Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2302 ggr
Amasing-Stars
0

Twisted legs / Froskeføtter

Er det noen som har noe erfaring med en kattune som blir født med Twisted legs / Froske føtter ???

raggorgeous
0

Vad är det??? Låter läskigt…

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

raggorgeous
0

Kikade runt lite och hittade följande info ..  ingen aning om det är rätt eller fel??

"_Vridna ben, sk twisted legs, ser värre ut än vad det är. Oftast blir de bra så småningom! Ibland spontant ganska snart som nån skrev, men oftast tar det längre tid. Man kan (och bör) massera lite försiktigt och ge varsamt sjukgymnasik - dvs vrida rätt litegrann i taget. För det mesta blir de bra innan det är dags att skicka dem till nytt hem. Men man skall nog inte avla på dem, det kan vara ärftligt…

Kort sagt. Avliva inte än om den inte verkar plågas. Är det gott gry i ungen är det värt att kämpa - gäller här och gäller överraskande många andra fall också. :D"
_
Hittade även:

"OBS! Var *mycket* försiktig (mer försiktig än du tror du ska vara) när du lindar med bandage (gärna med en avbruten tändsticka eller liknande att 'spjäla upp' benet mot så att det ligger rätt - beror på hur vridningen ser ut).

Man lindar lätt för hårt enligt vet och det kan bli blodcirkulationsstopp på ingen tid alls även om man tror man lindat lite löst. Därav varningen.

_Vänta gärna några dagar. Massera men lägg ffa benen 'rätt' när han/hon diar t ex. Har råkat ut för detta i en kull och som vuxen syntes ingenting på katten. Så det kommer gå bra Glad"

_
Hoppas det kan vara till hjälp!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Amasing-Stars
0

Takk ,takk jeg har lest en del de siste dagene på nettet og funnet mye bra info rundt dette Glad, men jeg lurte bare på om det er noen flere som har vært i samme situasjon.

En av mine kattunger ble født med twisted legs , begge frem potene var liksom vridd litt innover og pekte litt utover , jeg var hos vetrenær med den på onsdag 8/4 og de sa ikke noe om twisted legs .

Mange kattuner er nok desverre blitt avlivet for mange vet ikke at føttene vil mest sansynlig strekke seg selv ut og gjør de ikke det så er det litt masasje og fysioterapi som hjelper.

Jeg er så utrulig glad for at jeg ville gi den lille en chanse,  for det mangler ikke på livskraft Glad, vetrenæren var enig med meg og vi skulle vente å se det hele an .

Nå i dag er begge frampotene nesten helt normal og hun kan kravel og krype nesten like godt som de 4 andre,men hun har litt å ta igjen på vekten .

Det som er den mest sannsynlige årsaken til dette problemet er at det er for trangt i livmoren og dermed er det ikke nok plass til å utvikle seg , så dette problemet er heldigvis ikke arvelig.

Håper at det er mange som leser dette og info om dette problemet blir kjent.

raggorgeous
0

Vad skööönt att det går åt rätt håll!!
Jag håller alla tummar och tassar här hemma för henne!!

Mvh Carro

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Helona
0

Jag håller allt vad jag har också!!Lycka till!

Åsa

Amasing-Stars
0

Å så snille dere er takk for omtanken Glad

Merethe

FunHouse
0

Lycka till Merethe med kattungen.

Kram AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Ragstars
0

Lykke til med den lilleGlad

Det stod en fin artikkel i aristokatt-tidningen (NRR's klubbtidning) om twisted legs, leste du den?

Jeg husker ikke helt hvem som skrev den, men mulig du kan ta kontakt med denne oppdretteren for å få mer informasjon?

En oppdretter i min klubb har også hatt to kull, hvorav noen av kattungene hadde dette. Kattungene i det ene kullet klarte seg, og ble normale, katungene i det andre kullet klarte seg desverre ikke, men mulig de hadde andre lidelser i tillegg.

Dette har noe med senene i bena og gjøre, ettersom jeg har forstått, og med selve parningskombinasjonen.

Jeg skal prøve å få fatt i mer info til degGlad

huldabella
0

Jag har haft kattungar med en form av twisted legs som kallas för swimmers legs, dvs bakbenen åker ut bakåt åt sidorna och de orkar inte dra in dem. En sådan kattunge kan man tejpa upp med stor framgång.

Mamma hade en gång en huskattunge med twistade framben. Den kattungen spjälades med tändstickor och självhäftade gasbinda och hon blev helt bra på några veckor.

Lycka till med din bebis!

/Kram, Åsa

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Amasing-Stars
0

#8 ja jeg leste artikkelen i Aristokatten og ble bra beroliget av den Glad men man bekymrere seg uansett og lille Babye Twister var bare 79 gram når hun var født  i dag er hun 5 dager og veier 120 gram.  

Jeg gir henne litt tillegsmat for hun har en tedens til å krangle med den største hannen i kullet om samme pupp og hun taper selvølgelig ….. hun er en skikkelig liten fighterSkrattande.

Det ser ut til at begge potene har rettet seg godt ut , jeg har masert og strekt forsiktig på leddet over poten og hun strekker de godt ut nå .

Jeg var bare så utrulig fortvilt men nå ser ting mye mere positivt ut .

Tar imot alle råd og info hvis noen har !!!

her er min mail adresse:merethe_forde@live.no

Og tusen takk for all omtanke og hjelp Glad

Merethe

Amasing-Stars
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hei,

ville bare oppdatere  dere hvordan det går med Baby, hun har det bare helt supert , springer å leker sammens med de andre hele dagen lang.Det tok kanskje 14 dager så hadde fotene rettet seg helt ut og alt var ok.

Legger et bilde med av henne Glad

raggorgeous
0

Men OJ vad skönt!!! Glad för din/hennes skull!!!
Vilken lättnad!!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

FunHouse
0

Härligt att höra och bra att få veta att sånt här kan bli bra!

Kram AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

louisdolls
0

Vad glad jag blir att allt har gått bra med tösen ,,

Fantastiskt söt var hon åxå ,,Kyss,,

Kram Elsa

Amasing-Stars
0

ja jeg er så glad for at lille Baby vil få et helt normalt liv , hun er ennå litt mindre enn sine søsken men det er ikke noe i veien med fotene henne i hvert fall Glad, hun er bare så søt Kyssog verdens snilleste .