Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3504 ggr
CaTim
0

Lägga på hullet...

Jag undrar om det är någon som har något bra tips på hur man får en honkatt på 2år att gå upp i vikt. Jag har försökt läsa och läsa, proteiner är bra, men kan dom bli överviktiga av för mycket proteiner, nu vill jag inte att hon ska bli överviktig, men det tror jag att ni förstår…

Jag menar, människor går upp i vikt av kolhydrater och socker osv, fast nu vill jag inte ha en diskussion angående det…

Det finns bara foder för överviktiga katter…

Hon äter i dagsläget kattungemat, jag har länge (då menar jag år) kört med RC både till hund och katt men har med tiden blivit mer och mer missnöjd och bytte för några månader sedan, jag kör nu med ProPlan plus att jag ger mycket kött, köttfärs och fisk.

Men det är hit jag vill komma, tror ni att en katt kan bli fet av för mycket kött, som nu innehåller mycket proteiner, eller är det någon som vet vad man kan ge (kanske under en period) för att hon ska lägga på hullet. 

Tacksam för svar och hoppas att ni förstår hur jag menar.

Wonderdolls
0

Har du testat Orijen? innehåller mycket protein, lite kolhydrater och inget spannmål. Gå in och läs Orijen de har även uppfödar rabbat.

CaTim
0

Ja, jag testade Orijen för kanske ett år sedan (en kortare period förvisso), men det var inte så omtyckt.

Är det verkligen mycket proteiner och lite kolhydrater som får en katt att gå upp i vikt? Alltså helt motsatt en människa i så fall?

Omorose
0

#2 Jag vet inte riktigt om det är så, men om det skulle vara samma som för människor så skulle jag hur som helst inte öka mängden kolhydrater i kattens foder för att den ska gå upp i vikt. Det kommer bara resultera i att katten äter mer, men också skiter ut alla kolhydrater den inte behöver. = onödigt.

Du kan fortsätta ge kött till dina katter, det gör dom inte smalare, men samtidigt vågar jag inte påstå att det skulle göra så att katten får mer hull heller. En katt som är mager ska ju ha mer mängd fett i maten. Bra fetter att ge som tillskott kan vara laxolja och äggula. (ge inte äggula varje dag)

Det finns också en högkaloripasta som heter NutriCal som man kan ge magra katter och hundar. Finns på djuraffärer och även apotek (tror jag)

Hills har ett veterinärfoder som heter A/D (våtfoder) som också har högt kalori innehåll.

Det var några tips från mig.

Sarah

CaTim
0

NutriCal, det måste jag kolla upp, tack!

raggorgeous
0

Då jag skulle få Xita att öka lite mer efter att hon hade haft sin kull med kattungar hade jag dels ett kattungefoder framme hela tiden (eftersom jag behöll en liten bebbe också), plus att jag gav henne Hills a/d som till och med veterinären gav positiv respons om just för att få katter att öka lite i vikt. Man ska dock inte ger mer än ca 1 msk om dagen för det är såå kraftigt och näringsrikt foder så annars kan de bli dåliga i magen istället - och det vill man ju inte!

Gav även Laxleverolja (Salmopet) som hon glatt slickade i sig…
Tog inte lång tid innan jag märkte fint resultat och idag är hon i fin form igen - som hon var innan. Sista katteungen flyttade i januari så det tog inte så lång tid.

Antar att du har kollat henne hos veterinären så hon inte är sjuk. Kollat mask?

Hoppas det löser sig.. inge kul då de är tunna…

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Wonderdolls
0

#2 Jag blandar med RC Sensible och min hane då som har problem att gå och hålla sig upp i vikt börja gå upp i vikt och äter bra. Det fanns förr en bra pasta som fungerade jätte bra men det gick ur sortimentet tyvärr. Men jag har hittat en ny som nyligen köpt vilken ska testa först få se om det funka.

Singo-Torpet
0

min fertila hane äter just nu RC maone coon och han är en välmusklad katt enligtr vet och domare, men om de är maten de beror på vet ja inte, ja ger även blötmat minst 3ggr/dag med laxolja i minst 1g/dag sen får dom köttfärs och annats muskelkött.

CaTim
0

Tack så jättemycket för tipsen, jag ska kolla om a/d eller NutriCal lämpar sig bäst. Jag uppskattar hjälpen. Hon är avmaskad och frisk i övrigt, hon har inga problem med att hålla vikten, hon har sett ut som hon gör nu ganska länge, men hon är lite för slank i mitt tycke, jag skulle vilja få upp henne 1kg eller så, så att hon får lite massa.

Marlen

Svidjas
0

Hill A/D använder jag själv till min hona och tycker det fungerar bra.

http://www.svidjas.se

raggorgeous
0

ja a/d är ett starkt tips… :) Superbra!

Men var noga med att inte ge för mycket som sagt. Det fodret är egentligen anpassat för katter som tex varit mycket sjuka och behöver få i sig massor av energi av en liten mängd mat eftersom de oftast inte orkar äta så mycket.

Så ge ca 1 msk/dag tills du känner att hon kommit i den form du vill ha henne. Tar nog 2-3 v iallafall.. Lycka till!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
0

ja a/d är ett starkt tips… :) Superbra!

Men var noga med att inte ge för mycket som sagt. Det fodret är egentligen anpassat för katter som tex varit mycket sjuka och behöver få i sig massor av energi av en liten mängd mat eftersom de oftast inte orkar äta så mycket.

Så ge ca 1 msk/dag tills du känner att hon kommit i den form du vill ha henne. Tar nog 2-3 v iallafall.. Lycka till!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Norrtassens
0

Var får man tag på Hills a/d? Säljs det på djuraffärer, eller hos veterinärer?

Har en hona som behöver öka sin vikt, och hon är sååå kräsen i det hon äter…

Tycker mej ha provat ALLT, utan resultat….

Men kanske Hills a/d fungerar :o))

Svidjas
0

det går att köpa på www.foderbilen.se

http://www.svidjas.se

Norrtassens
0

Tack!! Ska genast kolla in det :o)

Norrtassens
0

Hej igen!

Finns Hills a/d endast som blötmat?

Finns det i så fall något annat liknande som torrfoder? Min lillstrumpa stenvägrar att äta blötmat ;o)

Fyrpihls
0

Hon kommer nog inte vägra äta A/D.. det är väldigt, väldigt gott och smakligt…

Norrtassens
0

Ja…det skadar ju inte att prova i alla fall :o)

Kanske hon smakar….

dara
0

#17 min hona stenvägrar allt som inte är torrfoder så skriv gärna om du fikc din lilla kräsna att äta blötfodrat…

Norrtassens
0

Ja, jag kommer att skriva om hur det går….har väl inte allt för höga förväntningar…

Men, som sagt…prova kan man ju alltid…hon kanske får matte att tappa hakan ;o)

Helona
0

Jag har alltid ett par burkar ad hemma. Helona gillar inte heller blötmat. Men ad utrörd med lite vatten är smaskens! Hon vill lapa i sej den. Den blir för kletig för henne annars.

Mina Mainecooner är slanka,och kan gärna gå upp lite i vikt. så de får lite ad då och då. Dvärgspetsen får bara slicka rent skålarnaRynkar på näsan

Så mitt tips är att röra ut ad i lite vatten.

Men det är dyyyyrt! 18:- för en burk stor som en burk tonfisk! Men vad gör man inte för sötnosarnaFlört

Lycka till!

Åsa

Norrtassens
0

#20 Vad smart…jag ska prova röra ut den i lite vatten…så kanske det går.

Var förbi veterinären i dag, för att köpa Hills a/d…men de hade påskstängt, tyvärr…Nåja, får väl åka dit nästa vecka.

Hur länge håller en öppnad burk? Eftersom man tydligen inte ska ge så mycket/dag, och eftersom jag endast har en som behöver gå upp i vikt. Känns inte så kul att slänga så dyr mat…

raggorgeous
0

det är INTE många katter som ratar a/d… *ler* Som Unni sa - det är ett mycket smakrikt foder - och de har gjort det så just för att katter utan matlust efter sjukdom ska vilja äta lite själva..

Jag har själv jobbat på djursjukhus och sett katter som varit mycket svaga, inte kunna motstå det här. Annars får du blöta upp det och kanske ge henne direkt i munnen…  vad gör man inte ;)

menjag tror inte det ska vara några problem.
Nej det finns inget torrfoder som motsvarar a/d just av ovanstående orsaker.

Låt oss veta hur det går..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Norrtassens
0

Har nu varit och köpt Hills a/d och provat på Athena, och det blev som jag hade förväntat… Hon bara nosade på maten och gick därifrån, inte alls intresserad. Jag hade provat lösa upp det i vatten, och när det inte gick så provade jag sätta lite på fingret…ingen effekt.

Så så var det med det…men jag ska prova återigen vid ett senare tillfälle. Kanske det lockar mer då?

Det slutade med att Zack åt upp det jag serverat, och han med sina drygt 6 kg behöver det förstås minst av alla Flört

harley
0

Men Annica då! Han är ju smålänning förstår du och då måste man äta upp och inte slänga maten! Hi HiSkrattande

Nä skoja bara, men vad dumt att lill skruttan är så kräsen!

Det var ju du som sa jag kunde ge Gimpet vitaminpastan till min Coonistjej som jag tyckte var tunn, men går det inte om du kletar på lite på hennes tass, slickar hon inte i sig då heller?

Kram MonicaKyss

S*Harley Niva´s

Norrtassens
0

#24 Haha..så sant, han är ju smålänning, klart att han åt upp maten då. Att jag inte tänkte på det Flört

Vad smart du är…ska genast kleta lite hills a/d på tassen…så renliga de är så måste hon ju slicka i sig det Skrattande

Tack för tipset! Många kramizzar Kyss

dara
0

#25 jag provade också hills ad till min kräsna tjej och inte då ville hon heller. det jag får göra om jag vill att hon skall äta det är att jag stoppar det ii en lite "spruta" och stoppar det i kinden med den, då äter hon det utan att spotta ut.

provar just nu också gimpet multivitamin extra och det gillar hon inte alls, hon spottar bara ut det om man har det i mungipan på henne.

det som hitills funkat bäst är nutri-cal energipasta, det kanske är samma med din tjej? (länkat den och det är här jag hittat den billigast)

Norrtassens
0

#26 Tack så jättemycket för tipsen. Jag är öppen för ALLT…ska genast kolla in nutri-cal.

#24 Jag provade kleta lite på Athenas tass…oj, vilken rolig situation det blev, hon sprättade med tassarna, slickade lite och funderade på vad jag stoppat på tassen. Har ännu inte slickat bort allt :o)

Kanske jag ändå ska prova sätta in lite a/d med en spruta i munnen.

dara
0

#27 kan man göra om inte hon slickar upp det, vara bara moga med att sätta det i mungipan och inte bak i halsen då det kan komma fel då.

kom just på vem ni var… är ju ni som har gizmo, safirs pappa. Skrattande alla finns här

Norrtassens
0

#28 Har redan provat, med ytterst lite nu första gången, och det gick bra…kanske det är ett sätt att få henne att tycka om det till slut…hon slickade sig så runt munnen efteråt Skrattande Kyss

Wonderdolls
0

#27 Skulle rekommendera istället Royals mosvarighet till a/d den äter katterna själv.FlörtRoyal Canin Rehabilitering Recovery Foder .

Norrtassens
0

#30 Tack för tipset…tyvärr är det oxå blötmat…det är det som är kruxigt med min lilla donna…hon är sin torrmat trogen.

Men det skadar ju inte att prova Skrattande

Jag har i alla fall lyckats få henne att äta Hills kitten ibland…och det är ju alltid något Skrattande

Wonderdolls
0

#31 Skulle rekommendera iaf att testa jag ger sällan blöt foder mina katter här hemma eftersom de få i sig tillräcklig mängdt med vatten men min hane är kräsen med maten och han har fått småk utav den här burken så värje gång jag öppnar kylskapet nu jamar han och han vill ha sånt. Men lycka till med tjejen hoppas att du hittar den rätta väg för att få upp henne i vikt för mig tog tid men äntligen har jag lyckas bra än så länge med min hane.Flört

Omorose
0

Nu när vi ändå är inne på ämnet, är det någon som har provat Eukanubas motsvarighet till a/d ? Dvs Eukanuba High calorie?

Tacksam för svar.

Dakrish
0

Har eukanuba en high calorie version? Förvånad Den får jag nog prova till Disa som är lite för tunn - hon är visserligen rätt liten i kroppen för att vara raggis, men behöver lite mer hull. Dryga 3kg i vikt är för lite för henne. Nu ger jag R/C och Orijen blandat, för hon äter knappt något alls. Hills A/D får jag väl köpa en burk av också och prova.

Och såklart jag har en katt som äter ALLT här hemma också. Flört Misha-tösen väger runt 7-7.5kg och behöver banta ner sig ett kg i alla fall. *suck*

CaTim
0

Jag har provat Eukanuba high calorie nu i några dagar och man måste vara försiktig när man matar, bara 1/4 av burken max åt gången, min hona kräks om hon får mer, även fast hon har fått det några dagar. Idag så åt hon så bra och ville bara ha mer så hon fick kanske halva burken, det gick ett par timmar så kräktes hon upp det. Alla katter är olika, men men så är det för min hona i alla fall.