Städa?
Jag har just städat bort en stor boll med katthår från vår vardagsrumsmatta (typ persisk matta). Hur kan det komma så mycket?! Hur brukar ni städa och hur ofta? Just mattor drar ju åt sig så mycket. OK med trasmattor på sommaren, då brukar jag ha på allrengöring och spola av dem på piskställningen, men det går ju inte året runt. Har ni gjort några medvetna val av material hemma?

Jeg har ingen tepper hjemme, uten en dørmatte som "suger" til seg hår. Vi kjøpte en robot støvsuger som går over huset en gang om dagen, for å ta unna det værste med hår. Jeg elsker denne støvsugeren. Du stiller den inn på når du vil den skal starte og hvor lenge den skal holde på. Det hender kattene ligger oppå den, og starter den, får å sitte på rundt med den.
Kjempemoro!!
Denne støvsugeren suger godt opp/fjerner hår fra matter og tepper også. (VI betalte rundt 5 000,-nok for denne, men det er den absolutt verdt)
Men vi slipper dermed unna med å støvsuge med en vanlig støvsuger en gang i uken. Så det er deilig å ha en "robot" til å hjelpe til, og jeg anbefaler det på det sterkeste. Den er ikke noe god i kroker o.l. men er suveren til å ta det meste av den daglige røytingen. Jeg har nå en katt som røyter noe så inmari, så jeg er nesten redd hun snart blir en sphynx. (hi hi)
Til stoler o.l. bruker jeg en negl børste til å ta unna med.

Kan du inte lägga ut en bild med katterna som damsuger Hi Hi
Måste se hur roligt ut som helst,,,,
Själv dammsuger jag varje dag det är ett måste här hemma men det ligger hårbollar lite överallt ändå ,,
Mattor förstod jag ganska tidigt att man lika gärna kunde skicka ut,
Har nu bara mattor i matsalen ,och en påsättningsmatta till parningar ,
,,skoja bara lite,,
Men är man uppfödare så får man nog räkna med lite städ ,,
#2 Jo, jag tycker att det är viktigt att det är rent i lägeheten för katternas skull. De mår ju sällan bra av att det inte är rent kring dem. Men det blir väldigt tråkigt utan mattor! Vi bor i ett mycket lyhört hus och måste i stort sett ha mattor för att dämpa alla ljud.
#3 Jag har inte plockat bort några mattor…men då får man ju vara beredd på att dammsuga oftare.
Men det är, tycker jag i alla fall, en vanesak…man vänjer sig vid att dammsugaren alltid står framme 
Fast….det måste ju "flyga hårbollar" trots att man inte har mattor ?!! Så om man har pälsdjur, så måste man ju oavsett dammsuga oftare 
ja det ingår att man får dammsuga dagligen om man har djur… iallafall om man vill ha det rent och relativt hårfritt hemma *s* Samma med att tvätta överdrag till kuddar, överkast mm. Men det är värt varenda sekund av städning - skulle aldrig avstå från djur av den anledningen. Både jag och mina djur trivs mycket bättre av att ha det rent och fint.
Moppar golven 2 ggr/ vecka också men det beror mer på hunden som drar in skit med tassarna utifrån.
Det värsta som finns är att komma in i ett hem där det är smutisgt och då man "känner på lukten" att det bor katter där… hua!
Har en stor matta i vardagsrummet - och på höst/vinter har jag även en i köket under köksbordet, och det är klart att de måste dammsugas ofta men.. som sagt… det är nåt man får räkna med om man har djur, att man får städa mer.
Ska absolut inhandla en sån där självgående dammsugare!!! Har tänkt på det länge… :)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Jag fortsätter på ämnet städning;o)
Vad använder ni som ex har fertila hanar hemma som skvätter, eller honor för den delen som skvätter vid löp, Något bra medel som dels kanske tar bort fläckar men framförallt lukten?? Tips tack?
#7 Jag lägger i lite ättika i tvättmaskinen när jag ska få bort kisslukten…det är super.
Har nu oxå köpt Piss-off, som tydligen ska vara bra, men jag har inte haft anledning att testa den ännu….peppar peppar…
#8 Det med ättika kan ju vara bra just på tvättbara saker, jag tänkte mer på golv eller sådant, ska titta efter Piss-off. Tack

#7 Vi har kjøpt inn en som heter URIN OFF, er nok det samme som Piss off. Heldig vis så har vi ikke hatt brukt for den her hjemme, og håper vi slipper det også.
Har to jenter og en hannkatt som oppfører seg eksemplarisk med tanke på skvetting. Men har hørt av det som har prøvd URIN OFF at de er veldig fornøyd, og at kattene ikke skvetter på samme sted igjen. Kjøpt i vanlig dyrebutikk.
Urine off är inte samma som Piss off. Jag tycker Urnie off fungerar mycket bättre.
Min robotdammsugare står oanvänd, jag tar till vanliga dammsugaren eftersom jag samtidigt också dammsuger soffor, stolar och klösträd.
Mattor har jag bara typ trasmattor eller "pappersmattor". Jag hade tididgare en vardagsrumsmatta med längre "lugg" (vad heter det egentligen???) men den fick åka ut eftersom den var omöjlig att hålla ren.
Oberoende av om man har mattor eller inte så flyger dammråttorna omkring. Trappan till övre våningen är full med hårtussar en stund efter att jag dammsugit.
Idag satte jag in en ny trasmatta i hallen, en stund senare var den full med katthår eftersom de flesta katterna tyckte den var väldigt intressant och låg och snurrade sig runt på mattan och vässade klorna på den….
Men det är väl värt det 
#11 står din robotdammsugare oanvänd? Kanske är svårt om man har mattor eller?
Om den är helt oanvänd? Vill du sälja den? 
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Jag har en jättebra matta i vardagsrummet som är gjord av….. ja vad ska man säga… den är i allafall helt luddfri och väldigt lätt att hålla ren… rep nästan eller nåt…
jag ska ta ett kort på den sen och lägga in. Jag tror jag köpte den på Jysk den här gången.
Jag har också vanliga gångmattor i alla andra rum utom i köket där jag har kakel/klinker + ekparkett. De går ganska bra att dammsuga rena tycker jag.
Det bästa är om man byter till ett av de små munstyckena, de är också jättebra till kklösträden.
Jag har alltid köpt ganska billiga mattor och så åker de ut efter ca ett år inne. Då köper jag nya… Åtminstone på "den här" våningen där det mesta försigår.
Dammsuger varje dag är ett måste och svabba ett par, tre gånger i veckan. varje dag när jag har kattungar.
jag har också grunnat på en sån där robot, men har inte kommit till skott ännu. men det skulle ju varit guld att ha här där hall, kök matsal och vardagsrum sitter ihop i ett.
Eller så funderar jag på städhjälp!! För det tar ju enormt mycket tid att städa. Det finns ju roligare saker att göra. men det känns ju liite lyxigt. Men so what… Vi får se..

dammsugaren åker fram nästan dagligen hos oss också, men om man inte får bort allt hår från mattan med den tar ja diskhanskar eller en duchskrapa minst 1g/veckan…
jag köpte en sån där Pethair-magnet… haha.. tänk vad man går på allt.. men den FUNKAR faktiskt.. även om jag tror att den har samma effekt som om man drar på sig ett par diskhandskar och skrapar av håret på det viset..*s*
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare