Rättigheter mot och för uppfödare?!
Skrev detta inlägg för diskussion i en annan tråd, med önskemål om att lägga det i en egen tråd.
Gäller detta med vad man har för rätt mot uppfödare och vice versa.
Om jag köper en Ragdoll till avelspris och det visar sig att den vid ett års ålder är infertil eller kanske har HCM eller något annat så att den ej kan användas i avel? Har man rätt att få tillbaka pengar så att det motsvarar "sällskapspris"? *nicke nyfiken*

Detta är alltid en fråga om vad som står i kontraktet. Jag har än så länge endast sålt en katt till avel, den sålde jag till samma pris som sällskapskatterna. Jag skrev in i avtalet att katten fick användas i avel, men att jag inte garanterade att den kunde göra det.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
Jag har oxå bara sålt en till avel hittills och då till sällskapspris.Men om jag nångång känner mig säkrare och tar ett högre pris för en avelskatt och katten inte går att använda så skulle jag nog ersätta köparen med en slant.
Men jag vet tyvärr inte om det är en självklar rättighet att få pengar tillbaka från uppfödaren.Man skriver väl speciella kontrakt då?
Men man har ju katten avelsförsäkrad hoppas jag och då ersätter ju försäkringsbolaget vissa kostnader.Undersökningar för fertilitet osv.Eller har jag fel?Och jag har förstått att man blir ersatt också för förlorad avelsanvändning ,eller hur man nu säger det?
Jag har sålt några avelsdjur till lite högre pris än sällskap. Då har jag även skrivit in att de får tillbaka priset ner till lite under sällskapspris om katten inte går att använda i avel eller inte blir avelsgodkänd. Gäller även om den är infertil.
Men nu när jag själv köpte en katt av annan ras så betalade jag ca: 6000:- mer än sällskapspris och jag kan inte få tillbaka något om katten typ inte skulle bli avelsgodkänd.
Rätt eller fel???
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#3 Autch
!!Högt pris!!
Du får då förlita dig på bra försäkring om det nu finns sånt
.
Det kan du "fråga" innan du köper den,,,,,,,,,,
# jo, visst är det ett högt pris, men det är dom priserna som gäller på denna ras. (Och hon är värld varenda krona
.)
Klart man ska fråga och se kontraktet innan man köper katten.
Men jag tycker ändå inte det är helt okey, man borde väl få någon garanti om man betalar ett mycket högre pris. Vad är det annars man betalar för om jag inte sen kan använda min katt i avel.
Då borde jag inte betala mer än sällskapspris.
Nu tänker jag mest på sånt som inte försäkring täcker. Jag tror försäkring täcker om det visar sig att katten inte är fertil.
Eller?
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#4, Högt pris?? Jag får det till 12000:-, många av våra ragdolls går för 10000:- och uppåt idag, så det låter väl inte så mycket.
Jag har inte någonstans inskrivit i avtalen på mina köpta katter om det skulle visa sig att någon är infertila, jo på en katt har jag det, förhoppningsvis så ska avelsförsäkringen täcka det.
/Kicki
Vet att vi diskuterat priser förut. Men är det verkligen helt ok att prisutvecklingen blivit sådan att Ragdolls idag säljs för 10000 kr och uppåt?
Jag har då aldrig kommit upp till dessa priser…
Häromdagen hörde jag att en uppfödare tar 15000-20000 kr för en sällskapskatt bara för att den har en viss färg.
Jag är medveten om att var och en gör som de vill…men jag förstår inte varför priserna trissats upp så mycket? Är det på grund av att andra färger och mönster blir allt vanliga eller beror det på antalet nya uppfödare som kommit på sistone?
Hur som helst…när jag säljer en katt för avel/utställning så lovar aldrig jag någonting. Man kan ju inte ge några garantier. Men jag tar ju ett högre pris för katter jag säljer till avel och utställning. Har inte tänkt så mycket på det där vad man ska göra om inte kattungen utvecklas som man tror. Men man kan ju tänka sig att ge tillbaka en summa så de enbart betalt för en sällskapskatt. Eller så kan man ju erbjuda en ny katt till ett reducerat pris.
Martina
Yataz

Tycker att det är självklart att man ska få tillbaka pengar om man betalt för en avelskatt, som sedan visar sig inte hålla för det. Då har man ju inte fått det man betalat för.
Jag kan fö inte förstå att en del uppfödare tar ut högre pris för en avelskatt, då det måste vara omöjligt för uppfödaren att veta när kattungen är liten, om den håller för avel eller inte. Samma sak gäller ju en utställningskatt.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
9# Jag tror väldigt få uppfödare säljer sina katter just till utställning, för att katten måste hålla så hög standard just för utställning idag. Sedan tycker jag det är självklart att man ska ta ut högre pris för en katt som ska gå i avel, då man just får avkommor på den och som man sedan säljer vidare.
Har man en katt som man tycker har goda avelskvaliteer så tingar man ju inte bort den förrän runt 6-8 v då man ser på kattungen hur den kommer att utvecklas.
/K

#10 Nja.. tycker att det väldigt ofta står utställning/avel på hemsidorna.
Och är det så som du säger, så betalar ni väl tillbaka om den inte håller eller ??
En väldigt intressant fråga tycker jag
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Att inte en katt kan användas i avel är ju en sak, där tycker jag man kan diskutera pengarna tillbaka eller ersättningskatt eller liknande, men utställning, om den inte håller?? Enligt vems mått räknade? Det är ju en diffus fråga enligt mig, Håller för BIS ??? Räknas inte EX1 ??
/K

#12 Varför säljer en del uppfödare då utställningskatter till ett högre pris ? Står det i kontraktet vad som "garanteras" ? Jag menar med Ex1, BIS etc
Vi har kattungar!
Ja det är en bra fråga, då måste ju uppfödaren vara väldigt säker på sin sak om man vågar lova en utställningskatt.
/K
#12 Jag vet att i vissa fall har sagts att om en katt inte får Ex-bedömning (behöver inte vara EX1) i öppen klass för ett visst antal olika domare så anses inte katten vara av utställningskvalitet.
När jag sålt kattungar har jag kryssat i för utställning också (utom i det fall där katten var döv), men med den innebörden att katten FÅR ställas ut. Inte att jag garanterar några utställningsframgångar.
Det förekommer nämligen när katter säljs till sällskap att uppfödaren inte vill att katten ställs ut.

Är det inte lite så att katten säljs dyrare till avel, står det "utställning" på hemsidan så betyder det att katten är korrekt tecknad, den behöver för den sakens skull inte säljas dyrare… En katt kan ju ha avelskvaliteér trots att den inte är korrekt tecknad.
För mig finns fyra alternativ:
avel - något dyrare än sällskapspris
Avel/utställning - dyrare än "avel", pga att katten är helt korrekt tecknad.
sällskap/utställning - denna katt har för mig sällskapspris, den är korrekt tecknad
sällskap - ej helt korrekt tecknad