Vilka krukväxter vågar Ni ha hemma?
Vilka krukväxter vågar Ni ha hemma? Jag har ju tillgång till listan nedan, men är alla andra växter verkligen okej? Som "Lyckliga Lotta" exempelvis? Vill ju inte att min katt ska bli sjuk, men vill ju inte gärna ha "blom-tomt" hemma heller =o/
Äter era katter på blommorna trots att Ni kanske har kattgräs hemma? Och har ni alltid tillgång till kattgräs hemma?
Giftiga:
Julros
Oleander
Änglatrumpet
Mindre giftiga:
Amaryllis
Azalea
Cyklamen
Hortensia
Korallbär
Liljeväxter
Irriterande växtsaft:
Flitiga lisa
Fredskalla
Gullranka
Julstjärna
Prickblad
Rosenkalla
**SNITTBLOMMOR
**Giftiga:
Ginst
Liljekonvalj
Liljor
Mindre giftiga:
Amaryllis
Anemon
Hyacint
Iris
Mistel
Påsklilja
Vallmo
Irriterande växtsaft:
Kalla
Rosenkalla
Fredskallor har jag hemma från den listan.Katterna äter faktiskt inte den.Inte mina iaf.
Jag har ampelliljor på golvet som dom har som kattgräs.
Har aldrig julblommor eller påskblommor hemma.Mycket för katternas skull och sen är jag ingen blomfantast.Tycker att gröna krukväxter räcker och är fint och ger liv åt rummen.
#1 är detta "rätt" ampellija ha att? Se gärna länk med foto:
http://odla.nu/krukvaxter/chlorophytum_comosum.shtml
Tack! Mycket finare än att ha kattgräs ju! =o) Även om jag förstår att den kanske inte får vara så fin så länge!

Ingen av mina två innekatter äter på krukväxterna jag har hemma. Jag har inte kattgräs. Jag vet att katter gillar att äta på gräsliknande växter som Elefantfot, ampelllja och banddracena.
Mina katter äter inte på blommorna. Jag har mest svärmorstungor, kaktusar och små lyckopalmer, alltså inga direkta "blommor".
#2 Jag har inte just DEN sorten ännu till katterna.Men har en sådan på "uppväxt" i en liten kruka.
Nu har dom den mellangröna utan "vitt".Dom äter gärna av den vid behov.
Ampellilja som ampellilja.Har faktiskt inte hört någon skillnad på dom.Inte hört att nån skulle va giftig alltså.Är du osäker,hör me nån som vet bättre om just din växt.
Eller finns nån här på forumet som låter katterna äta av ampelliljan på bilden???
Jag har sådana grön/vita och också helgröna ampelliljor åt mina katter.