Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2909 ggr
elyse
0

Hur kom du på ditt uppfödarnamn?

Hur tänkte nu uppfödare när ni valde ert uppfödarnamn? Jag funderar själv på hur jag skulle välja, om jag skulle bli uppfödare i framtiden och det är svårt.

Hvenhildas
0

Finns att läsa här

Stamnamn

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

elyse
0

#1 Häftigt! Det är roligt när det finns något riktigt genomtänkt bakom! ^^

Fyrpihls
0

jag har ju helt enkelt mitt ganska ovanliga efternamn…

men jag har hittat på några av de andras namn också, eftersom min hjärna är en "pop up hjärna"  jag kan inte låta bli att tänka fort som fasen

Svidjas
0

Mitt stamnamn kommer från då den gård jag är född på står på ett område som kallas svidjas. Svidja är dialekt i min hemby och kommer där från svedja, som betyder att svedja en mark, alltså att bränna gräset så at nytt och fräsch ska kunna spira.

Anledningen till att jag valde namnet är på grund av att jag vill tillängna uppfödningen till min släkt. då uppväxt i byn och just svidja har en speciell koppling då för släkten.

http://www.svidjas.se

raggorgeous
0

Mitt stamnamn kommer av att jag tycker att Ragdollen är helt oemotståndlig och den vackraste kattrasen som finns. Den har stulit hela mitt hjärta! Kyss

Därav "RagGorgeous"    (Gorgeous - oemotståndlig)

Detta var mitt andra val - det första var RagDollicious men tydligen fanns det nåt liknande, trots att jag letat runt hela världen *s* - men jag var fullt nöjd med RagGorgeous också :) även om jag också ibland får dubbelchecka bokstäverna då jag stavar till det.. haha!!

/ Carro

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Singo-Torpet
0

Hade det redan till hästarna (Torpet´s) så det var ganska givet att fortsätta med samma (torpet ligger på min mammas gård på singö där ja är född och uppvuxen och ja vet att ja en dag kommer flytta ditt igen. mitt första val var dock bara Torpet´s men det fick ja inte utan det vart:

Singö-Torpet´s

men jag är nöjd iaf.

FunHouse
0

Jag tänkte att om mitt hus blev fullt med lekande kattungar så skulle det bli ett livat och roligt hus. Därav

FunHouse´s

Mitt andra val hade varit Pachamama´s vilket är en fruktsamhetsgud, (tror jag det var…)

Jag ville ha ett namn också som var lätt att komma ihåg och lätt att säga. Man skulle inte behöva undra hur det skulle sägas.

Lycka till med val.

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Cheeserica
0

Mitt namn bara "blev"! Jag har i alla år haft Cheeserica som nick på internetforum etc, det är en ordlek med mitt för och efternamn (Ost-Erica efter Erica Osterman, namnet ska uttalas Cheese-erica). Jag hade även registrerat detta domännamn till min hemsida långt innan jag ens funderade på att föda upp katter, www.cheeserica.com. Min hemsida hette tidigare Cheesericas sidor.

När det sedan var dags att bestämma stamnamn så funderade jag länge och väl. Jag hade ett antal kriterier: jag ville ha ett namn utan å, ä, ö, det skulle vara på svenska, det skulle inte innehålla någon apostrof och det skulle vara lätt att uttala. Och hur bra lyckades jag med det sen då?? Flört Jag frågade jag en massa människor om råd, och alla sa "men du MÅSTE ju ha Cheesericas, du kan inte heta något annat!" Jag hade ett antal andra förslag på listan men fick detta som mitt förstahandsval. För vem skulle sno det? Tungan ute

Jag är jättenöjd med mitt stamnamn fastän det är lite svåruttalat. Det är verkligen JAG! Och för att driva lite med mig själv döpte jag min första kull kattungar till ostnamn. Gissa om folk skrattat gott åt mig när jag förklarat vad alla kattungarna i kullen hette, vad mitt stamnamn är och när jag dessutom själv heter Osterman! Skrattande Till råga på allt gillar jag inte ens ost, hihi.

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Wonderdolls
0

Mitt först val Miracle CatsFlört men det blev andra val "Wonderdolls" som betyder mirakel dockorKyss.

/Mili

Dreamdolls
0

Mitt stamnamn "Dream Dolls"kom till för att jag ville absolut ha något som skulle sluta med Dolls på slutet. Så jag satt och provade med alla möjliga alternativ. Men så bestämde jag mig för Dream för att just ragdollen är för mig den vackraste katten av allaKyss

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

huldabella
0

Jag ville ha ett robust men vackert namn med anknytning till vårt hem, och då blev det Hallongläntans, eftersom vi bor i en glänta av skogen där hallonen försöker ta över våra liv…Flört Mitt förstaval.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

Pysslingens
0

Pysslingens kommer från att jag är en pyssling dvs är reggad på ett pysselforum och pysslar med papper och syr en hel del.

Jag fullkomligt älskar mitt namn trots att det är mitt andra val. Hade jag fått mitt första hade jag inte varit så nöjd.

raggorgeous
0

#11 aha det är där du gömmer dig Åsa :) hihi

Inte sett dig på foumet innan :) eller inte kopplat att det där var du, bakom "huldabella" Har du sett nya korten av Glenns dotter på min hemsida? ;) Finns nya på Shokomonk också… dina små barnbarn… *ler*

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Omorose
0

Omorose är ett egyptiskt namn som betyder vacker, vilken ragdollen helt klart är ;) Sedan har egyptisk historia, kultur och mytologi (dock inte bara egyptisk) alltid intresserat mig.

Omorose uttalas..få se.. Omoråse, inte rose ;D

huldabella
0

# Sorry - tog med mig mitt nick från Kattforumet när jag reggade mig här. Kanske kan man ändra det? Skrattande 

Mina barnbarn ser ut att utvecklas jättefint, de breddar nog på lika bra som Glenn! Hans linjer utvecklas ruskigt långsamt, så att de ser så fina ut redan nu är ett bra tecken. Flört

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

Tillemoras
0

Jag ville heta Mi amore men det var givetvis taget sen tog min Otroliga (haha ) fantasi slut så det fick bli Tillemora´s. Det heter området där jag bor. Fantasilöst men jag är nöjd!

harley
0

Jaa, så var det då jag oxå!Glad

Jag hade skickat in 2 omgångar med namnförslag men de var för lika de som redan fanns tycktes det. Jag var lite smått desperat för min första kull skulle ju snart komma! Eller var de födda?! Hm…

Men så satt jag, Anna-Carin (Fun House´s) och Unni (Fyrpihl´s) hemma hos mig och fikade och pratade och vi satt och spånade på detta med stamnamn. Jag kör ju Mc, naturligtvis Harley Davidsson, och sedan har jag ju ett lite ovanligt efternamn, Niva och då kom faktiskt Unni på att varför heter du inte Harley Niva´s?! eller Niva´s Harley, ja det fick smälta och så fick det bli Harley Niva´s!

Alltså kom Unni´s "pluppande" att bli inblandat i mitt stamnamn!!!Tungan ute

Tack för hjälpen Unni!!!KyssSkrattande

raggorgeous
0

#15 - ja de utvecklas jättefin allihopa.. har breda fina huvuden alla 5 så det var verkligen en superlyckad kombination! Jag är sååå glad och nöjd över de små! :)

Ge pappa Glenn en puss på nosen! Kyss Han är vår favvo!
Goare kille får man leta efter!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Cherione
0

Vi har skickat in ansökan men dock inte fått svar än.

Vårat förstaval som vi hoppas hoppas att vi får, är då Cherione.
Det är sammandragning av våra två flickor s namn Cherione och One´N onley. Sedan om man försvenskar uttalet och översätter one blir det "Kär i en" fiffigt värre:P tacka lisbeth för hjälpen med de:P

Sedan har vi solrosens, Skrållich och två till som jag för skrivande stund inte kommer påSkäms haha minnet är bra men kortTungan ute

S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen 
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com

Wennerlund
0

Hej…

Jag kör oxå Harley Davidson och är med i en mc-klubb som heter Blue Knight och tänkte då att det kanske skulle passa. Jag ville ha något Engelskt/Amerikanskt som var lätt att uttala. Tyvärr var ju det namnet redan taget men jag springer till postlådan varje dag och hoppas att det skall ligga ett kuvert i där som säger att mitt nya val,Dark Knight har gått igenom.

Hela familjen satt och funderade och då vi är 11 personer så kan man ju hoppas att fantasin skulle flöda som champagne men det var snarare som sirap…

Annelie

Singo-Torpet
0

#20 ja tycker det var bra iaf..  hoppas du får svar snart men för mig dog de nog 5v =( men då var  de iofs första gången ja skicka in

elyse
0

Jag har ett bra namn som jag isf ska ha som förstahandsval, innehåller mitt namn, men jag säger inte vad det är ifall nån annan skulle bli sugen.

NorthernPearls
0

Jag valde Northern Pearl´s för att jag bor i Norrbotten och mina ragdolls är mina vackra pärlor.Skrattande

Vi har helt underbart sötaKyss Ragdoll kattungar som söker nya hem!!!

Besök gärna vår hemsida S* Northern Pearl´s 

Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.

Yataz
0

Jag och min mamma hade från början stamnamnet tillsammans. Då jag heter Martina och hon Ingegerd så var vårt förstahandsval MarIng's. Andrahandsvalet var Maräng's. Dessa gick inte igenom och vi var tvungen att tänka om. Efter mycket diskuterande och påhitt fram och tillbaka blev det till slut Yátaz. Yáta betyder katt på grekiska så det är därifrån vi tagit det. Skrattande

Kul att höra alla olika berättelser om stamnamnen och även vilka förslag som inte gick igenom innan man slutligen fick sitt stamnamn godkänt.

Martina

Yataz

raggorgeous
0

#22 ChampsElysée…  *fniss*

bara poppade upp i huvudet *s* då jag såg ditt nick här på forumet..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

elyse
0

#25 Näe, faktiskt inte. ^^

raggorgeous
0

#26  haha… nehe… fel gissning *s*
Är säkert nåt fyndigt. Hoppas du får det du vill ha!!
Många andra verkar ha fått sitt andraval.

konstigt för man kollar ju namnet i nån form av lista innan man skickade in ansökan kommer jag ihåg.. och då stod det att mitt förstaval var ledigt men trots det så var det inte det och jag fick det andra valet *s*

Nu blev det ju bra iaf men det var lite lustigt i kråksången.. :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

huldabella
0

#27 ja, ibland undrar man hur de väljer om ett namn ska bli godkänt eller inte. Mitt namn är nästan duplicerat nu har jag sett, dessutom av en uppfödare av samma ras som oss. Folk blandar redan ihop oss - inte roligt!

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

Elvans
0

De namn jag valde var Mamre's (då jag bor på Mamregatan) och Elvan's (har ju 011 i riktnummer)…

S*Elvan's fick jag igenom  :-)

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

elyse
0

#27 Finns en sådan lista tillgänglig via internet?

Cheeserica
0

#30 Ja det finns den! Här:

http://www.fifeweb.org/wp/catnames/cattery.asp

Kom ihåg att även söka på liknande namn/annan stavning/delar av namnet osv. Namnet måste skilja minst tre tecken jämfört med ett befintligt namn och får inte uttalas likadant som ett annat.

Cheeserica
0

Apropå databasen… Nu när jag sökte på mitt eget namn så ligger det inlagt som Cheeserica's med apostrof. *urk* Skrikandes Det står dock rätt stavat på mitt stamnamnsbevis. Mysko.

Sprattelkattens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt stamnamn är Sprattelkattens, det kommer från min huskatt Oliver. Jag hade med honom på en utställning, vilket han inte var så road av, och domaren kallade honom för sprattelkatt när han försökte rymma… Efter det så kallade jag honom för Oliver Sprattelkatt och eftersom jag ville ha ett stamnamn som knöt an till honom så var det givet vilket som blev mitt första val.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

elyse
0

Ähh, då var det upptaget. Hade tänkt på Elysium. Men ett av förslagen jag har på lager fanns kvar och det fanns inga liknande namn heller.

raggorgeous
0

#28  aj då.. ja det var ju verkligen inte roligt…. konstigt att det fick gå igenom… hm..

kram på dig

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Mariamores
0

#16 Jag hade samma förstaval som dig Tungan ute! Miamores var mitt förstahands val eftersom jag kallas för Mia, jag älskar mina katter så det var ju självklart att det skulle finnas kärlek med. More i sig beskriver ju själva ragdollkattens vara… man vill ju ha "more" hela tiden… så jag tyckte att det dubbla budskapet i stamnamnet var lite småkul, hmm… ja, jag är egentligen lite kul…  Men som du skriver Maria så var det ju redan pixat så det fick bli Mariamores, andrahandsvalet… Mitt tredjehandsval var Lenmars… Tur att jag fick igenom Mariamores!! Hur kul låter Lenmars?? Va?? Kul läsning oavsett!!

Vi har kattungar!

Min hemsida

Addiction
0

Mitt stamnamn är S*Addiction och var inte alls mitt förstahandsval Foten i munnen

Ville heta S*Sunnivas men det gick inte igenom. Funderade lite på att ta mitt internetnick men det fungerade inte alls på engelska. Addiction kan kanske låta like "cocky" men det pekar på rasen, att man blir beroende av en ragdoll (inte beroende av mitt katteri Tungan ute). Är ändå ganska nöjd med det men vet om att det liknar några andra ragdoll-katteriers namn, så det kan också vara värt att tänka på när man skaffar :D

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

elyse
0

Det känns lite som att gulliga namn går igenom, eller har jag fel? ;)

janesmatte
0

har ett jag funderar på ska hoppas kan ta det när dagen kommer då jag själv vill bli uppfödare men innan är det lång väntan .

namnet kommer vara ihopsatt av två namn Glad

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss