Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 12318 ggr
raggorgeous
2

hur vanligt är sporrar?

Pratade just med en bekant som äger en ragdollhane på 6 år. Fick veta att hans katt har SPORRAR? Det är väl inte vanligt på Ragdoll? Eller har jag helt missat det i så fall?

Har ni erfarenhet av sporrar på ragdollbebisar?
Berätta gärna… blev så nyfiken…

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Ragstars
1

Hva i all verden er sporrar??

raggorgeous
2

*ler* skönt med den reaktionen! *s*

på frambenen har de ju en liten klo på insidan av frambenet…

det kan de ha även bak men den är ju då  betydligt större. Hundvalpar kan också få såna ibland men de tas då bort redan då valparna är små…

men har inte hört att det förekommer på ragdoll innan..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Heros
1

Det förekommer på ragdoll och andra raser, har fått förklarat att det är något som alla katter hade från tidernas begynnelse och dyker upp ibland.

Shinto har haft sporrar som opererades bort på honom som ungdom. Som lekman kan man när kattungarna föds klippa bort dem då de är så små, låter man de vara kvar växer de fast i benet på katten och måste då opereras bort.

Vad jag sett på kattungar efter Shinto så har han aldrig gett någon med sporrar, men däremot så har avkomma efter honom givit en kattunga med sporrar.

Vet flera ragdoll med sporrar, tyvärr inget de flesta pratar om, inget som är farligt för katten mer än som på hnd att de kan fastna med sporren i något så det sliter till, därav bra att ta bort dem.

När det upptäktes på Shinto vid ca 1 års ålder så forskade jag mycket omkring det och fick tag i en birma uppfödare som satt på kunskap om det. Hon menade på att de import katter som kom in i Sverige som hade haft sporar, var borttagna då de var mer känt i andra länder, detta är ju över 10 år sedan men förekommer fortfarande vad jag vet.

//Åsa

raggorgeous
1

#3  Hej Åsa

Tack för ditt utförliga svar! Då vet jag lite mer.
hade aldrig hört om det innan som sagt, men då är det inte så konstigt då om folk tystat ner det..

Är ju bra att gå ut med det att OM det skulle förekomma ska man uppsöka veterinär och avlägsna dem.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Hvenhildas
1

Jag hade en hane som hade sporre på ena bakbenet har jag för mig. Han nedärvde inte detta till någon av sina avkommor och de katter som finns i avel efter honom har vad jag vet inte gett något sådant. Har också fått lära mig att det kan poppa upp och är ofarligt och inget som katten har ont utav. Man kan om man vet hur man gör klippa bort det när dom är nyfödda för då sitter den fortfarande löst. Det görs ofta på hundvalpar

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Fyrpihls
1

man numera är det förbjudet att ta bort sporrar, t.om hos veterinären, då det anses vara ett estetiskt problem mest.

Förr ansåg man att hundar skadade den tån mer, så därför togs det bort. Men det gör man inte längre för man har kommit fram till att den inte alls skadas i högre utsträckning, och numera ses det likvärdigt med att kupera svans och öron…

Detta enligt våran smådjursklinik…

Förr ryktades det om att det var vanligare bland blandraser, och att Maine Coonen ALLTID skulle ha sporrar… men det vet jag inte om det är sant.. vad säger ni coonis-kunniga??

Singo-Torpet
1

inavel har ja fått lära mig ska ge sporrar mera..

vet inte om de är sant men ja kan ju säga att vildkatterna ute runt farmors gård har många det så de kan ligga något i det..

#6 ingen ja har sett har de i bak iaf..

Heros
1

#7 tror du menar extra tår sk polydactyli likaså du
#6 Unni det är extra tår som man menar på maine coonen.
Det är inte godkänt i FIFe!

/Åsa

Singo-Torpet
1

#8 ja även extra tår men också sporrar sen om de är det vet ja inte då man inte kan komma dem så nära men i mina ögon ser det ut som det..

men tror/vet ni om de är kopplat till inavel?

Heros
1

Sporrar är något som alla katter resp hundar har haft från start. Jag tror inte det är en inavelsfråga, utan snarare en sak som vi avlat bort i och med att de inte har någon använding av dem lägre kan jämföras med våra visdomständer…

Singo-Torpet
1

#10 typ som hästarnas kastanjer då=)

hmm väldigt konstiga fötter och tår har dessa stakars vildkatter iaf =(

Heros
1

sporrarna sitter inte på kattens fot utan en bit upp på insidan av benet!

Singo-Torpet
2

jo de vet ja så som på hundar och hästar men på hästar är de ju inte en klo så klart (en sten typ)

och de är justt dessa "klor" ja sett på dessa katter, men då kanske det bara är en slump då, för ja vet ju inte hur hög inavel de är men skulle tippa på att de är de..

janesmatte
1

undrar har ni bild på sporren? jag är nyfiken på hur det ser ut

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss

raggorgeous
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan du se var den ska sitta… om katten skulle ha en sporre…

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

janesmatte
1

#15 för svaret då vet jag vart den skulle sitta om katt har sporre Glad

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss

raggorgeous
1

#16 så lite så

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Yxskaft
1

Måste kolla sen på Aini. Vet inte ens vart hon har lagt sig och sovit just nu Flört

Fyrpihls
1

Jamen man får inte ta bort sporrar heller längre… jag tror det blev ny lag nu i år nån gång…

Det sa åtminstone veterinären till mig.

Sunrunners
0

#19 om det är fråga om sporrar i framben, som några hunduppfödare har också tagit även själva bort från unga valpar?

Ja förstår att sporr i bakben kan vara farlig om det fastnar med någonting. Klon i sporren kanske går inte in, som en vanlig klo? Har hört om en perser som blöd kraftigt när sin baksporr hade fastnat.