Långväga köpare....
Hur gör ni uppfödare när det finns intresserade köpare men som bor väldigt långt bort?
Är det alltid bilresa som gäller eller finns det andra godtagbara alternativ för en kattunge som inte stressar dem för mycket?

Tja…Jeg bor på sørvestlandet i Norge, ca 16 timers kjøring fra Göteborg, altså definererr jeg det som ganske langt borte
Jeg har to ganger vært i Sverige og hentet katt, båda i Skövde / Tibro, og da valgte jeg reisemetoder som fly og tog.
Jeg hadde med meg en liten bag, og hadde kattene med meg i kabinen på flyet. Vi åkte med to fly, dvs at vi mellomlandet i Oslo for å fly videre til Stavanger. Jeg hadde med meg en liten sele, slik at jeg kunne ha katten på fanget, og hadde en liten toakasse og mat. Båda kattene syntes dette var helt OK, de lå i mitt kne og spant, lekte litt med en liten vippa, eller sov, eller sjarmerte medpassasjerer.
Så lenge katten er trygg, så tror jeg dette var den beste reisemåten for oss. Jeg ville helst ikke ha åkt en så lang tur i bil med en liten 12 veckors kattunge.

Jag sålde en kissunge ca 120 mil upp i landet, och hon kom ner med tåg och hämtade "lilleman", han fick åka transportbur men fick även komma ut och gå på toa, kunde ha honom lös för hon fick en "egen" kupé! Eller hur var det Annica`!?
Allt hade gått jättebra!
Kram Monica
S*Harley Niva´s
Vad trevligt att höra! Tack för svaren!
#2 Ja, det gick så bra med Zack på tågresan. Men jag hade tur, som fick vara ensam hela vägen i djurkupén. Så jag kunde ju ha lilleman lös hela tiden. Toalådan fick stå framme och mat + vatten hela resan 
Jag har tidigare åkt tåg med katter, och då fick jag inte sitta själv, så det blev med ens bökigare, eftersom jag inte kunde ha dom lösa….då gick jag på toaletten och tog fram kattlådan så dom fick göra sina behov där. Mat och vatten fick dom i buren med jämna mellanrum. Så allt går ju. Men eftersom Zack då var en liten kisseunge, så var det väldigt skönt att kunna ha honom i famnen 
Om man ska åka långt i bil finns den fördelen att man kan ha en större bur än den vanliga transportburen.
För flygtransporter är måtten minimala, och det är inte tillåtet på alla flyg att ta ut katten ur väskan. De gånger jag flugit med katt har de tvingats sitta i den lilla väskan under stolen framför. Men i vissa fall är flyg naturligtvis ändå det det bästa, eftersom det går relativit snabbt och det kanske inte finns andra vettiga alternativ.