inflammerat tandkött?
har en ragdoll hane, brunmaskad. & jag har hört att om tandköttet blir inflammerat så kan pälsen runt munnen bli lite ljusare. & detta har nu hänt, & eftersom han är så mörk i ansiktet syns de tydligt att han blett mkt ljusare. jag har köpt en tandkräm från en djuraffär & borstar med en mjuk tandborste ca. 2 ggr i veckan, eller finns det nått annat man ska göra för att hålla tänderna fina? han får inte massa skräpmat, utan får foder från hill's.
tacksam för svar.
Kanske skall ta honom till Veterinären? det finns ju en tandsjukdom som heter FORL, vet dock ej om det är vanligt på Raggdoll?
Vet om CRX som ahr fått det i ganska unga år samt även Perser..

Hei. Jeg hadde også tatt en tur til dyrlegen med katten. Kan jo være en del tannstein o.l. som iriterer gommen.
Hadde en huskatt fra dyrebeskyttelsen for en tid tilbake som var mye plaget med innfeksjon i tannkjøttet. Hun ble renset skikkelig i munnen og satt på antibiotika. Men hun ble fort dårlig igjen og klarte ikke spise skikkelig. Tilbake til dyrlegen så tok vi en katte aids test, som desverre var positiv. Siden hun var veldig gammel, så ble hun avlivet, så hun ikke trengte å bli plaget mer. Dette var før jeg fikk ragdolls.
Det er sikkert ikke noe farlig med din ragdoll, men det er nok lurt å la dyrlegen ta en kontroll og rense opp litt i tannsten og lignende. De for jo tannsten av kvalitetsmat også!
Lykke til:)
FORL är vanligare än man tror på alla katter, även Ragdoll.
Jag skrev en tråd om det tidigare.. aå sök på FORL här på forumet så hittar du massa info..
Jag skulle uppsöka en veterinär som är spec på tänder… i Sthlm kan jag rekk Stockholms djurklinik i Alvik och Alexandra Eiger.. jätteduktig veterinär!!
Lycka till
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Det verkar vara en av problemerna som är allt vanligare hos ragdoll, tom i mycket alvarlig form.

Det finns en munsjukdom som heter Stomatit,som är vanligare än man tror. Då reagerar tandköttet på tänderna. Det reser sej och vill "få bort" tänderna.Min radolltjej har det,och äter cortison för att hålla det svulstiga borta.
Hon är en brun mitted,och har oxå tappat en del av sin bruna mask,pga. värmeökningen i munnen. Tyvärr är den enda lösningen,att ta bort alla tänderna.
Nu ska vi inte måla faan på väggen. Men för att utesluta nåt allvarligt, så sök vetrinär. För både FORL och Stomatit är smärtsamma sjukdommar för våra kissar. Lycka till.
Åsa
Håller absolut med #6 - uppsök veterinär för eftersom han "bleknat" vid munnen tyder det ju på att han har en infektion där… jag skulle inte ha väntat..
#6 usch vad jobbitg för er katt… hoppas det h åller sig i schack nu då så hon slipper ha ont eller förlora tänderna… så är det med FORL också tror jag att de tänder som är för illa åtgågna tas bort och är det då de viktigaste tänderna blir ju inte tuggandet så lätt..
Tänk vad mycket man lär sig hela tiden… vem hade hört om FORL för några år sedan? Skönt att forskningen går framåt..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare