Bästa fodret till Ragdoll
Jag undrar vilket det bästa fodret till Ragdoll (katter överhuvudtaget) är? Jag ska ge RC babycat till min kisse nu i början men sen då vid ca 4 månader? Ska man köpa RC kitten eller finns det några andra bättre foder? Vill att min kisse ska få fin päls och må bra. Vad kör ni med för foder?
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Det finns massor med trådar om just detta, sök på foder så kommer en hel del upp. 
Men som svar på din fråga, jag ger mina kattungar/fertila katter Eukanuba kitten som har bra protein innehåll och ger fint hull på katterna. Sedan ger jag dom Barf mat en gång varannan dag, typ rå köttfärs, kycklinghjärta mm. (svenskt och tidigare fryst)
/Sarah
Jag har kört med RC kitten och RC kitten perser på mina.
Vi ger våra tre katter Eukanuba torrfoder. Colin äter Eukanuba kitten och de två andra äter Eukanuba Kyckling & Lever. Tidigare gav vi Hill´s men vi har bytt till Eukanuba då den innehåller mer proteiner.
Och alla tre gillar maten och har jättebra päls och hull. Sen får de även blötmat till frukost och middag 
Du behöver inte alls byta foder när kattungen blir 4 månader, så länge katten inte blir fet går det bra att fortsätta hur länge som helst med bebisfodret om du vill. Det viktiga är att katten äter och mår bra!
Men OM du byter till något annat så ät det viktigt att det sker succesivt, oavsett vilket foder du väljer, dvs du blandar in mer och mer av det nya fodret i det gamla tills det är helt utbytt. Då hinner magen vänja sig.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
kör med eukanuba kitten till en 7 månaders hona, hills I/D till min foderkänsliga kastrat och min hona får (förutom att hon äter av både kitten och hills( hills a/d då hon väger rätt lite nu som mamma till 3.
Av någon anledning så fungerar inte RC alls till min foderkänsliga kastrat men eukanuba kitten funkar.
http://www.svidjas.se
Jag tycker också att Eukanuba kitten är ett väldigt bra foder.
Jag ger också lite rå mat (BARF) till dom för det tror jag är bäst för dom. Men alla mina katter gillar det tyvärr inte, de behöver lära sig.
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Vi gir eukanuba og Rc, og som regel hills ad -våtfor når de skal kose seg
Det går ned på høykant, hihi
Jag ger min kattunge RC Kitten och de Vuxna RC Indoor Longhair och det funkar jättebra :)
Det är en djungel av foder och alla har massa olika åsikter.
Testade Orijent för jag tyckte det lät så bra innehållsmässigt men alla katter ratade det… ingen ville äta det.. bara RCskålarna som tömdes så jag skippade det.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

ja kör RC i olika varianter har haft eukanuba förr..
Är det bara jag som tycker att katten ska äta blötmat…?
Jag ger visserligen torrfoder också, men helst vill jag att största delen av maten består just av blötmat. Tyvärr har jag några som helst bara skulle äta torrfoder, men jag håller på att försöka få dem mera in på blötmaten.
Barf är väl det bästa om man vet vad man håller på med, men det tycker jag är för jobbigt + att jag haft dåliga erfarenheter av rått kött. Ibland ger jag råa köttbitar, men inte så ofta.
jag ger blött som lite extragott på mornarna.. då får de tre som äter blötfoder dela på 1 portionspåse..
men har torrfoder som huvudfoder
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

#10 ja ger blöt mat till mina minst 3ggr/dag och braf ca varannan dag men de är bara 2 av katterna som äter de.. dock äter alla mina blött mat nu efter mycket "övertalning" från min sida :) dock står torfodret frame nästan alltid iaf..
Jag ger mina fertila hane och hona RC rehabiliteringsblötfoder lite då och då och till kastraten som måste gå ner i vikt så blir det bara torrfoder.Honan "Dolly" åt RC persekitten men hon spy ut så många hårbollar så hon även gick till RC maincoon istället och det blev mycket bättre men det altid gått med lite blötfoder ibland.

Nu lånar jag tråden lite, men ni som använder er av Eukanuba fodret, upplever inte ni att katternas bajs luktar väldigt illa av det? (alltså mer illa än vanligt
)
Jag använde det förut men bytte till Hills för ett bra tag sedan av just den anledningen. Jag vet fler uppfödare som också tycker bajset luktar mer illa av just eukanuba.
Nej tvärtom.. jag tycker det både luktar bättre och dessutom skiter de inte hälften så mycket. Det är stor skillnad på skörden varje gång man går runt i toaletterna.
Om bajset luktar illa kan man skicka ett bajsprov till SVA och testa Giardia. Det är tydligen vanligare än vi trott, och då kan skiten lukta lite speciellt.

#14 Jag kan hålla med dig om att bajset luktar lite mer än när jag använde t.ex royal. Men det tror jag beror på att eukanuba har mer köttinnehåll, royal använder sig mycket av vegetabiliska protein.
Men om man använder bra kattsand så luktar det inte så mycket ändå, förutom när själva bomben släpps ;D *s*

#15 Nej, lukten berodde absolut inte på något annat än just maten. När jag bytte till Hills så blev det stor skillnad.
Jag har nämligen två latmaskar här hemma som inte ids krafsa över bajset utan bara går raskt iväg när man är klar och då ligger ju allt fullt synligt och då spelar det ingen roll att jag har bra kattsand som skulle kunna täcka över lukten
jaha, en sån där dominant katt som bara blajjar och låter det helt fräckt ligga… En sån har jag också… och då kan det ju förstås lukta precis då…
men jag tycker annars inte att det luktar mer av eucanubas, jag har nyss bytt från RC och tycker tvärtom….

#17 & #18, men vilka fräckisar!!
Ja då förstår jag att du känner av stanken ;D Man får ta och visa dom hur man gör ("en tass fram, dra sedan bakåt sanden över…") *s*

#10 - Nej som du vet
så tycker jag också att katter ska äta blötmat! Eller BARF om man orkar pyssla med det. Mina katter äter endast blötmat och BARF, inget torrfoder. De smala katterna har gått upp i lagom vikt och stannar där, och den tjocka katten har gått ner i vikt och är nu i perfekt hull! Det hade aldrig funkat om jag fortsatt ge henne torrfoder.
Jag pratade för ett par veckor sedan i telefon med en ny bekant i ragdollvärlden, en annan ragdolluppfödare, och hon berättade att hon börjat ge sin tjocka katt blötmat efter att ha läst en notis i en katt-tidning om att det var bra som "bantarmat". Hon hade länge försökt banta honom på torrfoder utan att lyckas få bor den där sista övervikten, men nu hade hennes katt börjat gå ner i vikt direkt på bara ett par månader! Det roliga i det hela var att det var jag som skrivit notisen i förra numret av Trasdockan, hihi!
Jag kommer utan tvekan fortsätta ge mina katter blötmat, såväl vuxna som kattungar. Betydligt bättre ur näringssynpunkt än vilket torrfoder som helst!
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
Har också en viss herre här hemma (födelsedagsbarn idag) som inte heller krafsar över sina efterlämningar *s* men så är han kung här hemma och tycker nog fräckt att de inte ska skrapas över.. *hihi*
Jag upplevde också att det luktade betydligt mer då jag hade Eukanuba - så jag bytte tillbaka till RC och har kört på det sedan dess… med undantag från ett tag då jag även hade Orijent men det var inte uppskattat här hemma - så nu är det RC för hela slanten.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

#20 Jag instämmer verkligen att blötmat verkligen fungerar som bantarmat. Min hane var ett tag verkligen rund om magen (såg ut som han svalt en fotboll) ett tag. Jag började då ge honom light torrfoder, mätte upp exakta portioner efter vad han skulle ha, men inget hände. Läste sedan här på detta underbara forum om att banta med blötmat enbart och vips, snabbt rasade vikten och han fick normalhull igen
Nu är det dock inget problem att hålla vikten då det bara är brudar och åter brudar i hans hjärna

hur är det i pris skillnad mellan Rc och Hills?

#23 Hills är dyrare, dom har även nyss höjt sina priser…
Jag har endast hundfoderpriserna i huvudet, tror Rc går på 599 och Hills på strax över 700, för 15kg påsar. Beroende på vilken sort. Du får du iaf ett hum om priserna.

569kr för rc runt 600kr för eucannuba 730kr för hills har ja för mig att de kostar utan rabatt ?
Jag ger Hills Lamm till mina kissar, köper 10 kg säckar, som numera kostar 639 kr….
Kisseungarna får RC kitten…

Ingen som kör med Iams mat? Har hört att det ska vara bra. Min lilla Ramses är väldigt dålig i magen nu och han får RC baby cat :/. Så jag måste prova att byta foder men vet inte vilket jag ska ta :/.Tänkte prova Iams då det tydligare har mer köttinehåll osv. Ingen som provat Iams?
Jag kör med Eukanuba Kitten och kompletterar med blötmat 2-3 gg/dag. Ingen av mina katter accepterar BARF, har bara fått slänga den orörda maten när jag har testat… annars skulle jag gärna delvis BARF'a.
#27 Vad tråkigt att din kisse är dålig i magen (men det är vanligt att speciellt kattungar blir det någon gång), har han helt plötsligt blivit det eller? Har han diarré och/eller kräks han? Har han fått något foder han inte är van vid? Om han tillfälligt är lös i magen tycker jag att du ska köpa exempelvis Diarsanyl på apoteket och ge, det ska stabilisera avföringens konsistens och skydda tarmarna samtidigt som det ger näring, och det är helt ofarligt, består av en speciell sorts lera. Jag har gett det till små kattungar vid diarré och det fungerade! Annars brukar folk tipsa om Zoolac och Canicur.
Som Huldabella skrev ska du tänka på att göra eventuella foderbyten försiktigt (successivt), och jag skulle inte byta foder just när katten redan är dålig i magen.
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

Han har ätit RC babycat ända sen vi fick honom och han har nu varit dålig i magen i en vecka :/. Han kräks inte men han har diarré och är väldigt olycklig då han sitter på lådan och måste basa stackarn :(
Men man kanske borde prova med ett nytt foder?
Okej jag ska tänka på det :)

Måste fråga vad ni använder för blöt mat har provat hur många sorter som helst och inga passar mer en för ´´stunden´´.
Allting man erbjuder smakar man på sedan blä så går man därifrån.
.
//mia

#30 Jag har nog provat det mesta. För att inte göra listan allt för lång så kan jag nämna de sorter som min superkräsna katt äter.
Hon dör för: Almo Nature (burkmaten ej portionspåsarna), Sheba luxury.
Hon kan äta: Proplan och ibland hills burkmat.
fisk, köttfärs och kycklinghjärta (barf) tvekar hon aldrig på!
#27 Jag bytte foder från Royal Canin till just Iams med resultatet att de blev betydligt bättre i magen. Det låg helt plötsligt korvar i katt lådan än innan som då såg ut som formen av en maräng
.
Jag slår ett slag för Iams även om det kanske är lite dyrare.
Annelie
#31 var hittar du att köpa kycklinghjärta?
Jag BARFar också lite, men köper grishjärta. Har inte hittat kycklinghjärta.
Men jag rekommenderar verklinge att ge lite rått ibland. Tror det är bra för katter.
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

#33 Har köpt kycklinghjärta på Coop, tror även att det finns på ica.

#30 - Jag ger alltid mina Mjau tetror, med enstaka undantag när de får Mjau burkar, och ibland Bozita tetror. Jag har en torrfodergalning här hemma och hon äter inte blötmat alls om hon har torrfoder, så mina katter får inte torrfoder överhuvudtaget.
#33 - Willys här har alltid kycklinghjärtan, toppengott tycker mina katter!
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

#33 willys har jag hittat det på jag med.

när man köper till exempel kyckling hjärtan, skall man till laga det på något sätt?

#37 Om det är svensk kyckling så ger jag den rå, skär den i mindre bitar om det är till kattungarna =)
Jipotimas(kyckling-korvarna ni vet) har kycklinghjärtan, de är frysta som i en klump med plast runt, och om man bara tinar dem lite,lite, så kan man som skiva hela klumpen och få lagom stora bitar och slipper sitta och skära kycklinghjärtan ett och ett. De har även kyklinglever fryst som ett tunt "flak". Ett litet tips 
Min Ragdoll får Rojal Canin,ej blötfoder då det inte är bra för katten pälsen blir matt, men Elektra äter ändå inte det så det är bra :). Kommer ej på vilken sort för tillfället men hon får för pälsen, då vi bytte från föra året och nu fäller hon mycket mindre och hennes pälskvalité är bätre, enligt dommaren kunde hon inte ha bätre pälskvalité och då hade jag inte användt några prudukter i hennes päls.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#40 Vad grundar du ditt påstående på om att blötfoder inte är bra för pälsen? Egna erfarenheter?
Egen erfarenhet, min ragdoll blir jättedålig i magen och pälsen var inte så fin då när vi testade att ge henne det, och våran andra katt har inte så fin päls av blötfodret och kan ibland bli dålig i magen av det, men vi ger han då han inte äter torrfoder.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#42 Har svårt att tro att blötfoder i allmänhet skulle ge sämre pälsar.

Jag ger mina katter BARF och blötmat. De får smaka på torrfoder ibland och Wiima får torrfoder i en transportbur några gånger om dagen för hon vill inte äta barf-rörorna utan föredrar grishjärta i bit vilket de får då och då.
Idun och ungarna äter barf och Mjau tetror och ungarna har jättefina vikter.
#40 Katten är gjord för att äta proteiner och fett, inte kolhydrater. Torrfoder är späckade med kolhydrater medan bra blötmat innehåller mest proteiner och fett och pyttelite kolhydrater.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!
Jag har fri tillgång på Eucanuba och Hills torrfoder + att mina katter får blötmat morgon och kväll… Och då är det mjaus tetrapack som gäller, men det ska vara pate´n!! Inte bitar i sås…
Min fertila hane och mina dräktiga och digivande får Hills AD som blötmat också.
Mina gillar inte Grishjärta och sånt… men de kanske skulle vänja sig om jag var ihärdig..
#44 Det beror på vad det är för torrfoder samma med vad det är för blötfoder. Men den blötfoder jag har givit har mina katter fått dålig mage av och dålig päls. Och mina katter mår toppen av den torrfoder dom får, men dom får även annan mat.
//Frida