Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1309 ggr
ProvinsiaRivers
0

Är detta möjligt??

Nu måste jag få höra om någon haft samma otur som jag??

Angående dessa hcm dna tester:Jag har en kull just nu på 5 st krabater.Mor är N/N och far är N/HCM.

Har nu swabbat ungarna i två olika omgångar och skickat till Laboklin och fått svar på att ALLA kattungarna är N/HCM!!

Är detta verkligen sant?Man har ju trott att det nedärvs till ca 50% av ungarna.Men jag har 100% nedärvning just nu!Horribelt!Jag är sååå besviken…

Kan någon säga nåt vettigt om detta??

Paulina

Rosino
0

Jag kan tyvärr bara säga att det är fullt möjligt. 50% nedärvning är ju bara teoretisk uträknat, men då ena föräldern bär HCM genen så kan i värsta fall - som nu i ditt fall - alla ungarna bli bärare.

Synd att det skulle bli så, jag förstår att du är ledsen och besviken.

Lena

Cheeserica
0

Alla heterozygota anlag nedärvs i 50% av fallen, men det är ju slumpen som avgör och ibland blir det såhär. Riktig otur och jag beklagar. Rynkar på näsan Om nu hanen inte är feltestad och egentligen är HCM/HCM, men även om det är korrekt så kan detta hända, precis som att det lika gärna kunde varit att alla är N/N.

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

Ruffles
0

Ja, det är inte bara möjligt utan egentligen ganska vanligt att få ett sånt utfall där ena föräldern är heterozygot för ett anlag.

Tänk bara på hur många kullar vi får med bara ett kön representerat!

Där är ju situationen precis densamma fast det gäller könsanlagen;

mamma är X/X och pappa är X/Y

Statistiken brukar jämna ut sig över tid så det föds ungefär lika många honor och hanar, men när de gäller ett sjukdomsanlag är man ju inte så intresserad av att se det på sikt liksom…………..

Trist att du fick ett sånt utfall :-(

Rufflan

ProvinsiaRivers
0

Tack för svaren.Snällt av er att svara så snabbt,

Jag började tro att labbet lurat mig på något sätt…

Hanen är testad med blodprov hos veterinär så jag tror ju han är korrekt testad.Så även honan.Ungarna har jag testat med swabb hemma.

Kan inte säga annat än att detta var väldigt förargligt då jag hade ju planerat lämna en avkomma i uppfödning.Men än en gång fick jag tji! Ändring i planerna alltså….fortsättning följer..

Hvenhildas
0

citat
Är detta verkligen sant?Man har ju trott att det nedärvs till ca 50% av ungarna.Men jag har 100% nedärvning just nu!Horribelt!Jag är sååå besviken…
slutcitat

Det handlar inte om att 50% av ungarna ärver det utan att det är 50% sannolikhet att föräldern nedärver det till sina avkommor
Alltså kan utfallet bli att 100% av ungarna får genen

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Fyrpihls
0

ja det är fullt möjligt… så kan det ju gå… % är ju beräknad på många kattungar…
Kanske tusen….

En annan uppfödare som jag känner hade ju tur åt andra hållet… av fem kattungar var alla n/n… helt otroligt…

bebble
0

Har du tvättat händerna mellan varje prov på ungarna?

Du "kan" föra över DNA själv till nästa pinne

Har du set till att pinnarna inte har varit i kontak med vrandra?

Rosino
0

# Men man rör ju inte själva borsten?

Jag har inte tvättat händerna mellan varje prov… Och i ett fall fick jag olika resultat, ett n/n och ett hcm/hcm.

ProvinsiaRivers
0

#7  Jadå,rena händer mellan varje katt och har inte rört "borsten" osv. Var verkligen noga för att få rätt resultat.

Ja,men sånt är livet.Resultaten är vad det är nu och då har jag blivit klokare igen.