Preliminärsvar på obduktion
För info så har jag inte fått ett slutligt svar på obduktionen av den lille men preliminärt så var det vattenskalle och en blödning i hjärnan.
Varför?
Jag har försökt att läsa på men hittar väldigt lite, mamma Sweetie var och är ordentligt vaccinerad.
Tack alla som skickat mig mjuka kramar.
Fakta vattenskalle:
Vattenskalle, eller hydrocefalus, beror på att för mycket vätska samlas i hjärnans hålrum. Det kan bero på att en missbildning, blödning, infektion, tumör eller andra skador stör vätskecirkulationen så att vätskan inte kan tas upp på ett normalt sätt.
Detta gäller människan och då även katt då vi har ganska lika genetik, vi människor och kattdjur
ps intet som beror på mamma katt utan olyckliga omständigheter
Kram
Vi hade en sjuk kattunge för 1.5 år sen i en kull.När han var ca 2-3 veckor gammal märkte jag att något inte stämde med honom.Huvudet var stort och kroppen mindre än på de andra.Han bllev undanskuffad av andra kattungarna från spenarna och jag fick stödmata han resten av tiden.Han hade balanssvårigheter och var sen med allt.Dock en kämpe av stora mått som vägrade att ge med sig och försökte göra allt som de andra ungarna.Han hade även ögoninfektioner hela tiden och när jag skulle till veterinär för att få behandling så sade hon efter att ha lyssnat på hjärtat att han hade kraftigt blåsljud också.Jag hade anat att det var nåt för man kunde känna hans hjärta slå genom bröstkorgen men tänkte att det var för att han var så liten o tunn.Hon tyckte att det var dags att han fick sluta sina dagar där och då.Jättetungt var det att ta beslutet…Men jag visste att han led och hade flera olika sjukdomar.Med tanke på hans huvudstorlek och utseende så tror jag att han led av vattenskalle med.Jag orkade däremot inte skicka han till obdution.Blev så knäckt och det var min första kull.Det räckte för mig att veta att hjärtat var så dåligt på han.
Jag är ledsen för din skull.Vet ju hur det känns.
#2 Att jag skrev att Sweetie var ordentligt vaccinerad är när man läser så kan vattenskalle ev. bero på kattpest el snuva hos modern.
Min lille var helt ok utom en svacka veckan innan när Vi var till vetrinären pga uttorkning.(slarvig mamma inbillade jag mig).
Hjärta, lungor ok, inga problem med balans eller annat, lekte med fingrar osv. älskade min röst och kom genast och busade.
Han var ju ensam i kullen och därför har jag inget att jämföra med.
Nu är han ängel och jag hoppas han har kul med kompisar.
#4 Ja då känns det lite konstigt att han hade vattenskalle. Syns inte alltid sånt hos katter?
Men du sa att det var preliminärt besked…kanske fanns det annat också..
Han är en fin liten ängel nu.Likaså min lilla skrutta som fick flyga till min älskade ängel Sia som gick bort tidigare.