Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 1209 ggr
Ragstars
0

Feil i färgtabellene? (Genetikhjelp)

Jeg leter i färgtabellen som ligger inne på SRC's sider, og kan ikke helt forstå det utfallet jeg får…

Jeg har også sett denne färgtabellen, og det er det samme her:

http://bluesapphire.hemsida.net/Links/colorchart.htm

Når man skriver inn at man parrer en katt som er pure seal med en katt som er pure blue, får man som utfall at ungene enbart kan bli seal carrying blue.

Man kan vel også få blått ut av en sånn kombinasjon???

Min Diva, som er Pure seal(Båda hennes foreldre er brune), skal parres med Urwitz, som er pure blue (Båda hans foreldre er blå), og her kan vel avkommene bli 50% blå og 50% brune?

Eller er jeg helt ute og sykler her nå?

Hvenhildas
0

du måste själv aktivt kryssa i om katterna bär på dilution (Dilute) eller inte

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

roysliraggen
0

Tror det er slik at en seal kan bære et anlegg for blue, men en blue kan ikke bære et anlegg for seal uten at det synes, fordi seal er dominant.

Dermed kan det godt være at din Diva har et blue anlegg i sin oppsetning selv om begge foreldrene er seal. Sjekk linjene om du finner blue lenger bak.

Ragstars
0

Men om de båda er pure, så bærer de ikke dillusjon…?

Hennes linjer er brune helt til 4. generasjon, mens hans linjer er blå, og mormor (3. generasjon) er brun.

Silvertrasans
0

När en katt är pure seal (brun) är katten homozygot för anlaget , dvs att katten bär två anlag för brun. Om katten då paras med en blå(dubbla anlag för dilution) så blir ändå alla kattungarna bruna men de blir då bärare av dilution. Ett anlag från varje förälder.

Även om katten har föräldrar där båda är bruna så betyder det inte att alla per automatik blir homozygot för anlaget. Föräldrarna kan vara bärare på Dilution som sedan fört vidare till sina kattungar Skrattande

Mvh

Marie

Silvertrasans
0

# 3 Nej det stämmer, brunt är dominant  och blå reccensivt.

Parar du två pure så blir alla bruna och ej bärare på dilution.

En katt som är blå kan ej bära på brunt eftersom det är dominant, en brun kan bära på dilution eftersom det är reccensivtSkrattande

Silvertrasans
0

Såg nu att #2 hade svarat dig Skäms

Ragstars
0

Diadems Dd kull er også en slik parning.

Ynde, som er  mor til kullet, og som har blå mor og far, er parret med Benjamin, som har to brune foreldre. (blått i 3. generasjon)

Utfallet i denne parringen ble to brune og to blå unger i kullet.

Eter fargetabellen å bedømme, så skulle vel ikke dette være mulig, men det er det joFlört

Hvenhildas
0

hej igen #0

Jag läste inte ditt inlägg ordentligt, men det utfallet du får är rätt

Om din hona är homozygot i sin bruna färg (DD) och Urwitz är blå (dd) så nedärver ungarna D från mamma och d från pappa

Alltså blir alla ungar Dd.

D är dominant över d vilket ger att alla ungar blir bruna och bärare av dilution. Dom kan i sin tur ge blåa avkommor om dom paras med en dilutions bärare el en blå katt

Hvenhildas
0

Dilutions anlaget kan bäras dolt i massor av generationer, så bara för att det inte finns i de 3 el 4 första generationerna i stamtavlan betyder inte det att det inte finns där

Men idag ä det ju lätt att DNA testa för det om man inte vet Skrattande

Ragstars
0

#9. Ja, mulig jeg kan teste henne.

Godt med litt "oppfriskning" i genetikenFlört

Men likevel blir tabellen på SRC's side misvisende i og med at de ikke tar med om katten bærer dillusjon eller ei?

For at utfallet skal bli rett, så må jo den rubriken være med…

huldabella
0

Det har ju redan framkommit bra förklaringar på detta, så jag vill bara tillägga att mina hane Yanis DNA-testade jag efter något år, eftersom han bara fick bruna ungar - oavsett vad mamman hade för färg. Och det visade sig förstås att han är DD - dvs homozygot brun. Så nu är färgutfallen sååå lätta att förutse. Flört

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

Hvenhildas
0

Lyckos dig,jag skulle älska tt han en katt som bara gav D katter :)

Min onämbara på detta forum katt  är testad DD men alla mina pointade Raggissar har d el är dd.

Rosino
0

# 10 Nej den är inte fel, den är helt riktig.

Du måste välja SEAL carrying blue i stället, om katten är brun men bär på blått. Oavsett vad om katten har bruna föräldrar så kan den ju göra det som framkommit i tidigare inlägg.

Pure seal betyder att katten INTE bär blått, men det kan du inte veta om den inte blivit DNA testad (eller fått blå ungar)

Singo-Torpet
0

#11 tack för hjälpen åsa då lär Milton vara en DD han med…

(*hmm tänker* bara bruna bebisar hoppas på små mini milton´s ;)

eller är ja ute och cyklar nu känner mig en annig stressad så ja kankse har fel.. får tänka på vägen till jobbet =)

huldabella
0

# 14 Nej, Milton måste bära dilution, eftersom hans mamma är blå! Flört Så han är en Dd.

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

bebble
0

Namn: Sarais Orme

chokladbärare

Ras:     Ragdoll

Färg: Lila   RAG c

2 blå föräldrar parad med

Namn: Sheltieblue Ragga Doris Day

chokladbärare

Ras:     Ragdoll

Färg: Brun   RAG n

2 bruna föräldrar

fick

6 lila+1 blå+1 brun

om Doris inte bar på dill och choklad hade det bara blivit bruna kattungar, fast Ice är lila

Hvenhildas
0

#16 que

Vadå 2 bruna är parade med 2 blå ??

Om Orme och Doris fått lial ungar innebär det precis som du säger att Doris bär på choklad och lila

DdBb = brun katt bärande på choklad (b) och dilution (d)

Din hane är bbdd = lila

Rosino
0

#17 Det är en RAG c med 2 blå föräldrar som parats med en RAG n med 2 bruna föräldrar (om jag förstått saken rätt)

bebble
0

Doris har 2 bruna föräldrar, glömmde , (kommat)

Ice 2 blå föräldrar

bebble
0

#18# ja det stämmer och Doris bar både på dill (blått) och choklad

chokladen efter en lila padda

Singo-Torpet
0

#15 ja  måste ju vara hel snörrig de är klart.. jaja skyller på att ja var stressad  till jobbet =)