(HJÄLP ) tips på bra uppfödare??
Jag har aldrig haft en raskatt förut men funderar på antingen en ragdoll eller perser…
Jo, har hittat en uppfödare (Fjälltoppens ragdoll)som har ett par sötnosar till salu. Är det någon här som har haft med dem att göra, med andra ord, är de seriösa ? Vad är viktigt att tänka på när man köper en ragdoll ? ska föräldrarna vara testade för någon speciell sjukdom som tycks vara rasbunden osv ?
Jättebussigt om någon mer kunnig kan hjälpa mig litegrann

Föräldrarna bör vara testade för HCM på hjärta och CIN på njurar, det finns både DNA test och ultraljud. Det finns en tråd sen tidigare där det kommit fram mycket intressanta tankar angående HCM, läs där. Sen bör man läsa rasstandarden och vara noga när man tittar på föräldradjuren, var även noga med att dessa har ett trevligt temperament, och om dessa har förmågan att slappna av i hela kroppen som nu ska vara rastypiskt. I och med att ragdollen har blivit oerhört populär på så kort tid så säljs det väldigt mycket djur till avel som kanske inte riktigt håller tillräckligt hög kvalité.
Ragdollen ska vara storväxt, medelstora öron placerade brett isär, ett brett nosparti och fylliga kinder, hög panna och ganska stora ögon.
Förövrigt, det lilla som jag har haft att göra med Carin så har hon varit väldigt trevlig.
Jag känner inte personligen den uppfödaren, men följ din magkänsla.. Det brukar vara bra om kemin stämmer mellan er.
Och såklart så beror det på vad du vill ha katten till. Bara sällskap eller utställning. Men oavsett så bör ju föräldrarna vara friska och trevliga katter.
Jag kikade på hennes hemsida och tycker att hennes katter ser fina ut. Jag tror säkert att hon är seriös, men som sagt. Jag känner henne inte personligen.
Åk dit och hälsa på så känner du nog om du vill ha en kattunge därifrån eller ej.
Det skulle jag ha gjort… Lycka till med dina kattplaner…

Va roligt att du också funderat på att köpa din första raskatt och just rasen ragdoll. Köpte nyss min första raskatt som är en ragdoll på nu 14 veckor och jag ångrar absolut inte det :)! Han är faktiskt köpt på just Fjälltoppens. Mamman och pappan var mycket fina och trevliga och även uppfödaren Carin. Mycket nöjd med mitt kattköp. Men du måste själv känna dig för. Ring och prata med henne och hälsa på henne om du har möjligheten, så du känner att du hittat rätt :). Kattungen måste ju också ha den personlighet du söker och fastnar för :).
Lycka till!
Bifogar en bild på min Ramses :).
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Vet flera seriösa uppfödare i Umeå som har kattungar till salu!
Bland annat jag
har 3 mysiga killar till salu.
Kika gärna in på min hemsida: www.abayomis.com
Sen har Christina, S*Evenstar´s också kattungar till salu.
och Sophie, S*Svidjas www.svidjas.se
Hör gärna av dig!
Mvh. Maud, S*Abayomis

#4 Ja alla dessa uppfödare har finfina katter och kattungar :).
Jag vill ju väldigt gärna ha en katt efter S*Yatáz Emperior eftersom jag tycker han är så fin och skulle då helst vilja ha en bicolour. Tycker din Picasso är så himla fin :), han skulle man så gärna vilja ha, men har tyvärr inte pengar till det just nu :(
Som Maud # 4 skriver är vi några stycken runt Umeå som föder upp Ragdoll och som just nu har kattungar.
Mitt tips är: Åk runt och träffa flera uppfödare och katter…Som # 2 skriver tror jag att magkänslan och kemin är viktig! Du kommer att behöva kattungens uppfödare nu och då. Fråga alla möjliga frågor du vill ha svar på…finns inga dumma frågor!
Lycka till!
Kicki på S*Evenstar's
# 5 Min gogubbe Emperior
, kul att du gillar honom också!!
FAST det visste jag ju! 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

#6 Ja han är vekligen min stora favorit :), han är så underbart fin :)
Kollade på dom nya bilderna på kattungarna, åå så fina dom är allihop :). Du måste vara en stolt "mamma"
#7 och världens mest underbara kisse är han ju också, helt underbart temprament (kär)
http://www.svidjas.se
# 7 och # 8 vad gulliga ni är!!! 
TACK!! 

Tack Christelle, de är fina och STOORA
. Izaak är tyngst och väger 1200 gr 8,5 vecka och Indigo, Icarus, Inaya och Infinity väger över 1110 gr.
De blir nog lika stora som pappa Emperio.
# 8 Dina killar efter Emperio är väl rätt stora också?
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina
#9 jepp, Archimedes 970g och Akilles 940g i 7 veckor
http://www.svidjas.se

#9 Varsego :).
Jaså så stora
. underbart med stora dunbollar :D. Hur mycket väger Emperio då?

#7 - #11
Ursäkta, men har detta verkligen med denna tråden att göra?
Du är ursäktad.
På sätt och vis "ja"! Emperio är pappa till tre av de alternativa kullarna som # 0 har att välja på. Storleken på dessa kattungar är en parameter i urval, sen skriver du i # 1 en mycket bra sammanfattning. Vi gav exempel.
Vad Emperio väger har du rätt i, det kanske # 0 i så fall får fråga om hon vill veta.
OM #0 nu på något sätt tyckte vi stal tråden genom att ge exempel på vad stora kattungar kan väga i en viss ålder (#7-#11) ber jag (#9) förstås om ursäkt. 
S*Evenstar's
Christina
Jag är själv i startgroparna att eventuellt köpa en katt hos Fjälltoppen och har varit väldigt nöjd med uppfödarkontakten.
Sedan vänder jag mig lite mot trådämnet, jag tycker inte att det är helt schysst att sitta och diskutera en enskild person/uppfödare (även om det nu skett i positiva ordalag) utan att denne själv är med i tråden.
Jag vet inte heller om jag tycker att det är helt rumsrent att som konkurrent sitta och föreslå sina egna katter om nu en tråd handlar om att köpa katt på ett enskilt ställe.
Att föreslå trådstartaren att gå in och kolla på en sida där det finns en uppställning över fler uppfödare i länet känns mer smakligt.

jag håller helt med dig..har tyckts det känts väldigt märkligt att en enskild uppfödare har diskuterats…även om -som du skriver , det har varit postitivt..trodde inte man fick det faktiskt på forumet överhuvudtaget.
och tycker absolut inte man lägger ut en fråga på det viset. Om något annat katteri..om de är seriösa..det får man ta mailvägen eller via telefon.
hade inte heller gjort reklam för mina egna katter i denna tråden faktiskt..
Kattungar väntas hos GunBertus
Tack för ditt svar, då kanske inte min känsla var helt uppåt väggarna. Som ny på forumet är det ju svårt att veta den exakta "netiquetten".