Skjeling
Kan skjeling på katter "komme og gå", altså at katten kan skjele i perioder?
En av kattungene i kullet mitt har den siste veckan begynt å skjele på det ene øyet sitt- det er ikke mye, men det merkes, spesielt om kattungen fokuserer på en leksak.
Jeg har studert kattungene nøye tidligere, og har ikke sett noen tendens til skjeling hos noen av dem, så jeg synes det er rart at dette forekommer nå, ved 12 veckors alder.
Er det mulighet for at denne skjelingen kan forsvinne?
Jeg er klar over at skjeling kan være certdraande på utstilling, men det er om båda synsaksene krysser seg?
Hvor mycket/ lite skjeling aksepterer evt dommere?

Hei
Jeg hadde også en kattunge som begynte å skjele litt rundt 12 - 13 uker. Var hos dyrlegen og spurte litt for jeg skulle allikevel å få stemplet omreg. papirer på katten.
Denne katten har to hvite flekker på nesen sin (hun er mitted).
Dyrlegen sa at katter som har flekker på nesen ofte har en tendens til å skjele litt når de er kattunger, for de får et veldig fokus på disse flekkene på nesen. Hun mente at dette ville hun vokse av seg.
Og vips så er det borte. Jeg snakket med oppdretter også, og det var ingen katter med skjeling så langt hun kunne vite bakover i familietreet. Så nå er det ingen skjeling hos katten mer. 

Tja…dette er en colourpoint, så ingen hvite flekker på nesen her
Det finnes skjelende katter bakover i stamtavla hos min, men hvorvidt skjelingen har oppstått ved 12 ukers alder, vet jeg ikke- jeg tror nok denne skjelingen har vist seg tidligere.

Jag var med om att en katt började skela vid 16-18 veckors ålder. Först som du sa när hon blev focuserad på tex vippan. Men sen ökade det och man såg det tydligt när man skulle fotografera henne . Inte så mycket i vardagslag men vid bus och fotografering. Blev lite bättre tycker jag vid 1 års ålder men sen.. Nej så tyvärr blev hon kastrerad.

Denne katten skal ikke gå videre i avel, og er solgt som selskaps katt, men jeg kunne tenke meg å ta den med på utstilling en gang, for jeg tycker han er så fin 

har också sett en katt som börjat skela efter 10v detta var också en CP, men många säger att det brukar växa bort men man vet ju aldrig..
ja tycker domarna är rätt hårda med sånt men med all rätt de är ju cert dragande, men hur mycket skelning borde ju inte spela så stor roll för att dra cert tycker ja, skelar katten så gör den ju de..
men som sagt hoppas de växer bort =)
min lilla saga skela jätte mycket , hon blev två år o det växte aldrig bort,,, tyvärr
Alltså, jag tror ibland att det kan komma och gå, min kastrathane skelar när jag tar bild osv men på utställning så har han iaf fått ex1 och även blivit NOM så… han blev NOM vid 2 års ålder. Tror det kan vara lite olika, för han verkar det mer vara att han kanske är lite översynt och då skelar när han försöker fokusera på något som en vippa eller matte som sitter bakom kameran men när han är på utställning och det är mycket att se överallt så fokuserar han mer på saker långt bort och skelar då inte. Kan vara så… men det är ju garanterat mycket individuellt. Människor kan ju också skela ibland men ibland inte…
http://www.svidjas.se