Vad man bör tänka på som uppfödare
Nån gång så vill även jag föda upp dessa vackra katter. Men jag skulle vilja veta vad det är viktigt att tänka på som uppfödare? jag skulle också vilja veta vad man bör tänka på när man skaffar en avelskatt?
Finns det några bra böcker om kattavel som ni kan rekomendera?
Tacksam för alla svar :D!
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Tråkigt att ingen vill svara på inlägget :(, trots att här finns så många kunniga personer
På adlibris finns två böcker som behandlar ämnet: "Leva med katt - alla godkända raser - sjukdom & hälsa - råd vid uppfödning - Kattens historia" och "Kattuppfödning: avel och genetik". Jag är dock inte uppfödare. Det verkar som att det är svårt att komma in i kretsen och bli uppfödare, de flesta uppfödare säljer bara avelskatter till andra uppfödare, så du måste nästan känna någon för att kunna börja.

Tack för tipset :).
Jaha det var jue trist att det är en sån sluten grupp. Hur är det då tänkt att rasen ska leva vidare?Men det ordnar sig nog. Jag vet att jag skulle vara en toppenuppfödare :)
Tack ännu en gång för ditt tips :)

Hei, jeg er også relativt ny som oppdretter, og håper på mitt første kull til høsten.
Jeg måtte til Sverige for å finne alle kattene mine. Prøvde å ta kontakt med et par Norske oppdrettere, men de viste liten interesse så da gikk turen over grensen. I ettertid så var nok ikke dette så dumt, da det er flere katter å velge i der, siden dere har flere ragdolls enn i Norge. Jeg har også relativt god kontakt med de jeg har kjøpt katt hos, og får svar på spørsmål jeg måtte ha fra dem.
Jeg har lest bøkene som heter: Katten som omhandler litt generelle raser, stell og egentlig alt fra a til å i grove trekk.
Har også lest : Practical guide cat breeding som går litt dypere ang. genetikk, fødsel, komplikasjoner, sykdommer o.l. (denne var jeg så heldig å få fra Royal Canin da jeg spurte dem) Den er på engelsk så den var litt tung å komme igjennom. 
Jeg har veldig god kontakt med vår dyrlege også, som tar seg tid hvis vi lurer på noe o.l.
Men jeg har også tatt PawAccademy sitt G1 kurs og står på venteliste på G2 som starter til høsten. Disse kursene vil jeg anbefale deg. Du lærer mye om alt og du treffer mange likesinnede der. Jeg har fått meg en god venn derifra som driver med Sibir katt så hun får jeg også MYE hjelp av hvis jeg lurer på noe. Og ikke minst så lærer man mye av dette forummet også.
Men jeg savner nok en likesinnet her i Norge som jeg kan ha kontakt med. Jeg kan forsåvidt forstå at vi nye blir sett på som konkurenter, men jeg har ikke akuratt planer om å "spy" ut kattunger og bli storselger å overta hele ragdoll markede her i Norge. Jeg kan tenke meg å ha et kull pr år på mine to hunnkatter, ikke mer. Så det er synd det er sånn, men jeg klarer meg bra og har lært meg mye på egenhånd og ved hjelp av gode oppdrettere, ragdollklubber og forum i Sverige.
Så ikke mist motet, men lær,les og ta kurs o.l. så går det bra til slutt!!!
Lykke til videre.
Nej då, tappa inte modet här nu. Det handlar inte om att det är en sluten grupp. Utan snarare att det har ökat nåt kollossalt. Många uppfödare som bara startar uppfödning plötsligt. Och många av dom mer erfarna uppfödarna kanske ibland kan känna att en del nya bara parar allt som paras kan och kanske till viss del i början gör en del misstag, som redan är gjorda ett antal gånger. Dessutom om man har hållit på ett tag så har man ju ett upparbetat kontaktnät som man kan känna sig ganska nöjd med.
Jag är själv väldigt ny, fick mitt stamnamn 2006 och har lärt mig en hel del men har samtidigt massor kvar att lära.
Jag tycker du börjar i alldeles rätt ände om du FÖRST sätter dig in i rasen och går uppfödarkurser.. kanske åker på en av SRC:s uppfödarträffar och sen när du vet hur en ragdoll ska se ut, Då köper du dig en av någon uppfödare som du känner förtroende för.
Ja sen är det bara att jobba på för rasens bästa… Men självklart är det lite svårt att bara baxa sig in och ta en plats bland ca 300 uppfödare eller vad vi kan vara nu. Det gäller att inte bara vara medioker utan sticka ut lite. Bered dig på massor av nya goda vänner och massor av bittra skitpratar kärringar, som bara grämer sig över om nån har lite flyt. Men för att få en vän bör du ju vara en själv också.
Jag önskar dig all lycka till i framtiden….

Jo jag förstår det. Men det är många som föder upp både katter och hundar-renrasiga som blandraser som inte alls bör vara uppfödare! Det vet jag själv trots att jag är ung. Finns så många som inte har djurets bästa i tanken. Finns ju som sagt många sjukdommar pga av sånna uppfödare som med inavel skapar sjukdommar bland "renrasiga" djur bara för att dom ska få det "perfekta" utseendet bland sina djur. Dom tänker mer på det än vad djuret får för komplikationer i livet med både beteende och sjukdommar.
Och jag kan förstå att man som annan uppfödrare med tanke på konkurans och även säkert djurets bästa i tanken inte vill hjälpa att få fram nya uppfödare. Men då ska man också tänka på att om man har så svårt att blir uppfödare på en ras så kommer fler blandraser att skapas med i detta fall Ragdoll.
Jag har haft djur och ett intresse för djur i hela mitt liv. Jag gör allt för mina djur och ser dom som mina barn. Jag vet själv att jag har en sund inställning till både uppfödande och djur i allmänhet att jag skulle vara en tillgång som uppfödare.
#5 Tack för dina tips. Betyder mycket för mig att någon tar sig tid att skriva ner sina tips och ideer.
Men hur får jag reda på om dessa kurser finns i min närhet? Finns det nån sida jag kan kolla på?
Självklart så ska jag lära mig mer om rasen. Inte bara för att jag måste utan för att jag är väldigt intresserad och motiverad :).
Tack för allas tips. 

Hei!
Jeg ble litt usikker på om jeg skal skrive norsk eller svensk, men får velge å støtte Norge denne gangen….
Jeg forstår at det kan kjennes vanskelig å skulle starte som oppdretter. Jeg syns derimot du Christelle begynner helt i rett ende. Det finns mye å lese og lære og jeg personlig syns at intresse for rasen og dens svakheter og styrker (inkl sykdommer) er veldig viktig å sette seg inn i. Jeg ser at mange "nye" oppdrettere ikke tar dette på alvor. Og mange ganger gaper de over veldig stort. Kanskje man begynner sin karriere som oppdrettere med mindre bra linjer, og mindre bra typer. Fordi når man søkte etter "drømme katten" fikk man først respons hos noen som ikke har den beste kunnskapen eller typene på kattene.
Det virker som det er ganske vanlig å få en følelse av å ikke få kjøpe, eller slippe til som ny. Dette føler ikke jeg er rett. Men har man fine katter er det VELDIG mange som vil kjøpe en katt til avel og oppdrett og man må vente på en fin katt. Mange velger da heller å kjøpe fra en med mindre kø og ibland også da mindre lovende katter. Jeg ser selv at katter jeg anser er av sellskapskvalitet blir solgt til avel og utstilling hos andre.
#4 Jeg må si jeg har et veldig godt nettverk av bra oppdretter i Norge. Jeg føler vi har sterke katter og et sterkt felles intresse for rasen og dens fremtid.( Men jeg ser også at det kommer flere og flere nye her til lands, og ikke alle holder samme nivå på sine katter) Så jeg tror du må ha vært uheldig med dine kontakter. Jeg tror derimot mange tolker lange ventelister som dårlig intressse som du skriver. Når det er mange som ønsker avelsdyr blir det lange ventetider. Det må man ta, enten man er ny eller om man har vært med i gamet lenge. Den som venter på noe godt osv….
#6 Jeg er helt enig Unni. Vi har hatt en eksplosjon når det gjeller rasen vår. Og ikke bare til det positive. Mange nye oppdrettere popper opp og en del selger middelmådige katter videre til avel. Derfor ser vi i dag en del mindre bra katter rundt omkring. Dette er synd for vi har veldig høy standard på våre katter. Noe som er et resultat av bra avelsarbeid og kritisk tenking når det gjeller katter vi selger videre. Den beste i kullet behøver ikke være en bra katt. I andre kull kan derimot alle være av bra avelskvalitet. Men bør alle gå videre da????
Finner man en bra oppdretter å kjøpe katt av når man er ny, en som har kunnskap til å hjelpe en kommer man langt. Det finns så mye å lære at det er viktig å ha en "mentor" å diskutere med. Ikke lett å lete seg frem i jungelen av råd og informasjon.
Håper dette var litt til hjelp. Noe dere lurer på så er det bare å maile!!
Her på vestlandet har vi fantastisk sol i dag, og jeg ønsker alle en super vårdag!!!
/Aksel

Hei igjen Christelle.
Hvis du går inn på : http://pawpeds.com/pawacademy/courses/genetics/index_no.html
så står det en del informasjon der. Hun som holder kursene heter:
Ulrika Olson og har mail adresse ylletrollets@telie.com.
Hvis du lurer på noe ang. kurset så ta kontakt med henne, og hun hjelper deg med påmelding, priser o.l. (mener å huske at G1 kurset kostet 300 sek og G2 tror jeg var 500 sek. Men er usikker på om jeg husker helt riktig.)
Kurset går over internett, så det er ingen stress med å måtte reise langt eller noe. Kjempeflott.
Lykke til, så "sees" vi kanskje på G2 kurset til høsten. 

Ga deg feil link. 
Prøv denne istede for. Her står det om kursene:

#3 Jag tycker inte heller att det är en särskilt sluten grupp, utan jag har välkomnats med öppna armar, än så länge =) Dock är jag ju vääldigt ny så det kommer säkert komma motgångar, men det är smällar man få ta. Huvudsaken är att man inte tappar fokus, och man ska absolut inte försöka skynda på det hela. Jag hade ju önskat att jag hade fått lite mer tid på mig innan min första kull kom, men man kan inte alltid bestämma över katten, så jag valde det som var bäst för henne.
Ett starkt tips är att hitta uppfödare som kan vara likt "mentorer", om det nu är din egna katts uppfödare eller inte spelar ingen roll, så länge du har förtroende för personen. Jag känner mig väldigt lycklig lottad över att ha de som jag kan få råd av, för allt står inte i böcker och dylikt. Det bästa är att man även har någon att prata katt med, oändligt surr som ingen annan "normal" människa skulle förstå ett skvatt av ;D men man lär sig otroligt mycket om allt från förlossningsproblem till att memorera olika katters stamtavla.
Som tidigare nämnt, gå på olika kurser och föreläsningar, även uppfödarträffar :)
Lycka till 

Det är mycket att tänka på som uppfödare
Först gäller det att ta reda på så mycket som möjligt om rasen. Tex på Ragdollklubbarnas sida, gå in på andra uppfödares sidor. Som klubbsekreterare är det inte ovanligt att jag får telefonsamtal från köpare som blivit mer eller mindre lurade vid kattungeköp. Tex. katter som inte alls hållt för avel, stamtavlor som inte kommer etc.
Gå gärna på kattutställningar och titta och prata med andra uppfödare
Fråga dig sedan om du många år framåt har tid och pengar. Det är en dyr hobby! Man tjänar inte multum med pengar, som en del tror
För det mesta går det bra med födda kattungar, men man ska veta att det kan också vara tvärtom! Kan bli både veterinärbesök och stödmatning mm. Själv har jag turen att kunna ta semester när de föds! Sedan ska de säljas! Man ska hitta rätt köpare. Om de inte blir sålda direkt..kan jag ha dem längre? Tänk om kattungen lämnas åter eller måste omplaceras.
Oj, vad det blev pessimistiskt…för när ungarna väl kommit och mamman lagt sig till ro med dem, finns det inget som är mer mysigare!
Sedan finns det en massa regler och stadgar som ska följas! SVERAK, dit de flesta kattklubbar hör, har de på sin hemsida. De har även ett bra häfte "Att ha katt"
Själv hade jag min första uppfödare och kompisar i kattklubben som mentorer. De flesta av oss delar gärna med sig av erfarenheter. Var inte rädd o fråga.
Lycka Till! /må

Tack för alla era inlägg med bra tips :)