Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1209 ggr
FruPiggelin
0

Mat- och sovrutiner för kattunge i nytt hem

1. Jag får hem min lilla chokladtös om en vecka och undrar om ni låter torrfoder stå framme hela tiden eller ger portioner på regelbundna tider?

Jag har haft raskatt tidigare, men av den lite vildare sorten ;o) och därför kunnat ha torrfoder framme hela tiden. Ragdoll verkar ju ha anlag för att lägga på sig lite för mycket verkar det som här…även om det inte gäller busiga kattungar! Men vad är bäst att vänja dom vid från början?

2. Vi har bestämt två förbjudna ställen i huset; köksbänken och sängen. Sängen var ett krav från mannens sida om vi skulle skaffa katt nämligen! =o) Vi har stort hus så det finns många andra platser att vara på!

Jag har köpt en elementsäng (hon använder en hos uppfödaren nu) som är tänkt att sättas fast i sovrummet så där får hon sova om hon vill… MEN, någon gång, av någon anledning i framtiden KANSKE man inte vill ha katten i sovrummet alls för någon/några nätter.

Är det då bäst att vänja henne redan nu när vi får hem henne att stänga sovrumsdörren och inte låta henne vara där? Eller "träna" på att hon inte får vara där varje natt? Eller hur göra? Jag vill ju inte förvirra henne heller…

Mycket tacksam för svar!

Fyrpihls
0

Jag tror nog att du kan ta det som det kommer… Hon kommer säkert bli jätteledsen när du får hem henne och hon inte får följa med in till sovrummet… och då kanske det blir din gubbe, som ger med sig.. hi hi.. det är faktiskt så ofta….

men om så inte blir fallet…
Mina katter tex är ju vanligtvis alltid i vårat sovrum, men nu plötsligt får bara Geisha vara där med sina bebisar.
Men det har accepterats ganska bra… Vilda krafsar en stund på dörren när vi lagt oss, men sen ger hon upp och går och lägger sig nån annanstans.

Men jag tycker inte det är så stor ide´att planera så värst mycket om hur man ska göra, för det brukar ändå bli som det blir…

Följ ditt hjärta… Alla sätt är ju bra utom dom dåliga.. hi hi…

Stort lycka till med din ljuvliga pralin!!!

Ps, jag har alltid torrfoder framme… fri tillgång… ingen är värst fet…

Limin
0

Grattis till din lilla tjej! Du måste lägga in några bilder sen då du får hem henne Skrattande Var kommer hon ifrån?

Fråga 1: Vi har alltid torrfoder framme till våra tre katter, huskatt hona drygt 8½ år, ragdoll hane drygt 3½ år, ragdoll hane drygt 7 månader. Och ingen av dem är feta. Vi ger inget light foder eller foder för innekatter utan de äter Eukanuba torrfoder för vuxna och kattungar. Och får blötmat 2-3 gånger om dagen. De äter ju ofta och lite åt gången så därför tycker jag det är bekvämt att de får äta när de vill.

Fråga 2: Ja, vad ska jag svara på de, vi som har båda våra ragdoll killar i sängen varje natt! Skrattande Alla våra tre katter gillar inte stängda dörrar av någon anledning… de vill vara där vi är, även på natten. Då vi går och lägger oss får vi alltid med våra två killar, vår hona är lite mer "egen" och är inte lika "beroende" av oss Flört Men våra ragdoll killar de hänger med vart än vi går. Jag tror precis som "Fyrphils" att det går bra att ha dörren stängd vissa nätter, visst kommer hon att jama och krafsa för att få komma in, men ger nog upp efter ett tag.

Lycka till!!

FruPiggelin
0

#2 Jag la ut en tråd med några bilder på henne här för några dagar sen faktiskt. Blev en massa kommentarer om att hon var både blå och lila, men tjejen är en akta liten chokladbit! Hon var dock mycket ljus som pyttekattunge, men börjar bli mörkare nu. Enligt uppfödaren blir hon nog en ljus choklad dock, som sin pappa antar jag. Söt som socker är hon iaf och nu längtar jag tills hon flyttar in!

Hon kommer från S*Madeleine's och fler foton blir det definitivt i framtiden =o)

Fyrpihls
0

Ljusa choklader är ju finast tycker jag… de flesta är ju faktuiskt väldigt mörka i färgen, så vi får hoppas att hon blir ljus.

Lycka till i alla fall…/Unni

FruPiggelin
0

#4 Du skulle bara veta hur mycket jag också önkskar det! När vi tingade henne, så tingade vi henne som en Rag c; min favoritfärg!Men sen "utveckades" hon till en choklad Förvånad

Men självklart ville vi adoptera henne ändå! Men som sagt; hon får gärna bestå som ljus b iaf! Glad

bebble
0

Grattis dtill denna vackra kattunge mer än söt som socker