem var han bra i magen dom första 2 dagarna och sen var han lös i flera dagar och då sa dom på arken att jag skulle byta foder och bytte då till Iams. Han blev inte bättre och då fick jag rådet att ge honom kokt torsk med diarsanyl. Han blev bättre efter några dar men när vi sedan bärjade med torrfodret som sagt när vi börjde med torrfodret igen lev han dålig i magen.

Okej ska prova ProKloin. är det tabletter?

#3 Tack va snällt :)

Tack allihop för era tips, ska prova och hoppas han blir bättre.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/