Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2164 ggr
Norrtassens
2009-05-07 19:58
0

Hembedömning

Jag funderar på hembedömning av katt…

Är det någon som vet om det finns domare i norra Sverige som kan tänkas göra en hembedömning av en katt?

Hur har ni gått tillväga som gjort en hembedömning?

Svidjas
2009-05-07 19:59
0

vad innebär hembedömning? aldrig hört talas om det förut.

http://www.svidjas.se

Norrtassens
2009-05-07 20:09
0

#1 Min hankatt har RX-stamtavla och behöver få avelsgodkännande. Antingen kan man ställa ut honom i öppen klass och få ett ex. Eller så kan man göra en hembedömning, där 2 oberoende domare ska bedöma katten avelsduglig (Ex). En hembedömning görs alltså utan att man behöver ta katten på en utställning…

raggorgeous
2009-05-07 20:46
0

jag har också för mig att du kan få ett avelsgodkännande på utställning - utan att ställa på själva utställningen - domarna tar det i samband med pauser..

Annars får du nog kontakta domarna personligen och fråga.. tror jag förstått att vissa gör det…

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Norrtassens
2009-05-07 21:33
0

Det skulle vara smidigt att ha domarkontakter, som skulle kunna ställa upp….men det finns kanske ingen domare som bor i Norrland…eller är det någon som vet av någon sådan?

Vad smidigt att man kan få en avelsbedömning på utställning, utan att behöva ställa ut….men kruxet här uppe i norr är att det är ju så få utställningar/år Obestämd

Jag har lite missflyt i sommar…har ju anmält min RX kisse till utställningen i Umeå i juni, kruxet är att den inträffar 1 vecka INNAN han fyller 10 månader, nästa utställning jag kan gå på är först i mitten på augusti…så det är ju ett låångt glapp (tycker jag)…därav min undran om hembedömning.

Cherione
2009-05-07 22:20
0

jag har med en hane med rx stamtavla. men ska ställa han i juli och hoppas på det bästa:P

hade med funderingar på att ha hembedömning då jag egentligen ska vara iväg med jobbet då utställningen infaller, ont om dom här med tycker jag..

Men tyckte det var krångligt att hitta domare och misstänker att de är ruskigt dyrt med:S

så blev att ta ledigt från jobbet. och åka på utställingen

S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen 
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com

Norrtassens
2009-05-08 00:02
0

#5 Ja, det är klart…det kan nog kosta en del med hembedömning Obestämd. Får väl vänta till augusti…..

Önskar dej lycka till på utställningen Skrattande

Yataz
2009-05-09 02:18
0

Jag har gjort en hembedömning en gång.
Jag fick då råd och hjälp av min vän Åsa för att veta hur jag skulle gå tillväga.
Sedan fick jag kontakt med Anneli Persson och Maud Olsen Johansson som båda skulle komma hem till mig och göra bedömningen. Under denna tid bodde jag i Jönköping och det fann sig så bra att det var en utställning där just då så jag tog bara med katten till utställningen istället.
Visserligen skedde själva bedömningen inne på en toalett, men gick alldeles utmärkt SkrattandeFlört
Jag tror jag betalade 150 kr vardera, alltså totalt 300 kr. Minns inte riktigt…

Jag skulle lika gärna kunnat anmäla henne till utställning för en normal bedömning. Men kunde inte det eftersom hon hade fått kattungar genom en tjuvparning. Och hon hade RX stamtavla dessutom.
Sicken tur att både Anneli och Maud tyckte om henne…undrar hur man hade gjort annars? Förvånad

Martina

Yataz

Norrtassens
2009-05-09 10:52
0

#7 Vad smidigt det gick för dej, och inte så dyrt heller Skrattande

Rosino
2009-05-09 11:41
0

Det är en fördel med finska utställningar då att det finns en  skild klass för avelsgodkännande.

Fyrpihls
2009-05-09 11:56
0

jag satt i samma sits här nyss….

Värnamo var dom 3 dagar för unga…. och sen blev ju Geisha tjuvparad, och Vilda fick livmoderinflammation, så jag kunde ju inte ta nån av dom med mig till Linköping nästa helg, som var tanken.

Men jag åkte helt sonika till Örebro, där Eva Porat har sin djuraffär, och dit kom också BrittMaria Johansson, och jag fick båda min katter bedömda för 600 kronor. Det gick jättebra och jag är jättetacksam att det gick att lösa.

Men det är ju inte säkert det är sån panik med din hane, eftersom de oftast inte kan para så tidigt ändå, och du kan ju ställa honom även om han har parat några honor… så du hinner nog.

Hoppas det löser sig. Kram

Yataz
2009-05-09 12:41
0

#9 Det finns en skild klass för avelsgodkännande i Sverige också. Men kunde varken använda den eller Öppen Klass eftersom min hona redan hade ungar.

Martina

Yataz

Norrtassens
2009-05-09 12:47
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Vad skönt att det gick att lösa så smidigt Skrattande

Det är ju lite annat när en hona blir tjuvparad…det går ju inte att ställa henne då, men med en hane spelar det ju ingen roll Skrattande

Jag ska ju ställa honom några ggr under sommar/hösten…så jag kan nog coola ner Glad

Men det är ju lite spänt…tänk om han INTE blir godkänd Obestämd…man kan ju aldrig vara säker förrän man har pappren i handen…

Här ser ni en alldeles dagsfärsk bild på honom…tyvärr är bilden mörk… han är 8 1/2 månad nu Skrattande

Rosino
2009-05-09 12:48
0

# 11 Jag förstod av inlägg # 4 att det inte gick att få avelsgodkännande på utställningar för en katt under 10 mån?

Yataz
2009-05-09 12:51
0

#13 Nej, katten måste vara 10 månader.
Kan ni i Finland få en katt avelsgodkänd innan 10 månader?

Martina

Yataz

Rosino
2009-05-09 13:19
0

#14 Jo katten kan få avelsgodkännande innan den är 10 mån. Den kan ju inte ställas i öppen klass och få Ex bedömning då ännu, men då kan man ställa i klassen för avelsgodkännande.

Bl.a unga hanar som blir (eller kan bli) fertila innan 10 månaders ålder brukar visas för avelsgodkännande.

Norrtassens
2009-05-09 13:25
0

#15 Vad smidigt det låter…i Sverige är de ju så petiga.

Som ex Unnis kissar som var 3 dagar för unga, och min Zack som är 1 vecka för ung vid utställningen, kan de inte göra ett undantag då? Det händer ju inte så mycket med katten på så kort tid…(bara en tanke)

harley
2009-05-09 14:20
0

Du behöver nog INTE vara orolig Annica att Zack Inte skulle få avelsgodgännande!!! Han är ju jättefin!!!!!Skrattande

Coola ner dig och lycka till vännen!

Kram Monica

Norrtassens
2009-05-09 14:35
0

#17 Hej Monica Skrattande

Ja, visst är han fin…egentligen är jag inte orolig…men jag är en sådan människa att jag inte vågar lita till 100 % förrän jag har beviset i handen Obestämd

Tänkte ta en massa bilder och skicka till dej i dag…men det är så dåligt ljus utifrån…grått och trist, så det blir inga vidare bilder. Hoppas på en bättre fotodag i morgon Skrattande

Kramizzar, Annica

Norrtassens
2009-05-18 13:07
0

Hur ska jag anmäla mej för att få ett avelsgodkännande vid utställningen i Piteå. Har tyvärr ingen möjlighet att vara hela dagen för att ställa ut, så jag tänkte enbart få ett godkännande.

Men hur går anmälningen till? Ska jag anmäla som vanligt? Ska jag välja någon klass? Ska jag göra en inbetalning innan? Eller går jag bara dit för att visa upp honom och betalar där? Hur har ni gjort?