Hund och katt
Var bara lite nyfiken på om någon fler haft hund och sedan skaffat katt? Hur har det gått, kommer de överrens eller är det "omöjligt"?
Har en storpudel på 7 år, och en ragdollkille på drygt 4 månader. De verkar gilla varandra, men hunden är ivrig och vill busa genom att nafsa (hugger inte). Katten blir inte rädd, men vet inte om man vågar släppa hunden helt lös, för även om det är lek så förstår han nog inte att katten är en bebis och inte tål så hårda tag.
hej
Jag har stor hund (rottweiler) och 4 katter. Klart det inte är omöjligt att ha din hund och katt tillsammans!! Du är ju "the packleader" ;) Och de blir fantastiska vänner!! Mina katter kryper intill min hund och verkligen myser med honom!!
I början får du vara med då de träffas så katten inte blir rädd, sedan möjligen ha kompostgaller och dela av erat hem om det behövs. Med tiden kommer det gå superbra, katten kommer visa hunden vad som är ok och inte. Men du får hela tiden hålla koll i början så det går lugnt till. En klösmöbel för katten är bra, så den kan hålla koll på hunden och även komma undan om det behövs, om hunden blir för "på"
Lycka till!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Jag har en stor hund (leonberger på 78 cm och 70 kg tung) och när jag skaffade första missen (Charlie, ragdoll) så var han väldigt nyfiken av sig men han lät bli Charlie när jag sa åt honom och Charlie var/är väldigt tuff och framåt av sig så det dröjde inte många dagar förrän de två kom väldigt bra överens och det var som att de alltid hade bott tillsammans
När andra katten flyttade in (Lucas, huskatt) så var hunden lugnare av sig och brydde sig inte lika mycket och idag går även de två väldigt bra ihop.
Jag har sålt kattungar till familjer med hundar och även en vuxen katt.Det har gått hur bra som helst!Katten visar vem som bestämmer och dom blir lätt jättebra kompisar.
#1 Okej, låter bra det! En del säger att det är "omöjligt" att få katter och hundar att bli vänner, men jag vill ju både ha min vovve och kisse. Vill inte välja bort någon av dem, så jag vill verkligen få det att funka! Nån sa också att eftersom min hund är så pass gammal, så är det väldigt tveksamt om han kommer acceptera en ny familjemedlem då han varit ensam i rampljuset i 7 år. Jo katten är framåt och inte ett dugg blyg, han är uppväxt bland hundar så det är ju bra. Sött kort på dina sötnosar var det också, det är så jag vill mina ska kunna ligga också
Tack för svaret, nu får jag lite hopp om att det kan funka!
#2 Okej vad roligt att höra att det funkar för dig, vill så gärna mina två ska komma överrens, tycker ju om dem bägge två. Alla verkar ha det så mysigt med både hundar och katter, så jag tycker ju inte det ska vara helt omöjligt för oss heller
Gäller att man är bestämd osv, är bara rädd hunden ska bita efter katten när han busar. Men man får ta en stund i taget, hunden bor både hos mig och hos min mamma, vi har "delad vårdnad" medan katten bor heltid hos mig. Mysigt med en leonberger, dom är så himla fina! Tack för dit svar 
#3 Jo jag hoppas verkligen mina kan komma överrens med, min kärlek räcker och blir över till dem båda, är ju som mina små barn. Hehe. En del säger att jag tagit mig vatten över huvudet när jag skaffat katt och redan har hund, men ser inte varför det ska vara omöjligt egentligen. Är mest rädd för att katten inte ska hinna undan om hunden av nån anledning gör ett utfall. Men hittills har han varit rätt lugn, mer busig och nyfiken på den lille. 
#4 Klart de kommer bli vänner!! :)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Jag har också alltid haft hund och katt… Det är inga problem. Det är bara att låta dom vara ifred, så att de får göra upp sinsemmellan lite. Inte slåss alltså menar jag, men katten har ju liksom alltid makten på nåt sätt….
Det är sällan en hund skadar en katt…. om den inte är störd alltså.
Men det är ju bra i början om man är med och inte lämnar dom ensmna…