Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 1603 ggr
Trasan08
0

Speciella linjer eller ??

Jag undrar lite om hur en del uppfödare kan få en speciell look på sina kattungar. Jag har noterat att Angelic Dolls, Marags o Amazing Rags har liknande utseende på sina ungar, som jag inte ser hos andra.

Och undrar om de avlar på några särskilda linjer el så. Är bara nyfiken.

De är helt ljuvliga, kolla hos Angelic Dolls. Just nu har hon en underbar bild på en liten "Dream". Marags har en ursöt kull just nu.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

raggis22
0

Jag håller mig dig, dom köper en del katterna utomlands,

USA,TYSKLAND osv,,,,,,,,,,,,,,,,Man måste ha öga för det,Cool

Fyrpihls
0

Jo dom har verkligen jättefin look på sina kattungar. Det håller jag med om… Skrattande

Helona
0

Jag har oxå kikat in hos dem. Men jag håller inte med! Den looken många av de katterna har,får inte min puls att öka.

Visst ser man ofta var katten kommer ifrån. Det är bara att man ska hitta hitta en uppfödare som avlar på linjer man gillar.

Åsa

GunBertus
0

Är det inte det avelsarbete handlar om?

att få en speciell look på sina katter?

Det är iaf vad jag utgått från när jag började,och det tror jag många andra gör också..men då gäller det att man inte har hur många linjer som helst och arbetar med förstås, för då är det lite svårare att få en look som är just "din" Glad

Kattungar väntas hos GunBertus

Limin
0

Trasan08: Jag håller med dig… underbara katter/kattungar. Och jag gillar denna look på ragdoll Skrattande

GunBertus
0

jag håller givetvis med att ovannämnda har UNDERBARA katter , glömde skriva det..Kyss

keikis
1

Hallå!! Stopp o belägg.

Rasstandarden gäller väl eller vad är vi på väg???

Att vi gillar Looken????????????

Näsan bör visa en svag kurva i den övre tredjedelen står det i standarden som ännu ej har blivit ändrad.

Ytterkanten av ögat bländarens vara i nivå med basen på öronen, ja vi kan medvetet ändra looken då vi har våra favoriter men fy  om detta ändrar standarden på våra ragdoll för att få har en speciell LOOK.

Tänk efter gott folk???

GunBertus
0

för mig är en bra look givetvis den som följer standard, men det är kanske bara jag som tänker så?

Tillemoras
0

Visst dom har fina kattungar men hur många generationer ska man avla innan det är "MIN" look. Jag menar, dom har importerade katter från andra uppfödare som dom har parat ihop. Är det då deras look? Vi säger att honan är min egna uppfödda men jag använder en importerad perfekt hane, är det då min look?

Hoppas någon förstår vad jag svammlar om……

GunBertus
1

jag pratar inte alls om dessa uppfödare som nämns ovan, jag pratar generellt inte om andra överhuvudtaget utan om mitt eget avelsmål…jag bryr mig inte så mycket om hur andra gör, huvudsaken man går den vägen man vill själv.

Men-  jo det är sant att looken man vill ha på sina katter kommer ju inte med en gång, det tar ju generationer att bygga..

Heros
0

#10 Men-  jo det är sant att looken man vill ha på sina katter kommer ju inte med en gång, det tar ju generationer att bygga..

så sant skrivet "huvudet på spiken"

Tillemoras
0

#9 Jag menade inte heller just dom uppfödarna, glömde skriva det, utan generellt. Skrattande

Trasan08
0

Hmmm… blev inte så mycket klokare.

Men vad jag menade med "look".. var bara att dom har ett liknade utseende, som jag inte sett hos andra kattungar.  Det är ju inte bara de av mig nämnda uppfödare som importerar från USA. Därför undrade jag om det var några speciella linjer eller så.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Pysslingens
0

Ibland kan man se från vilken uppfödare katten kommer ifrån. Då har den tycker jag en look som är speciell men som givetvis följer standarden.

De USA importerade raggisarna är ofta bulliga och docksöta. Så där kan man se en viss look

De uppfödare som hållt på länge och har en "egen look" på sina katter har en look som tilltalar mig mer och den sitter oftast i kinderna, de är lite bulliga men inte på samma sätt som USA importerna.

Min ena hona har engelska linjer i sig, hon har en helt annan look och kropp än många raggisar idag. Nu vid 4.5 år är hon kanon snygg. Samma med hennes "systerson" som vid 3 års ålder har utvecklats något enormt. MEn det är ändå skillnad mot de docksöta.

Min hane är en "boffa, boffa" katt Glad dvs bred som tusan över bröstet, stort brett huvud. En look som jag verkligen gillar! Det ska vara lite lokomotiv över det hela.

Min andra hona har ett mer grymt utseende. Väl utvecklad haka med ett något sammanbitet uttryck.

Dessa tre katter följer alla standarden mer eller mindre men har ändå enligt mig helt skillda utseenden och look. En värdig drottning, en skitunge och en loj nallebjörn.

Om man tittar runt i katterierna så kan man se att de som hållit på ett tag tenderar få samma look på sin kattungar. De vet vad de vill ha.

Jag vill bara poängtera att detta är hur jag ser på det hela.

Hyperaktiv
0

Jag tror att det handlar om foton också… Man väljer ju bilder som man själv gillar, där en viss typ/look syns.

En del har ju bilder på sina katter som ser helt anskrämliga ut. Och hur fin än katten är så kan ju en bild framhäva dens sämsta sidor.

Jag håller med Ulla här som hon skriver att det tar ju många år att få till en Look som är "sin", men förhoppningsvis är ju "min" look skapad ur mina inre bilder av den perfekta rakdollen och då kommer den ju naturligtvis likna vissa andras.

Och det vore väl toppen om alla ragdolls till slut får samma look eller iallafall liknande, eftersom de är just Ragdolls.

Fyrpihls
0

Jag tycker också att det kommer inifrån liksom, och tar år att forma fram. Man måste ha en bild av hur man vill att "sina katter" ska se ut. naturligtvis måste det också stämma överens med rasstandarden också. Det är väl så också att man köper väl katter från katterier som har den looken man söker. men naturligtvis ska man inte nagga på standarden. Den ska följas till punkt och pricka. men gör den alltid det?

Tillemoras
0

#15 Håller med. Foton kan "ljuga". Jag har sett maine cooner som ser ut att ha kanon boxar på bild sen när man ser dom live så är dom inte alls lika bra.