Nedärvning av felteckning?
Jag måste fråga av ren nyfikenhet: hur stor risk är det att felteckning nedärvs? Många använder ju feltecknade katter i sin avel. Två rätt tecknade katter kan ju få feltecknad avkomma och tvärtom men jag hör lite olika bud om det där. Någon som vet?
Bifogar en bild på underbara S*Dandaras Zafir, tio månader. Feltecknad blå bicolour. Aksel, om du visste vilken ögonsten han är hemma hos svärföräldrarna…

Jag skrev ett jättelångt inlägg på det ämnet här tidigare:
Länk
Jag kanske skrev för långt så ingen orkade läsa.
Jag tycker i alla fall att det är ett väldigt intressant ämne!
Som tillägg till det jag skrivit i inlägget i förra tråden så har nu min Mozzarella (korrekt tecknad) fått en kull med en brun colorpoint. Det blev två bicolors varav en än så länge ser ut att vara korrekt tecknad och den andra har några felteckningar (bl.a. en fläck ned på ena bakbenet och en något sned bläs).
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
På våra kullar har jag lagt märke till att felteckning nedärvs till stor procent. Jag har försökt att eliminera detta genom att para två vitfläckskatter och då har det i vissa fall gått bättre, förutom deras övertecknade syskon.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
#2 det blir intressant då jag ska para Mokita som är feltecknad a03 (men jättebra typad) med den tilltänkte hanen som är en korrekt tecknad mitted b04 :)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Detta tycker jag är jätte intressant då jag sitter här hemma med en tjej (true bicolor) som har fläckar på 3 ben, varierande storlek. Hennes V är dock korrekt och hon har fina ryggfläckar, ett vacker "band" över nacken 
Självklart borde jag ju välja någon hane till henne som är perfekt tecknad, men då kanske en variant som har mer vitt, då min tjej har "för lite". Så en colorpoint borde kanske inte vara det första valet, speciellt inte om det är som #1 skrev, att de också kan nedärva fläckar.
#4 nej jag tänkte också lite så och valde en mitted som har lagom mycket vitt och dessutom är rätt tecknad. Om jag hade valt en bic till Mokita (true bic) kanske det hade blivit fööör mycket vitt OCH feltecknat så det ska bli spännande att se utfallen då de små anländer om jag har tur :)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Jag tror att det beror lite på vad det är för typ av felteckningar. Vissa lindrigare former är nog mer eller mindre slumpmässiga, tex lite färg ner på ett bicolorben, någon enstaka fläck på fel ställe etc. Men jag misstänker att om katten visar ett generellt oregelbundet mönster så kan detta nedärvas. Det är ju inte säkert att avkommorna får exakt samma felteckningar, men jag tror att tendensen till oregelbundenhet är större om föräldrarna har det.
Min första hona är inte 100% korrekt tecknad bicolor, hon har lite färg ner på ena frambenet och ena bakbenet, och bläsen är lite sned. Hon gav generellt väldigt vältecknade kattungar, det var få som var direkt feltecknade, men några kunde ha lite färg ner på något ben (men lika många hade vita ben).
Min nuvaranade hona Skyler har en ganska lusigt bläs och färgade fläckar på benen. I jag parade henne med en bicolorhane i hopp om att kattungarna skulle ärva vitfläck från honom. Nu blev det tre high white i kullen, så de går ju inte riktigt att bedöma, men två av hanarna blev normala bicolor, varav den enda med vitt upp på öron och den andra korrekt tecknad, förutom några fläckar på trampdynorna.
Jag har en perfekt tecknad bi-c och hon är parad med en cp
det vissade sig att hon är MHW och får då bi-c och mitted
men mitted katterna har fläckar på bakbenen

Jag parade min hona, mhw bic, med en mitted kille som har en fläck på bakbenet. I den kullen fick jag en mittedhane med en likadan fläck på bakbenet. Nu har jag parat henne med en hane som har runners och det ska bli väldigt intressant att se hur det ärvs…….
#8 Fast i ditt fall är det väl mamma Astrids vitfläcksanlag för mitted som bebisen ärvt, eftersom hon är mid high. Så då borde ju inte hanens anlag spela nån roll! (på mitted-bebisarna vill säga)

#9 Om man följer min teori så spelar det ingen roll vilken förälder som nedärver själva vitfläcksanlaget. Anlag för HUR vitfläckigheten ska fördelas finns isåfall hos alla katter, även colorpointar.
#10, jag läste ditt inlägg i den andra tråden först nu! Men jag är inte helt övertygad om det ännu…men vitfläck är ju klurigt så man vet ju aldrig! Jag tror snarare så att vitfläck/färgade fläckar kan hoppa över generationer eller fördela sig lite hur som, och därför har man inga garantier att en korrekt tecknad katt får korrekt tecknade ungar. Att ett icke-vitfläcksanlag skulle påverka utfallet…jag är tveksam! Men det är ju så jag har lärt mig, inte omöjligt att jag får tänka om nån gång! 

#11 Innan jag började leta katt så var jag väldigt inne på hästar och deras färggenetik. Där tycker jag det är tydligt hur polygener påverkar färger, dess nyanser och utbredningen av vitfläck. Variationer i nyanser har vi ju visserligen också på våra katter men inte i samma utsträckning. Det är helt enkelt inte så simpelt att det bara finns ETT anlag som styr färgerna, och det är hur alla dessa gener samverkar som bestämmer hur färgen tillslut ska bli.
Och sen så är det självklart att alla katter bär på anlag som de inte visar - tänk t.ex. på hur vi kan se spökmönster i t.ex. tabby/tigré/spotted även på de katter som saknar agoutianlaget som gör att mönstret sedan visas på katten. På samma sätt ser jag det som självklart att även colorpoints bär på gener som bestämmer vilken vitfläcksutbredning de skulle ha IFALL de haft genen som gjort att den uttryckts.