Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1439 ggr
Miggy
2009-05-10 13:33
0

Bekymrad :(

Hej!

Jag fick hem min ragdollkille en torsdag för en vecka sedan. Han är jättesöt och jättemysig. Han är otroligt busig, han rejsar och busar massor, enligt uppfödaren var han den busigaste i sin kull och var nästan alltid framme och lekte och stojade.

Jag vet bara inte hur mycket uppmärksamhet och lek som är så att säga "normalt" för en ragdoll på 13 veckor. Jag och min sambo är hemma mycket och vi myser och leker med honom så mycket vi kan. Men så fort det blir en lugn stund så börjar han jama och gå runt och verka allmänt rastlös. Han vill ha konstant uppmärksamhet och och om man inte tar upp honom eller ger honom uppmärksamhet så börjar han jama. Jag vet att ragdoll katter pratar mycket, men det här låter mer som ett missnöje och "jag är ensam, hjälp!". Så fort man gör något är han "på" och jamar och klättrar på benet. Det är nästan omöjligt att äta middag vid matbordet.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, man känner sig som en dålig och otillräcklig matte som gör katten olycklig. Vi försöker så gott vi kan, men det börjar bli väldigt jobbigt.

Är det här något som kommer att ge med sig med tiden, med tanke på att han är så liten fortfarande? Eller är han olycklig?

Vänlig hälsning

Miggy

Svidjas
2009-05-10 13:46
0

Vet att första veckan för en kattunge kan vara jobbig, du får se att han är ju van vid att ha mamma-katt och syskon och säkert fler i närheten av sig, han är ju inte van alls att vara ensam katt så det kan ta en stund, vår kastrat som kom som första katt hade också lite bekymmer den första tiden (2 första veckorna) och var otroligt uppmärksamhetssökande, sen har vi nu en ragdoll hemma som nu är 7 månader som håller på så här än, fast hon har 5 andra ragdolls i huset och jag är hemma 24/7. Hon är bara väldigt kelgo.

Vet att det kan kännas otroligt jobbigt när kattungar jamar och ser ut att må dåligt men låt det gå några dagar till och se hur det utvecklar sig, se om han blir mer och mer orolig, stressad osv.

Hur många timmar är han helt ensam under dagarna?

http://www.svidjas.se

Miggy
2009-05-10 13:53
0

Hej!

Jag hoppas verkligen att han blir lugnare och tryggare i sig själv med tiden. Han verkar känna sig trygg här hemma med oss och lägenheten i alla fall. Jag jobbar deltid och är borta mellan 11.30 och 17.30 varje dag, men varannan vecka har han sällskap 24/7 för då har min sambo sin lediga vecka (jobbar varannan vecka). Så han är inte ensam mycket alls och han sover oftast när jag jobbar.

Det känns väldigt jobbigt det här, man känner sig otillräcklig. Jag vill ju inte att katten ska bli "understimulerad", men det måste ju finnas nån gräns?

huldabella
2009-05-10 14:39
0

Ragdollen är ju en särskilt närhetstörstande ras, och vissa individer mer än andra! Din kisse kanske tillhör dem som har ett ännu större behov av en lekkopis än andra? Tipset är att skaffa en katt till - det blir oändligt mycket roligare för katten och mycket, mycket enklare för er. Glad

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

ariotellos
2009-05-10 17:03
0

Mitt tips är också att skaffa er en till katt. Min Mira var likadan, jamade en massa och såg allmänt bekymrad ut den första veckan. Men när hon fick sin kompis (efter en vecka) försvann detta beteende.

FunHouse
2009-05-10 22:18
0

Jag tror att många Ragdolls trivs bäst när de har en kompis. Det är så bra för oss människor också..vi behöver inte gå med ständigt dåligt samvete av att tänka på att katten är ensam, när vi jobbar.

Skaffa en katt kompis….det tror jag är bra!

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Miggy
2009-05-11 17:56
0

Tusen tack för alla svar!

Ja ni har nog rätt, men jag har dock inte råd och köpa någon kattkompis på ett bra tag Rynkar på näsan Attans!! Vill ju inte ha en olycklig misse.

huldabella
2009-05-11 19:54
0

#6 Det fina med en Ragdoll är att den inte är rasist på något sätt - inte behöver det vara en raskatt som katt nr två, om man inte vill det. En av mina avkommor lever t o m tillsammans med en i lägenheten lösgående kanin och det går superbra! Skrattande

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

raggorgeous
2009-05-11 20:58
0

Håller absolut med och råder till en kattkompis… även om kanin är mysigt (#7  *blink blink*) kanske de har bäst utbyte av en missekompis :)

De har såå mycket glädje av varandra! Finns kanske nån omplaceringskatt hos nån uppfödare som kan vara aktuell?

// Carro

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

dara
2009-05-11 21:35
0

hur går det med honom? har han blivit mindre klängig

Miggy
2009-05-12 16:59
0

Update: Han har blivit mycket bättre! Jag har blivit bättre på att tajma in hans behov och förstå vad han vill. Jag har börjat SUPER gosa med missen direkt när jag kommer innanför dörren efter jobbet, tar jag upp honom och kramar om och säger att han är finast i världen och behandlar honom som en liten bebis. Sen får han mat och lite lek och sen är han lugn och fin och gör saker för sig själv. Den här kombinationen verkar fungera, likadant på morgonen när vi vaknar. Åh i morse kom han in och la sig som en kringla på min hals och spann och myste en lång stund.

Jag börjar förstå hans olika jamningar (?) och vad han vill så *peppar peppar* nu hoppas jag att han kan känna sig mer harmonisk. Jag ska inte ropa hej för tidigt, men jag ska göra såhär varje dag nu så får vi se hur man mår.

En till raggis vill jag nog ha :) Jag tycker att alla djur ska få ha en djurkompis.

/Miggy

raggorgeous
2009-05-12 23:17
0

#10 vad skönt att det börjar ordna sig, det tar ju ett tag innan man lär känna varandra så klart!

Lycka till i framtiden! :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Helenas-Margit
2009-05-19 00:15
0

Miggy, Hur går det? Har det funkat bra med din metod med kelningen och det, eller har han blivit orolig igen?

raggorgeous
2009-05-19 14:15
0

*nyfiken jag med*

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Miggy
2009-05-19 17:18
0

Hej allihopa! Det funkar jättebra! Om han får det han behöver och rätt tajmat så är han jättemysig. Han tycker om att leka MASSOR så då gör vi det, och han är väldigt matglad och vill bli buren mycket. När han får vad han vill blir han trygg och kan tom gå ifrån och göra saker för sig själv, ibland vill han tom vara för sig själv.

:)