Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2031 ggr
louisdolls
0

Från lycka till olycka

Hur ledsen kan man bli ???Gråter,,,,

Från att ha varit överlycklig över att ha fått 8 fina bebisar

Till att varje morgon mötas av att ens bebisar har dött,

En efter en utan en naturlig förklaring .

Man tänker hela tiden ,,Vad hade jag kunnat gjort annorlunda ,vad är orsaken ???Varför dör dom ???

Som ni förstår så är jag oerhört ledsen ,,Det är nu bara 3 bebisar kvar som lever ..

Veterinären har nu satt in pencillin till både mamman och bebisarna .

Hon hade 39.6 grader idag när vi var hos veterinären

Är det andra uppfödare här på forumet som har upplevt något liknande som kanske vill dela med sig av sina erfarenheter till mig ?

Just nu känner jag mig väldigt ensam och vilsen över det som hänt. Och tycker inte att jag har fått den hjälp och stöd av veterinären som jag hade behövt .

Sorgliga kramar från Elsa

Ragstars
0

Guuud, så tråkig!!

Jeg tenker på e-coli-smitte, har du evt nevnt dette for veterinæren?

Hva med NI? Hvilken blodtyp har kattene?

Hoppas dom 3 som er igjen overlever!

KyssKram!

Yataz
0

Usch vad tråkigt!! Förstår att du är ledsen.
Jag har tyvärr (eller lyckligtvis) inga egna erfarenheter av detta så jag kan inte dela med mig av några råd. Men jag känner verkligen med dig!

Precis som #1 tänker jag på blodgrupp. Vad har mamman för blodgrupp?
Tänker också på detta med e-coli bakterier.
Har inte veterinären någon aning om vad det kan vara? Har inte några prover tagits?

Håller tummen för att de tre som är kvar ska klara sig!

Tröstkramar /Martina

Yataz

Trasan08
0

Nej vad tråkigt… stackars dej o kissarna. Kan inte ens föreställa mig hur ont det måste göra. Hoppas de kvarvarande små liven klarar sig och att mamman snart blir bra.

Tröstekramar och nospussar

/Karina

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

CaTim
0

Gud, vad gräsligt, jag kan knappt föreställa mig hur hjälplös du måste känna dig. Men det sägs att efter regn kommer solsken och inget ont som inte har något gott med sig, jag hoppas för verkligen för din skull att detta är något som stämmer.

Marlen

Rosino
0

Men nej, vad hemskt! Stora styrkekrama!

Min första kull blev jättesjuk när ungarna var 3 veckor, både jag och veterinären var säkra på att de skulle dö. Men alla klarade sig, medicinen hjälpte. Jag vet dock inte vad som var orsaken till att de blev sjuka.

Andra kullen blev också dålig ett tag, men inte lika svårt. Prov visade då att det fanns ett stort antal e-colibakterier i proverna.

Jag håller alla tummar och tår att det går bra med de som är kvar och att du åtminstone får glädjas åt dem.

Det är bara så tungt att vara uppfödare ibland. Rynkar på näsan

Lena

Heros
0

Så tråkigt med kattungarna Elsa detta är baksidan med uppfödning.

Jag tycker det låter som G-strep eller e-coli bakterier.
E-coli kan du testa för det har alla katter i tarmen men en del har mer och då kan det bli som med dina kattungar.

G-strep är väldigt svårt att testa för och där får man oftast behandla katterna med en medicin som heter Antirob (Clindamycin) (maila mig Elsa om du vill ha behandlingskedjan med denna medicin)

Du kan läsa om G-strep i biblioteket http://www.scandinavianragdoll.com/Diverse/bibliotek.htm 
på SRC hemsida, där finns två artiklar om det. De är skrivna för ett antal år sedan så en del har ändrats, där kan jag också maila om du har frågor. Jag är själv drabbad just nu därav har jag en del fakta om det. Efter behandling så ska allt vara ok med både honan och hanen, och det sprids sexuellt.

Om det skulle vara att honan är B-blod så ser veterinären på dina kattungar efter som de får necros och ofta blir gula.

Hoppas ni hittar en förklaring Åsa

Fyrpihls
0

Nej men gud Elsa vad jätte, jätte ledsamt…..

Jag tänker på dig jättemycket. Du har väl sett till att kolla upp de andra katterna också nu då, så det inte fortsätter som nu med nästa kull.

Ibland kan man ju få behandla alla beroende på vad det är.

tröste KRAM skickar jag dej nu….

AakresRagpride
0

Nei uff, så trist! Gråter

Hørtes desverre kjent ut…Znowie fikk 6 stk for 8 uker siden, 1 var død ved ankomst..men to andre småttiser døde etter en uke..men en dags mellomrom..

Desverre brukte de veeeldig lang tid på å få obdusert de små (4 uker faktisk, krevde tilslutt at jeg ikke kom til å betale et ØRE !utrolig dårlig service).

De resterende 3 ble litt slappe to dager etter den siste døde, da krevde jeg all slags behandling..for dette kunne umulig være at ALLE skulle være svake fra fødsel etc. Noe var galt!
Fikk masse sprøyter, og heldigvis er de friske og raske nå Kyss

Det var e-coli…

Få sendt en til obduksjon, samt si at det kan ev være e-coli, og be om behandling snarest!

Trøsteklemmer fra oss i nord..

Sprattelkattens
0

Jättetråkigt! Gråter

Håller tummarna för mamma och ungarna.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Norrtassens
0

Vad trist för dej Gråter

Hoppas allt går bra med resterande ungar, och mamman.

FunHouse
0

Stackars dig Elsa. Gråter

Hoppas du hittar vad det beror på..och att dessa 3 klarar sig.

Hade de väldigt låga födelsevikter? Jag tänkte på att de var ju 8 st. Åt de själva? Vet du katternas blodgrupp?

MÅnga Kramar

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

harley
0

Fy vilken MARDRÖM!Skrikandes

Sånt ska bara inte hända, ingen förtjänar det!

Tänker på dig, magen bara knöt sig när jag läste ditt inlägg.

Många Kramar MonicaGråter

S*Harley Niva´s

Helona
0

Tänker på dej Gråter. Hoppas att de som är kvar få må bra.

Kram / Åsa

Dreamdolls
0

Usch vad jag blir ledsen för din skullGråter Det är just en sådan här sak man inte vill ska hända och framförallt inte i första kullenRynkar på näsan Tänker på dig och håller alla tummar att de som är kvar får må bra…

Nina /S*Dream Dolls

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

ProvinsiaRivers
0

Så otroligt jätteledsamtGråter.

Det är uppfödningens baksida,Vi har ALLA haft/kommer att få våran del av detta med att mista kattungar eller större katter i uppfödningRynkar på näsan.Och sjukdomar,motgångar av alla de slag.

Det var bara jättesynd att detta hände redan i din första kull.

Jag håller tummarna för resten av gänget.

Det kommer lyckodagar igen ska du se.Kram.

louisdolls
0

Tack alla för eran omtanke ,,det känns så bra att få dela med sig här i forumet och att man inte är  ensam ,,

Det som retar mig mest är att veterinären inte lyssnade ett dugg på mig ,jag hade med mig en bebis som jag ville ha skickat till obduktion men dom tog inte emot den för att der var Fredag.

Dom måste ju ha kunnat ha bebisen i kylskåp under helgen tycker man , Hon sa åxå att det är så sällan man får svar och det var att kasta pengarna i sjön .Hur kan man säga så ,??

Hon tog heller inga prover ,Nästa gång ska jag uppsöka en annan veterinär.

Jag tror åxå att det kan vara E-coli bakterier .

Bebisarna mår nu bra och har gått upp fint i vikt ,pencillinet jag fick heter,Vetrimoxin.

Eftersom pencillin är insatt kan jag inte testa henne nu hos någon annan vet ,

Men min andra hona Treasure är dräktig och ska ha bebisar om 3 veckor ,Tycker ni att det är rimligt att man testar henne, samma hane är pappa till bebisarna .

Så att man kan sätta in behandling innan bebisarna börjar gå bort,jag är så rädd att det här ska hända igen .

Eller att man behöver behandla hela katteriet om det är en bakterie som smittar ??

Jag frågade om B-blod och hon svarade bara att det syns isåfall på den andra kullen inte första och bebisarna påvisade inte något necrotiskt eller gulaktigt .

Dom 3 första bebisarna som gick bort vägde väldigt lite när dom föddes mellan 55-70 gram bara .

Men de 2 sista låg mellan 80-90 gram när dom föddes och hade gått upp till 110gram när dom dog .

Synd att dom inte kunde obducera bebisen för jag vill verkligen ha svar på vad det här kan bero på hade inte spelat någon roll vad det hade kostat ,när liv står på spel ,,

Är så himla arg på veterinären kommer aldrig att gå dit igen ..Skrikandes,,

Rosino
0

Menade hon att det inte spelar nån roll vad föräldrarna har för blodgrupper när det gäller första kullen???

Om du inte blodgrupperat dina avelskatter tycker jag du ska göra det så fort som möjligt. Det går att rädda kattungarna fast föräldrarna har blodgrupper som inte passar ihop, men det är jobbigt, och de måste skiljas från mamman genast, de får inte dricka hennes mjölk.

Det kan säkert vara bra att ta avföringsprov på åtminstone nån av de katter som inte fått antibiotika. Kanske det går att ta ett samlingsprov, jag är inte så insatt i dethär. Har just skrivit till Laboklin och frågat… Men det finns säkert andra här som vet mera.

louisdolls
0

Ja det menade hon ,,Hon sa att det syns först efter andra kullen

Och ja jag ska ta och blodgruppera dom ,för säkerhetsskull.

Jag ska även ta avföringsprov för att testa för gardia .

Rosino
0

Det var något nytt i så fall för mej, varför skulle det synas först efter andra kullen? Hade hon nån förklaring till det? Har svårt att tro att det stämmer…

aannickaa
0

Det har med att honan inte har bildat några antikropar mot

kattungarna när första kullen föds,men när man tar nästa kull

så har hon det.Jag är dålig på att förklara det här i och med att jag har dyseleksi (och svårt att stava) så det blir kortfattat.Men det finns nog många här som kan förklara.

http://www.dr-addie.com/Swedish/bloodgroupsswedish.html#1

aannickaa
0

Tänker på dej och kattmamman och hoppas att det går bra för dom småliven som är kvar.

ariotellos
0

Ush vad hemskt! Jag lider med dig i din uppgivenhet och sorg. Tråkigt att inte veterinären ställer upp till 100%. Du gör helt rätt i att byta veterinär till nästa gång.

Jag håller tummarna att de tre som är kvar stannar vid liv.  

Kram

raggis22
0

Jag tycker att du ska "kolla" alla i katteriet,,,,,,,,,

Rosino
0

# 20 Ahaa, det är som med människor då. Jag har inte tänkt så mycket på det eftersom jag inte har några B-honor, jag har alltid trott att det gäller från första kullen.

aannickaa
0

#24 Oftas går första bra MEN inte alltid!

Evenstars
0

Neeeej Elsa vad tråkigt för dig!! KRAM!!! Gråter

Jag vet ju exakt hur fruktansvärt det är att börja sin kattuppfödning på ett mycket tufft sätt och är jättejätteledsen för din skull. Även om det inte är någon tröst just nu så stärker det en nå otroligt och man är i fortsättningen alltid beredd och har lärt sig mycket nyttigt till sin fortsättning som man kan använda och dela med sig av då man fått svar på orsaken. Min kamp om mina första 6 kattungars liv började ju först då de var 3-4 veckor och blev sjuka och det är förmodligen inte samma orsak som för dina kattungar.

Jag håller tummarna för mamman, de tre som är kvar och den kommande kullen. Jag som aldrig kan lämna något som drabbbar mina djur enbart i veterinärens händer skulle dammsuga världen. Får du inte svar här, börja med SVA, SLU och Strömsholm. Om det inte hjälper för att få svar på orsaken, sök upp den snubbe som forskar om det i världen…så gör jag…vänder upp och ner på ALLT! Just DET räddade mina kullar, hade jag lyssnat på veterinären hade den alla 6 varit döda i dag.

Tusen varma kramar Kicki

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

bebble
0

Else marie

som jsag sa till dig i telefon, lägg kattungen i kylen med kylklamppar och sänd in den sj'äv till SVA så att du får svar

Det gjorde vi med vår skogiskull när 4 dog och det tog ca 1 v så hade vi svar

lägg klamppar om kattungen, frusna när du sänder och posta den i morgon så är den framme på måndag

Skriv "CITO" på brevet

raggorgeous
0

Men usch vad tråkigt!! Sååå ledsen för din skull!!!!!!!

#6 låter inte som om den veterinären vet mycket om blodgrupper.. det kan absolut visa sig på första kullen, förstår inte varför det inte skulle göra det.

Om bebisarna har en annan blodgrupp än mamman så får de i sig antikroppar mot sitt eget blod iom modersmjölken och blir därmed "förgiftade" Antikropparna bryter ner kattungens röda blodkroppar och de dör inom några dygn tyvärr. Om föräldrarna har olika blodgrupper och man parar dem iallafall måste man se till att bebisarna inte diar av mamman första 24 timmarna då råmjölken kommer i vilken antikropparna finns, vilket kan vara både smärtsamt och jobbigt för både bebbar och mamman. Råmjölken är ju dessutom väldigt viktig för bebbarna på många andra sätt.

Jag är alltid noga med att ha blodgrupperade föräldradjur för att slippa såna hemskheter. OM din nästa kull nu har föräldrar med olika blodgrupper så kan du PM mig så kan jag lotsa dig vidare till en uppfödare som har erfarenhet och säkert kan hjälpa dig med hur du ska göra.

LYCKA till och hoppas nu de här småttingarna överlever! Men om de börjat öka nu så ska det säkert gå vägen… jag skulle även rekk dig att byta veterinär.. hon låter inte säkrskilt förtroendeingivande..

Tankar till dig / Carro

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Fyrpihls
0

Jag tror också att det gäller från andra kullen… precis som med oss kvinnor som saknar Rhesus-faktorn i blodet, så om vårt första barn är rhesus-positiv så bildar vi antikroppar mot rhesus-faktorn i och med att moderkakan kan läcka lite under förlossningen, så när barn nummer två föds DÅ har vi antikroppar mot rhesus-faktorn.

Som i mitt fall då var mina två första barn också negativa så då behövde jag ingen sån spruta som dödar antikropparna, men när nummer tre kom, som var rh-positiv, då fick jag en spruta mot antikropparna…

Så är det med B-honor också, för det är ju DERAS antikroppar som dödar A bebisarna… och man kan inte ha antikroppar innan man utsatts för ämnet. och det har ju alltså inte en hona när hon föder sin första kull.

Så tror jag, men fråga christine Landin… hon är jätteduktig på detta med B honor… Hon VET//Kram på dig Elsa och lycka till

louisdolls
0

Uppdatering på mina små bebisar som är kvar ,,Glad,,,

Dom utvecklas kanonbra och har gått upp i vikt som dom ska alla väger nu över 200 gram och det är jag väldigt nöjd med …

Ska kontakta en ny veterinär i morgon och ta kontakt med SVA för att ta de prover som behövs .

Fick några bra tips på bra veterinärer här i Stockholm av Ing-Marie på Wärmdös . Tack Vännen .

Bilder kommer på ulltussarna när dom har blivit lite större ..

Kram //Elsa

Mariamores
0

Nä, fy så sorgligt Gråter! Åh, vad jag känner med dig!! Lycka till med de små som du har kvar!

Vi har kattungar!

Min hemsida

Amasing-Stars
0

Mitt hjerte blør for deg ……Gråter kjære Elsa.

Håper att de 3 andre blir frisk snabt !!

Mega stooooor trøste kram .

Tenker på deg ….

Merethe

Evenstars
0

Vad roligt att höra att allt verkar gå åt rätt håll!! Skrattande KRAMAR hårt och håller fortfarande tummarna att allt går åt rätt håll!

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

AlexH
0

CRX- folk blodgrupperar alltid(i alla fall alla de jag känner), jag har gjort det på båda mina CRX, min unghona har inte gett kattungar än, och man får svar om det är B eller A blod. Aldrig nån som sagt att man ska vänta till att honan get kattungar för att kunna blodgruppera.. delningskull är rätt vanligt bland CRX uppfödare.

Väldigt trist att läsa om kattungarna men jättekul att det går åt rätt håll för dem du har kvar.

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

raggorgeous
0

Vad sköööönt att de tre som är kvar verkar må bra!!
Håller alla tummar och tassar här hemma!!!

vänligaste lyckönskningar/ Carro

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Wonderdolls
0

GråterTråkigt att höra om bebbisarna!!! Stor kram ifrån mig Elsa! Skönt att det går bra för de som är kvar!!! Håller tummarna att det ska fortsätta att gå bra!!!Kyss

kram

Mili

Ragedys
0

Vell når det kommer til at hunnen er av blodtypen B og hannen A, så skal de taes bort fra mor på det første kullet. Av egen erfaring så bør man gjøre det.

Jeg trodde jeg bare hadde A katter i mitt katteri, helt til den ene kattunge i Nemis første kull ble dårlig. Hun fikk også det jeg kaller en inntørket haletupp. Med det mener jeg at ca 1 cm av halen tørket inn og ble like har som en sten. Den falt av etterhvert. Dette er en mild reaksjon på de antistoffer mammaen danner mor sine A kattunger. Jeg var heldig at ikke begge døde, og annbefaler iallefall at man blodtester sine katter, for å slippe å oppdage det på en tragisk måte. Da vet man også hva man kan utelukke når slike triste ting kan skje.

Uansett…skikkelig trasig. Bra de små har kommet seg bra. Og lykke til…Virkelig en kjedelig start på oppdrettet.

Klem

janesmatte
0

ville bara beklaga och ge dig kram

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss