Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1216 ggr
Christelle
2009-06-05 01:45
0

Foderfrågor

Jag har några foderfrågor som det vore jättesnällt om ni kunde svara på. Pratat med många om kattunge foder. Flera har sagt att jag inte behöver ge kattungefoder utan kan köra med ett vuxen foder.Men stämmer verkligen detta?Kattungar växer ju och behöver mer energi? Om man nu ska ge dom ett kattungefoder vilket rekomenderar ni? Ge gärna förslag som både finns i vanliga livsmedels butiker och hos djuraffärer. Motivera varför du just väljer det fodret.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

elyse
2009-06-05 01:49
0

Jag har just haft en diskussion med min sambo som gick i taket när han fick reda på hur mycket jag betalat för Hill's torrfoder, men jag står på mig; Vi har Hill's vanliga (1-6 år) torrfoder till nyfyllda 1-åringen och Hill's bebisfoder till lillen på 7 månader. Kattungarna behöver bebismaten. Hill's har jag valt för att jag läst att de har hög proteinhalt i sitt foder och för att katterna verkar må bra och tycka om det.

Fyrpihls
2009-06-05 01:50
0

Jag använder just nu mest eucanuba, men även Hills Kitten, och royal canin Kitten.. Alla mina katter äter kattungefoder, för det är ingen som är för fet, så det går bra…

och de som behöver extra tex min fertila hane.. han får a/d också ett par gånger om dagen och det gör även de dräktiga och digivande honorna.

Rosino
2009-06-05 10:25
0

Jag tycker att om man ger torrfoder så ska man ge ett foder som är anpassat för kattungar.

När det gäller blötmat är det inte så stor skillnad, t.ex Mjau/Bozita går bra åt både kattungar och vuxna.

Limin
2009-06-05 11:00
0

Jag har tidigare gett Hill´s till våra två katter, men då vi hämtade vår trejde katt så fick jag veta av uppfödraren att Eukanuba innehåller mer proteiner än Hill´s och det var de hon gav till sina katter. Så nu äter våra två vuxna katter Eukanuba för vuxna och vår lillkille på drygt 7 månader äter Eukanuba för kattungar. Alla tre tycker om de torrfodret och de mår jättebra och har fin päls osv.

Vår hona (huskatt) som är drygt 8½ år hon äter både torrfodret för vuxna och för kattungar… men hon är så liten så för henne gör det inget. Vår stora hane (drygt 3½ år) han äter bara torrfoder för vuxna…gillar inte alls den för kattungar. Sen lille Colin han äter torrfoder för kattungar, men i bland hoppar han upp till skålen där torrfodret för de vuxna finns… men jag tycker det är ok… då han äter så pass lite vuxenfoder. I början vad han alldeles tokig då han hörde att vi fyllde på skålen med vuxenfoder… det var den han skulle ha! Men, nu hoppar han upp någon gång och tar ett par bitar sen är han nöjd och äter sen sitt eget.

Det är inte lätt då en ska äta de och en annan ska äta de… Flört 

Sen ger vi blötmat till frukost och middag och då får alla tre samma blötmat dvs. för vuxna. Just nu ger vi Mjau i tetra.

Inte lätt val då det finns så många sorters torrfoder att välja mellan…

FruPiggelin
2009-06-05 11:22
0

http://www.tv4.se/1.635610/2008/09/21/mumsigt_for_missen

Ovan är en länk till ett kattmatstest utfört av Råd&Rön. Jag betalade och läste hela testet på deras hemsida också. I tabellen som kan ses via länken är det våtfoder som gäller ner till kattematen som heter Coshida, därifrån torrfoder.

Kollar man på våtfoder enligt testet så är IAMS (91 poäng)överlägset bäst, medan Hill's tex bara kommer på 4:e plats (55 poäng).

När det gäller torrfoder så var det Coshida och Hill's som kom på delad förstaplats (87 poäng). På delad andraplats tätt därefter var det Purina One och Royal Canin (85 poäng).

Visst, alla foder tetsades inte och endast en sort i sortimentet; men tycker att det kan ge en klar fingervisning.

Jag har gett mina katter Royal Canin, då de varit uppfödda på det och så har jag helt enkelt fortsatt. Nu har jag ingen katt, men min nya lilla fyrbenta bebis kommer till oss nästa vecka och hon är också uppväxt på Royal Canin så jag fortsätter med det ett tag. Därefter tror jag att jag går över till Purina One; enligt testet var det exakt samma näringsinnehåll som Royal Canin men betydligt billigare.

Slutsats enligt Råd&Rön var att iaf att det inte alltid är det dyraste som är det bästa; som med nästan allt annat med andra ord!

FruPiggelin
2009-06-05 11:24
0

Tillägg: jag tycker att man självklart ska ge sin kattunge kattungefoder. Främst för näringsinnehållet, men också att bitarna är mindre och passar en kattunges små tänder bättre.

Addiction
2009-06-05 13:27
0

Så som jag har lärt mig är det viktigaste att unga djur har en balans i mineralnivåerna, vuxen foder har oftast det men kattunge- och valp-foder är speciellt anpassat för att ett mineral inte ska vara överflödigt så att ett annat mineral inte kan tas upp av kroppen. Vissa unga djur kan få kalciumbrist även om de äter ett foder med tillräckligt mycet kalcium i, men om ett annat mineral har för stor del så kan det tas upp istället. Unga djur tar upp vissa ämnen som svampar suger upp vatten och kan inte reglera det själv, utan då måste det vara reglerat i fodret.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

ItchyKoo
2009-06-05 14:24
0

#4  En liten korrigering bara - jag har inte sagt att Eukanuba innehåller mer protein, utan att jag har hört att det ska ha högre köttinnehåll än andra vanligt förekommande torrfoder, exempelvis Hill's och RC. Hill's innehåller enligt vissa lite väl mycket spannmål. Men jag är inte nog kunnig för att bedöma detta själv, jag har bara lyssnat på dem som säger sig kunna Flört

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

Limin
2009-06-05 14:31
0

#8: Förlåt Hanna… jag skrev lite fel Skäms Jag menar högre köttinnehåll, men jag skrev om det till proteiner Flört Men, jag tycker att Eukanuba är ett bra foder och för våra tre "hårbollar" Skrattande

ItchyKoo
2009-06-05 14:44
0

#9  Nej men inte behöver du säga förlåt Anki, det var en pytteliten bagatell bara Flört Vad bra att du är nöjd med Eukanuba, det är jag också! Jag ger förresten även RC Maine Coon för att katterna älskar de stora kulorna, och så ger jag olika blötfoder (främst Whiskas portionspåsar och Mjau) ett par-tre gånger om dagen.

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

Limin
2009-06-05 14:54
0

#10: Så, bra Skrattande Ger du RC Maine Coon typ som godis till katterna eller har du framme den maten? Jag måste också testa den…

Ja, jag ger ofta blötmat frukost och middag men ibland blir det även till lunch eller sen kvällsmat Flört

ItchyKoo
2009-06-05 15:09
0

#11  Ibland blandar jag i lite RC Maine Coon i den andra maten och ibland har jag det i en egen skål. Gav detta foder för ett par år sedan och köpte en påse igen nu för ett tag sedan, och det blev som sagt väldigt populärt Glad

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se