Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1624 ggr
GunBertus
0

Fodervärdar bra eller dåligt?

Det är inte lätt det här med foderkatter alltid. Jag har hona på foder som är 9 mån. Denna fodervärd har inte betalt någonting för katten och jag står dessutom för alla försäkringar.

Nu får jag reda på att hon köpt en fertil 5 mån hane av annan ras.

När jag påpekar att han givetvis måste kastreras om det inte ska bli blandrasungar får jag tillbaks ett kort svar där det står att hanen är hennes egen och jag ska inte bry mig om huruvida han ska kasteras eller ej!!

Hur hade ni reagerat på denna situation?

Jag förstår att Sverak inte stödjer dessa avtal längre , för fungerar de inte så är det väldigt frustrerande..

Kattungar väntas hos GunBertus

elyse
0

Ojdå. När jag har funderat på hur det skulle fungera med fodervärd/vara fodervärd så känner jag att man i så fall måste ha väldigt lika värderingar kring katter (och syftet med katten som är på foder) från början. Kanske är det bra att känna personen från början, t.ex. en vän?

Fyrpihls
0

Jag skulle ha hämtat hem katten, om hon inte går att resonera med.

Annars blir det ju nästan garanterat bebisar av blandras snart. Hanarna märker ju långt innan vi att honan löper, och hon kan ju löpa när som helst…

Nej, jag skulle nog ta ett allvarligt snack med henne… Det mesta går ju att lösa.

Limin
0

Vad tråkigt att det har blivit så här för dig! Jag skulle jättegärna bli fodervärd i framtiden men jag vill först lära mig än mer om rasen, avel, uppfödning och utställning… men sen Flört 

Och jag känner att ska jag bli fodervärd så tar jag den uppgiften på allvar dvs. jag har ju åtagit mig en uppgift som jag skall följa. Och jag skulle inte skaffa mig en fertil hane att ha hemma samtidigt… det fungerar ju inte. Tycker det är dåligt av henne… och vilket svar du fick! Jag förstår om du är arg, upprörd, irriterad och besviken… det skulle jag vara!

Jag hoppas att det löser sig… och ta ett ordentligt snack med henne!

aannickaa
0

Jag skulle åka hem till fodervärden och prata alvar med henne.

Visst hanen äger hon,men Ragdollhonan äger facktiskt du tills du fått de kullar som står i avtalet.

Vill inte hon kastrera hanen så är det hennes val,men då kan ju inte du ha honan hos henne..för då kommer det att bli blandraskattungar och det  gör att du inte kan ta kattungar på henne när du planerat.Sen kan det bli mer kostnader i prover osv,osv

Som sakt prata alvar med henne.

Hoppas det löser sej till det bästa.

Kram

kickiz
0

Man kan ju undra vad hennes tankar är kring detta när hon skaffar en hane av en annan ras, Om hon var intresserad av avel i fortsättningen så skulle hon väl köpt en ragdoll som hon sedan kan använda till henne?

Jag har en fodervärd och hon är guld värd, men jag har ju märkt att det är jättesvårt att hitta någon.

Rent spontant så hade jag hämtat hem katten, men vad står i erat fodervärdsavtal, att hon inte har rätt att köpa en katt från en annan ras? Men hennes svar till dig Ulla tyder ju på att hon verkar lite oseriös.

/Kicki

aannickaa
0

Om hon sejer att hon ska kastrera hankatten så skulle jag nog endå ta hem honan tildess att hon kastrerat hanen.

Just pga av kattunge risken.

Skulle även fara till veterinär och kolla om hon redan är drektig

för det kan hon ju redan vara.

Ja det är vad jag skulle ha gjort

//kram

FruPiggelin
1

Inte för att försvara fodervärden på något sätt, men för att förstå problemet från en annan synvinkel kanske

man kan ju tänka att hon går in i försvarsställning när Du påpekar att hennes hankatt måste kastreras. Kanske hade hon tänkt det ändå? Känsligt det där med "mitt och ditt" Obestämd. Närma dig problemet från ett annat håll genom att kanske ställa frågor istället för att "upplysa". Många tycker inte om att bli "tillsagda", bättre att ställa frågor och diskutera än att ställa krav. Ni tänker kanske exakt lika ändå Glad

Vissa är ju känsliga och om kommunikation sker via mail exempelvis så uppstår missförstånd lätt, då man inte kan avgöra tonläge etc. Tel.samtal eller personligt möte?

Hvenhildas
0

Jag hade nog också försökt förklara min oro över en ev blandras kull. Och försökt få henne att förstå

Lyysnar h*n inte på det örat hade jag hämtat hem katten.
Har h*n inget betalt för den torde inte det vara något problem.

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

ProvinsiaRivers
0

Nämen usch,vilket dilemma du hamnat i,Ulla!!

Jag skulle göra så att jag hämtade hem honan och ev.omplacera till nytt foderhem om inte hankatten kastreras.Det har du rätt till då fodervärden inte betalt nåt.

Eller att h*n har katterna av olika raser skilda i hemmet..?Kanske?Fast det är väl också riskabelt då katterna hittar på olika metoder för att lyckas med en liten förbjuden kärleksstund,hihi.

Hoppas det löser sig för dig!!/Paulina

FunHouse
0

Ibland tror jag det är svårt för folk som inte är i vår värld att förstå varför det är viktigt med vissa saker. Man får helt enkelt vara övertydlig med allt både muntligt och i kontrakt.

Går det inte prata henne till rätta skulle jag hämta hem honan direkt. Det är ju du som äger den.

Jag har precis skrivit kontrakt med en fodervärd till en hane och jag skrev i kontraktet att hon inte fick låta honom träffa andra fertila katter i huvudtaget. Inte egna och inte andras heller.

Hoppas det löser sig.

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Christelle
0

Låter inte roligt det där. Låter verkligen som en oseriös fodervärd. Men måste som sagt vara noga när man skriver papper med fodervärd så att inget går fel.
Nackdelen med att man inte känner personen väl, men fel kan ju endå uppstå.

Hoppas det löser dig för dig. Annars tycker jag du ska försöka hämta hem katten eller omplacera den.

Lycka till

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

AakresRagpride
0

Jeg har hentet katten hjem igjen tvert…ihverfall til hannkatten er kastrert. Men jeg har kommet til å være meeeget i tvil når forvert kommer med slike kommentarer..

Jeg har 3 forvert-familier, og er KJEMPE-fornøyd! Kunne ikke ha funnet bedre verter for mine små! Kyss

Yataz
0

Jag förstår din oro. Jag hade hämtat hem katten.
Jag talar också om för de som blir fodervärdar hos mig att de inte får ha fertil hane i samma hem. Jag skriver dessutom in det i mina avtal.

Man förstår kanske inte riktigt hur lätt det är att en tjuvparning sker.
Och detta låter som om det kan sluta med det..

Martina

Yataz

janesmatte
0

Jag som hoppas bli fodervärd säger så här skulle alldrig ha en fertil katt av annat kön eller ras med min foderkatt ,så åk prata med henne lyssnar hon inte ta hem katt då hon är din.

Man borde kunna tänka själv fertila katter ihop under samma tak olika kön = kattungar

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss

Rosino
0

Nå, om man ska vara riktigt petnoga så behöver fertila katter under samma tak inte automatiskt betyda kattungar Flört Det beror ju på hur man ordnar det.

Men risken är stor, jag har fertila katter av två olika raser och en gång hade min skogishona tagit sig in till raggishanen, och det var några nervösa veckor i väntan på om något hade skett. Som tur är så slapp jag den gången undan med blotta förskräckelsen.

Jag skulle nog också antagligen ta hem honan om inte fodervärden kan visa att hon på något säker sätt ordnat så att inte katterna får möjlighet att para sig. Det innebär i praktiken att de måste hållas åtskilt, p-piller räknar jag inte som säkert.

raggorgeous
0

Jag hade nog hämtat hem katten för jag tycker ändå att hon borde förstå din oro över att hon blir dräktig med honom..Obestämd

Jag menar, vissa hanar blir ju fertil i väldigt ung ålder…  för att inte riskera nåt hade jag hämtat hem henne, efter att först försökt prata med henne igen och på ett snällt men bestämt vis förklara din situation…

Hoppas det löser sig // Carro

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

ProvinsiaRivers
0

Har ni kommit till någon lösning än???

Nyfiken…

Fyrpihls
0

Hur går det Ulla?? har du pratat nåt mer med fodervärden??Flört

GunBertus
0

jadå, han kastrerades idag:) puhh…jag tror inte hon förstod hur lätt det kan bli beb:)

men det löste sig men det kändes bra att bolla med er…och hur era tankar var…

tack för hjälpen

Kattungar väntas hos GunBertus

Christelle
0

Skönt att det löste sig för dig :)!

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Fyrpihls
0

vad skönt…. då löste sig…

Wonderdolls
0

Skönt att det löste sig!Glad

janesmatte
0

bra det löste sig Glad

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss

Sar1
0

Skönt att han nu är kastrerad!

Jag har ju ingen avelserfarenhet gällande katter men väl hästar och jag hade blivit väldigt orolig om ett lovande avelssto riskerade att få en oönskad avkomma.