Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 816 ggr
Troika
0

Prøveresultat LABOKLIN, trenger hjelp.

Kan dere hjelpe meg, jeg blir så usikker.

Var hos dyrlegen for to uker siden og fikk hjelp til å ta blodprøve av følgende og med følgende resultat:

FeLV: negativ

FIV: negativ

PKD DNA Genotype N/N

HCM Genotype N/N

Dette er jo bra men så kommer spørsmålet mitt.

På FIP står følgende:

TITER: 1:400

* titers of 1:400 and above correlate well with FIP

* Titiers below 1:100 usually don`t correlate with FIP

For interpretation other parameters have be taken into account: serum proteine usually is in the upper normal or elevated, elevated g-globulins, GPT, and bilirubine, albumin/globulin-ratio below 0,6, anemia, lymphopenia and neutrophilia.

Any positive titer reflects an infection with corona virus. In rare cases low titers can be seen due to vaccination.

Når prøvesvaret er som dette så leser jeg det som om kattene har FIP. Dyrlegen min er sykemeldt så jeg får ikke snakket med henne.

Ingne av kattene har noe som helst symptomer på noe sykdom, men er friske og raske som alltid. Blir helt satt ut nå jeg, men legger kortene på bordet og har ingenting å skamme meg over, så jeg ber dere om hjelp. Har lest mye på nettet og der står det stort sett at grensen går ved 1:400. Hva skal jeg gjøre nå synes dere. Bør jeg ta en test til. Kattene mine var vaksinert i desember `08.

Rosino
0

Att katten har en titer på 400 betyder inte att den har FIP. Det innebär att den har kommit i kontakt med coronaviruset, och bildat antikroppar.

Du skriver att katterna vaccinerats i december 08, menar du med det att du vaccinerat mot FIP?

Varför har du förresten PKD DNA testat? Såvitt jag vet går det väl inte att DNA testa ragdoll för PKD?

Troika
0

Tusen takk for svar #1.

Blir helt tom i hodet om dagen det er så mye som skjer.

Kattene ble vaksinert med den årlige vaksinen: kattepest katteinfluensa. Det finnes vel heller ingen vaksine mot FIP. (har ikke funnet det noe sted jeg har lest iallefall)

Dyrlegen min tok med denne PKD DNA testen, da det ble noe rimeligere for meg å sende inn dette (alla to for en). vvDenne testen er jo beregnet på persere og perser relaterte raser.

Kattene ble scannet for nyre og hjerte i desember `08. u.a.

Disse testene gjalt for øvrig to av kattene mine. Begge to med helt like svar.

Beklager hvis jeg virker noe stresset, men som sagt det skjer så mye med jobb, og privat om dagen, at jeg klarer nesten ikke lese en bekjed lenger. Men tusen takk for beroligende svar "1.

Rosino
0

Det finns vaccin mot FIP som används utomlands ibland, men det är inget säkert vaccin och inget som brukar rekommenderas av veterinärer här.

Om katterna inte har några andra symptom så tycker jag inte att du ska oroa dej för titrarna.

Hur gamla är katterna?

Sunrunners
0

#1Det finns perser i många linjer, så det är inte dummt att DNA testa dem för PKD.

#2 De mesta katterna möter corona viruset under sitt liv och bildar antikroppar. Med några händer det mutation av viruset och den förosrsakar då FIP .

Rosino
0

#4 Jo i och för sig, men något speciellt PKD test för ragdoll finns ju inte.

Troika
0

#3 Den ene katten er 15 mnd, og den andre katten er 7 mnd.

Begge to hadde titer: 1:400

De kommer fra forskjellige oppdrettere.

Jeg følger jo opp dette og tar en ny test senere. Får høre litt med dyrlegen også hva hun sier, når hun er frisk igjen.

Tusen takk alle sammen for svar. Dere er til stor hjelp her på forumet. Det er godt å slippe å sitte alene å være redd for ting/tester man ikke helt klarer å forstå seg på. Det er jo litt derfor jeg brukte min dyrlege og ikke tok disse testene selv. Er ikke så god på medisinsk engelsk, så da er det veldig godt å kunne få hjelp. Det var foresten hun som foreslå PKD DNA testen også, så jeg tar heller en test for mye enn for lite. Hun skulle jo ta blodet fra kattene uansett.

Så nok en gang tusen takk. for svar Er litt lettere i hjertet nå. Glad

raggorgeous
0

Det finns vaccin i Sverige (Primucell FIP) också som används och kan rekk på katter som bor i större katterier med högre smitttryck, kanske ofta åker på utställning mm.

Det ger endast ett 80% skydd men det är ju bättre än ingenting..
Läs mer här om ni vill

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Rosino
0

#7 Jag förstår texten så att det är katter som inte kommit i kontakt med viruset som i så fall kan vaccineras? De flesta katter som kommer från större katterier åtminstone har redan smittats.

raggorgeous
0

då kan man ju vaccinera dem som kattungar…

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Rosino
0

# 9 Man kan inte vaccinera innan 16 v, och då har många kattungar redan utsatts för viruset.