Små og spedbygde katter i avel??
Jeg kom over en ny norsk ragdolloppdretters hjemmeside, og finner dette under en av deres katter:
*** har vi kjøpt av *****, og hun er en veldig spesiell katt! Hun er Brun mitted tabby, med blå nydelige øyne, liten og spedbygd er hun…Veldig pratete og ikke vanskelig å skjønne hva denne dama vil - hun vil ut ut ut. Så vår egentlige innekatt, er stadig utekatt! En liten utbryterdronning er hun, stadig på hugget etter å få sneket seg ut! Så nå får hun en liten tur ut hver dag, og kommer alltid tilbake når vi roper på henne, heldigvis bor vi landlig til!
Jeg reagerer veldig på dette, at det virkelig avles på små og spedbygde ragdolls, og at uppfödaren som har solgt vedkommende katten ei heller tenker rasetypiskhet når det gjelder avelskatter. Det er ikke første gangen denne oppdretteren selger små og spedbygde katter til avel, eller katter som av andre grunner absolutt ikke egner seg som avelskatter.
Det jeg også reagerer på, er at vedkommende slipper sine fertile avelskatter ut, og lar dem være ute uten tilsyn?
Jeg tycker dette er en skremmende utvikling i vår ragdollavel, og hoppas ikke det finnes så mange uppfödaresom holder på sånn…
Det verste er jo at man i god tro litar på en uppfödar som skal være som en mentor, men som gir dom nya en helt fel uppfatning av hva seriøs avel egentlig er…
Ønsker gjerne en diskusjon ang hvilke individer som bør/ ikke bør anvendes i avel.
Hvor går grensen?
Er det mange som lar sine fertile avelskatter gå ute?

Den tanken har inte ens funnits i min värld. Släppa ut den fertila avelskatten katten utan tillsyn, låter ju helt sjukt?
Dessutom främjar man ju blandrasaveln ,eftersom det förr eller senare lär bli ungar med en av katterna ute..
Den uppfödaren får nog ta en djup dykning i hur en ragdoll ska se ut :)
Kattungar väntas hos GunBertus