Avmasking innan 12 v
Avmaskar ni innan 12 veckor? om ja varför? om nej varför inte?
Om ja, hur många gånger och med vad?
(nyfiken på hur alla gör)
http://www.svidjas.se
Jag avmaskar våra med Banminth vecka 3 och 7 och med Axilur vecka 11. Vi har förutom Raggisarna två lite äldre utebonnisar och därför gör jag detta.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------

Jag avmaskar inte varken vuxna katter eller kattungar. Jag gör istället maskprov på kattungarna (samlingsprov).
Innekatter har extremt sällan mask och att avmaska katter i onödan skapar bara resistenta parasiter vilket är till skada för ALLA katter. Dessutom är det trots allt gift vi trycker i katterna när vi avmaskar, och varför ska vi göra detta om det absolut inte behövs?
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
Jag kör alltid Axillur… och sist nu provade jag MILBEVAX, kanske det hette.. men jag litar nog mest på Axilluren…
Skickar in bajsprov till SVA ibland också, men eftersom jag har hund och kattgård så känns det skönt att göra det ibland…
Jag avmaskade mina småttingar med Milbemax då de var ca 6 v och sedan då de var 10v. Gjorde detta för att jag har hund och man vet aldrig så jag avmaskade alla på en gång med detta praktiska piller.
Däremot har jag nu bestämt att inte avmaska "bara för att man ska det" utan nästa kull kommer jag använda mig av "Kolla masken" och även gör tillägget att de kollar Giardia.. då är jag ju säker på att de inte har mask och kan slippa avmaska "i onödan" då det ändå tär en del på deras lilla immunförsvar.
Jag rekk "Kolla masken" som du köper på Apoteket och skickar sedan in ett prov till SVA. För att testa en hel kull tar du små prover av olika "korvar" i 3 dagar och skickar in allt i ett rör. Himla praktiskt..
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Jag tog träckprov (typ "kolla masken") på kattungarna samt de vuxna katterna då de var ca 11veckor. Då kollade jag all slags mask och parasiter.
#5 Jag har lite tankar att börja göra träckprov på mina kissar….hur mycket kostar prov på en katt?

Jag har turen som känner en som jobbar med mask och parasit prov, så jag är inte hundra på priserna…
Men ;D jag gick in på deras hemsida och där stod det att ett test kostar 344 men sedan tillkommen det någon summa för test av Giardia. Sedan vet ja inte om det kostar att skicka det..

Hva koster en tablett med Milbemax i Sverige?
Her i Norge er den veldig kostbar, jeg tror vi betaler 100 kr. pr tablett…
Er Milbemax reseptbelagt i Sverige?
#7 Ja det tillkommer 50 kr tror jag för Giardia på "Kollamasken" - jag mailade SVA och frågade lite om det tidigare om de svarade mycket trevligt och snabbt.
#8 två tabletter för vuxen katt kostar 99 kr/2 st och för kattungar 49 kr för 2 st. Och nej den är inte receptbelagd i sverige - den var det tidigare tror jag innan man hade forskat tillräckligt på den.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Vi använder Profender Spot-on
Jag avmaskar inte heller av samma anledning som #2.
Martina
Yataz
Jag har avmaskat de kullar jag haft, och brukar avmaska de vuxna också ett par gånger om året.
Såvitt jag vet finns det ingen motsvarighet till "kolla masken" i Finland, annars skulle jag kanske använda det. Undrar om det går att beställa provkit och skicka in prover till Sverige?
#12 ja du kan ju beställa via www.apoteket.se eller genom att maila SVA så får du ju hem det även om du bor i Finland. Ska inte vara nåt hinder trots annat land vad jag vet..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Det går också bra att bara skicka in i vilket rör som helst och i ett vadderat kuvert till SVA… Skriv bara Giardia? Maskprov? och din mejladress så får du svar ganska omgående..
lätt som en plätt…
Kan man ta "samlingsprov" eller måste man ta ett prov av varje katt? Antar att det går att sända in i Finland också, men jag trodde att man måste via veterinär, och då blir det ju dyrt.
Hur rent måste det vara (om man nu kan tala om rent när det gäller skit
), gör det nåt om det kommer lite sand med?
Har kollat Laboklins sidor och där behövs ingen remiss heller.
nejdå, det är inte hela världen om lite sand kommer med, men försök att plocka bort sanden…
jag brukar ta med handskar och så bakar jag ihop från några olika bajskorvar till en liten fin bajskorv… för om tre av katterna är fria så är ju troligtvis alla det…
busigt…
Glöm inte att ta avföring tre dagar i följd och lägg samman för att få ett så bra test som möjligt. Fick det rådet när jag var på en föreläsning om avmaskning.
Martina
Yataz
#18 skickar in mina prov nu i slutet på veckan så får jag se
http://www.svidjas.se
Det går att lägga avföring från olika katter i en och samma påse. Lite från varje, utan att själv klabba ihop dom. skriver man samlingsprov så blandar dom.
Att ta avföring från 3 dagar är det bästa.
Spolmask o Gardia prov tar bara 1-3 dagar att få svar på.
Jättesmidigt!
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Gör man samlingsprov ska man se till att inte blanda avföring från kattungar med avföring från vuxna katter. Annars går det hur bra som helst att köra samlingsprov oavsett om man använder Kollamasken eller skickar till SVA.
Varför ska man inte blanda avföring från kattungar med avföring från vuxna katter?
AC
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#21 Ja, det undrar jag också?
Martina
Yataz
Tror det har att göra med att masken ofta befinner sig i olika utvecklingsstadier hos vuxna resp. unga djur.
fast skulle man nu finna nån form av mask, vilket utvecklingsstaduim som helst skulle man ju avmaska hela katterier så eg kan det väl inte spela nån roll om man blandar?
men men… man ska väl kanske göra som de säger, men det var en intressant fråga..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Det är inte alla utvecklingsstadier som syns och blandar man då avföring från katter som har mask i olika stadier kan man åka på en "utspädningseffekt" och då blir provet mindre tilförlitligt. Kanske får man då negativa svar fastän en av katterna var positiv, bara för att övriga prover var negativa och så låter man bli att avmaska.
Ok, jag har däremot hört att man kan bara ta samlingsprov på 3 katter. Det kanske också har med utspädningseffekten.
Jag har därför skickat prover på 3 katter i taget i samma påse.
Men det är klart att det är ju lite svårt att skicka in på tre katter i samlingsprov och sen ska man samla avföring från 3 dagar i följd…
Gäller att inte ta för mycket skit åt gången, annars blir portot väldigt dyrt..skojar bara..
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt