Önska domare
Brukar ni önska domare?
Varför? Brukar ni få den ni önskar? Tycker ni att man ska få välja domare?
Jag har själv önskat en gång och jag fick inte den jag önskade. Har däremot hört om dom som nästan alltid önskar och får den önskade.
Önska domare??? Vadå om det är flera domare på rasen?
Kan kan önska vilken av dem man vill ha då?? 
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

När du anmäler till en utställning och så ser du att tex Maud Olsen ska döma, då kan du skriva på utställningsblanketten eller lägga ner en lapp med utställningsblanketten att du gärna vill att hon bedömmer din katts färg.
#2 jahaaaa… hade jag ingen aning om… men ok det ska jag lägga på minnet! Tack!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Gud så "sjukt" om det är så att man kan önska domare…jag menar om det verkligen går till så.
Det ska vell endå inte spela nån roll vilken domare man får?.
Suck,jag har nu värkligen börjat ifråga sätta massor just när det gäller kattutställningar.

#4 Sjukt?? Jag tycker att det är ganska bra, särskilt då man ska ha ett högt cert och man behöver en ny domare än dom man har fått cert av. Sen kanske man föredrar en viss domare för att den berättar mycket när den bedömmer och är extra kunnig på den egna rasen!
Ja fast det kan även vara så att folk önskar en speciellt domare för man vill inte ha en annan domare som ska vara på utställningen, För vissa domare är inte lika uppmärksamma på alla "detaljer" , så det är en anledning att folk väljer, och jag vet inte om det känns helt okey, Har man med en katt på en utställning så ska den kunna dömmas av alla domare.

Jag har aldrig önskat domare men jag har tänkt ibland att jag ska, fast sen har jag alltid glömt bort det!
#9 Fattar inte vad du menar, jag antar att det är folk du känner som isåfall valt domare på de grunder du nämner, hur vet du annars att det är så?
Det är klart man tycker bättre om vissa domare än andra, men det handlar ju knappast om att välja domare som är "sämre" för att katterna ska få en bättre bedömning, det vore ju helt absurdt! Det handlar ju om att man vill att ens katt ska dömas av domare som är kunniga på rasen och har bra handlag med katterna. Dessutom är det alltid ett plus att ha en domare som talar mycket under bedömningarna, som tydligt förklarar varför den väljer en viss katt över en annan osv. Även positivt om de skriver läsligt…
Raymond är min favoritdomare, han är så fantastiskt trevlig både mot människor och katter, och dessutom gör han verkligen en SHOW av bedömningen! Jag blir alltid lika glad när han dömer någon av mina katter. 
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------

Jeg vet ikke hvordan det er i Sverige, men i Norge er det vel ganske normalt å kunne ønske hvilke dommere man skal ha på sine katter.
Dette bruker vel også å stå på innbjudan.
"Dommerønske føres på anmeldelsen"
For å ta en Grand-tittel behøver man f.eks å ha 8 cert (CAGCIB/CAGPIB), hvorav 7 cert tatt i et land og et i utlandet, for minst 4 ulike dommere.
Har man da ikke stilt for 4 ulike dommere må man til med kontrasignering, og det er jo forsåvidt OK, men det hadde jo vært mest ønskelig å hatt ulike dommere.
Det har hendt at jeg har hatt samme dommer 3 ganger på min katt. Litt kjedelig, ettersom jeg vet hva bedømmelsen blir. (Dette har vært 3 tidsnære utstillinger)
Hadde jeg kommet på det, hadde jeg nok skrevet opp dommerønske. Jeg vil jo gjerne ha dommere jeg vet uppskatter ragdolls og kan standarden godt!
Jeg har iallefall ingen problemer med å ønske meg dommere, det er jo absolutt ikke alle som får sine ønsker oppfylt.
Jeg skjønner ikke helt at den frågan er noe å bære i veg for…
Det problem jag ser med att man önskar domare är nog att de kända uppfödarna antagligen har större chans att få sin önskan uppfylld.
Dvs om de inte stött sig med arrangörerna 
Om jag t.ex ställer en ragdoll med relativt kort päls så skulle jag naturligtvis själv önska att få en domare som föredrar det än en domare som tycker tvärtom.
Själv har jag inte ännu åtminstone önskat någon speciell domare, annat än inom mej…
Jag har heller aldrig valt domare, men det är ju utmärkt om man tex behöver cert av en annan domare än de som man redan haft.
Och dessutom är en del domare roligare att ha, tex de som berättar och pratar så att publiken hör, och motiverar sina beslut.. det tycker jag är jätteroligt och dessutom lär man sig ju massor av det.
Det är inte lika roligt att bli dömd av en domare som sitter och mumlar på ett annat språk och dessutom nästan inte kan skriva läsligt på bedömningssedlarna sen.
Och absolut höjdaren är ju att få en domare som man vet verkligen är insatt i rasen… och känna att både ris och ros stämmer med vad man själv tycker… det är lärorikt, och ger bra feedback på ditt tänk.
Mina favoriter är nog Hanna, Raymond, Fritiof, Annelie, Eva, Kristina och en till som jag inte kommer på namnet på nu…
Unni
6# Jag tror som du, jag var på utställningen i Malmö och där var det en katt som uppenbart skelade, på lördagen hade katten en domare som jag inte nämner vid namn, men hon sa inte något om kattens skelning, på söndagen hade katten Hannah, som vilket självklart inte missade det.
Det är väl ganska troligt att när den katten ska ha sina cert att uppfödaren väljer den första domaren.
Från och med nu ska jag välja Hanna..tycker hon är super, även om hon inte alltid säger det hellre velat höra, bara bra saker
. Men jag vet att det hon säger är sant.
Och jag vill ju faktiskt även veta min katts svagheter för att kunna söka efter det i en hane när jag ska para.
Jag tycker också om när domarna talar klart och tydligt och gör lite show av det. De som mumlar eller inget säger tycker jag ska gå kurs…tråkigt för dom som kommer för att lyssna och lära.
Det finns fler bra som redan är nämda, Fritiof, Eva Porat - henne kan man även få lite tips om pälsen på köpet. Det finns säker fler.
Ja, nu ska jag också börja välja domare då..kanske..
AnnaCarin
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Jag har heller aldrig önskat domare, visst inte att man kunde de.
(ja har kanske önskat i mitt huvud)
det är ju bra att kunna önska om man behöver en "ny" domare för att få sina cert.
men annars så kvittar de mig, kul att höra vad alla tycker, så ja föredrar en som pratar högt om både gott och ont och ett stort plus om man ser sedan vad det står, men ja har full förståelse för skrivkramp =) är ju inte en lapp de skriver på en helg.
det finns ju tyvärr domare man träffat på som inte är så trevliga mot katterna.. hårdhända och känslokalla.. Sedan finns det de domare där man ser hur mycekt de älskar katter, de gosar och pratar med katterna och man märker att katterna trivs med dem. Om en sån domare ska döma på en utställning är det klart jag vill ha den. Och även domare som tar sig tid vid varje bedömning, pratar med mig som ägare osv.. så det finns fler anledningar till att man vill önska domare än att just få en vinnande katt!!
Jag har önskat domare till utställningen i Uppsala nu.. så får vi se om jag har tur att få den jag vill ha :)
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Har tänkt på denna tråd sen igår och känner att det finns fler nackdelar en fördelar med att man ska få önska domare.
Det skrivs mycket positivt om att man ska få önska domare,men ser ni den negativa sidan?
Jag tycker att det skulle vara bättre om man skrev vilka man fått cert av och önska att inte få samma domare till den katten
Jag kan se det mindre bra i just det att önska domare.
Tex.Alla kan ju inte få igenom sin önskan..vem/vilka ska då få igenom sin önskan?
Helt klart upplagt för en massa skit snack är jag rädd för å det vill vi väll alla få bort eller undvika.
Ja så här går mina tankar runt detta
Annika Johansson S*Vinterstjärnans
klart man ska få välja tycker jag. så är det i hundbranchen också. man åker inte på en del utställningar ens för att en viss domare är där. Eller så åker man mil för att få en speciell domare. Det är ju bra att man behöver lite olika domares bedömningar för att få cert och cacib och klättra på stegen

Men jag tycker inte att man ska få välja vilken domare och det står jag för,sen tycker jag att man ska kunna skriva vilken/vilka dommare som katten redan fått cert av och önska att inte få den domaren igen..men det har jag redan skrivit
.På så sätt får man ju även olika domare,men man får endå inte välja domare.
#25 Jo,och i vissa hundraser har det gjort att man inte kan tro att det är samma ras!!!!Eftersom uppfödarna har valt de domare som föredrar deras hundar och visst de kan köra mil för en domare som dom vet gillar deras typ av hund.
Sen har det även stor betydelse vem som håller i snöret hur det går för hunden.
Så jag vill inte att kattutställningar ska bli eller vara som hundutställningar.
Har växt upp med en heldel hundutställningar.
Men jag är ny innom kattutställning.