Fläckar hos colourpoint
Hur mycket mörkt tillåter man egentligen på buken hos en colourpoint?
I standardaden står det att "Mjuka skiftningar av färg är tillåtet på kropp och mage"?
Hos en del colourpoints kan man ju se att det finns lite mörkare områden under buken, oftast ned mot baktassarna. Hur mycket färg tillåter man och hur skarpa skiftningar är egentligen tillåtet?
Det är nog svårt att definiera hur mycket färg som är tillåtet på buken.
Min erfarenhet är att det varierar rätt mycket från domare till domare. Min hane har mörk mage, men har blivit nominerad några gånger och ingen domare har kommenterat något på bedömningssedlarna. Men om det annars är två likvärdiga katter och det står och väger vem som ska placeras först så har det säkert betydelse.
Och vissa domare drar säkert ner poängen för det, men i och med att det är en färgnyans det är fråga om så är det svårt att sätta nåt direkt mått.
Anledningen till att jag frågar är att på en utställning började domaren (allround) att slå i sin domarbok när h*n hade en colourpoint med mörka partier på buken. När h*n inte hittade något i boken gick han till en annan domare och frågade och enligt denne så var det ok men så var det en annan utställare som sa att det finns en viss gräns om hur mycket man tillåter.
Det var därför som jag ställde frågan och tänkte om någon visste om vad som egentligen gäller.
Vet egentligen inte vad som gäller om jag ska vara helt ärlig.
Men det enda som står som ett fel på colourpointen är ju vita fläckar.
Googlade lite och hittade detta: Ragdoll Standard FIFe
Där står det att fläckar på magen är tillåtet.
Men jag kommer ihåg speciellt en tysk domare när jag var på en kattutställning i Norge. Hon letade efter mörka fläckar på magen och menade att detta var fel. Och där åkte certen hej vilt 
Martina
Yataz
Få se vad domaren säger om min Zack på söndagens utställning…han har ett mörkt område på magen. Det känns ju lite tokigt att en domare kan säga att det är fel, trots att det står i standarden att fläckar på magen är tillåtet 

Lycka till på söndag Annica!!! Håller tummarna att det går bra! Jag ska visa hans syrra och min Maine Coon tjej sista lördagen i juni. Ska bli spännande.
Kramizzzzz
#5 Tack Monica…det ska bli såå spännande. Jag både längtar och är nervös. Jag tar med mej Zackepojken, Stella och Athena…
Har precis badat Athena…stånk och pust…hon är minst, men är jobbigast att bada. Det är till att vara motsträvig…lilla sötnosen
Jag meddelar på söndag kväll när jag kommit hem hur det gick 
Lycka till själv med dina sötnosar på utställningen…men vi hörs ju innan dess 
Kramizzar, Annica
Zack hälsar med en massa nospussar till gammelmatte 

#3 den standarden är gammal det finns inte med längre att de får ha mag fläckar på colourpointen. Vet inte när det togs bort tyvärr…
Den standard som används idag finns i den generella delen som alla maskade katter följer Himalayan pointed 33 och där står mörka fläckar som fel, MEN under remarks så står det Code 33 does not apply for Ragdoll.
Man kan kanske påpeka efter bedömningarna till domaren att det står ett remarks…
//Åsa
#7 Men om det står "does not apply for Ragdoll" så borde det ju innebära att det fortfarande godkänns att colourpoints har magfläckar?
Jag förstår inlägget så…men jag kan ju ha missuppfattat?!
Blir lite nervös…eftersom min colourpoint har magfläckar, och han ska på utställning på söndag 
/Annica

Ja så tolkar jag det men det är upp till domaren som dömer. Det var synd att det försvann från colourpoint standarden att de fick ha magfläckar, jag har ifrågasatt till dåvarande domarkommité för ett par år sedan men har inte fått något svar varför…
//Åsa
#9 Okej…då hoppas jag att jag får en domare som anser att det är ok med magfläckar 
Vad synd att du inte fått något svar på varför det tagits bort…..
Är det inte rätt vanligt med magfläckar på colourpoints? Jag har ju bara mina att jämföra förstås, och 2 av 3 har magfläckar 
Kram, Annica
Men då måste jag få ställa tre frågor.
1. Om det i den standarden som används idag står att "alla maskade katter följer Himalayan pointed 33 och där står mörka fläckar som fel, MEN under remarks så står det Code 33 does not apply for Ragdoll" hur kan det då vara upp till varje enskild domare att avgöra om det är ok eller inte? Så kan det väl inte vara? Finns det en standard det det står att det inte gäller för ragdoll så gör det ju inte det.
2. Vidare undrar jag var jag hittar den aktuella standarden någonstans för att kunna vara påläst om ngn domare anser att det är fel.
3. Åsa, du skriver att code 33 inte gäller för ragdoll. En tanke som jag fick då är att då borde det ju inte heller finnas några begränsningar kring hur mycket av buken som är färgat. Om det är en 5 kronas storlek eller halva buken, eller?

1. finns ingen annan kod för de maskade förrutom 33.
2. Standarden plus den generella delen finns att köpa hos SVERAK eller FIFe.
3. Nej där håller jag inte med dig det står på colourpointen
Colour of points: ears, mask, legs and tail -to be well defined and in harmony with the body colour.
och med det menas att du ska ha kontraster mellan points och kroppen, om du får mörka fläckar en krona eller hela magen mörk så kan det jämställas enligt mig med att du har points färg under magen (vilket du inte ska ha) tex kanske en del tycker, därav upp till varje domare.
En förhoppning är att varje standard förtydligas inom varje ras, men det är svårt att få till allt och mycket är tolkningar och alla tolkar olika. Och våra domare är inte mer än människor precis som oss :-)
//Åsa