Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 791 ggr
Fyrpihls
0

Hur nära födseln får man resa?

Jag har suttit och googlat här lite efter svar, men kom på att säkert nån här kan svara på det.

Hur dräktig får en katt vara för att få transporteras?
Det finns ju regler för det.
Hur många veckor innan beräknad nedkomst kan man åka med katten hem från eller till sommarstället.

Jag kommer inte ihåg, var det 2 veckor eller nåt sånt?

Vi åker ju varje sommar till våran stuga i Norge och med våran stora husdvagn, och i år blir det ju då med två kullar i olika åldrar och en dräktig hona.

Tacksam för svar…

kickiz
0

Enligt lag:  En dräktig katt får inte transporteras inom 2 veckor före den beräknade förlossningen och tidigast 1 vecka efter

Hittade det i "Att ha katt" (SVERAKS BOK)

/Kicki

Fyrpihls
0

okej.. Tack så mycket…..

Då får vi planera därefter… hi hi

GLAD MIDSOMMAR. Nu ska jag äta sill…. mumsSkrattande

skyhighs
0

Det står också på jordbruksverkets hemsida att kattmamman skall ha möjlighet till avskildhet, lugn och ro.

Så förnuftet måste råda!!!!!!

Fyrpihls
0

Det har dom all möjlighet på vårt lantställe…

Vi har både husvagn, storstuga med flera rum och 2 lillstugor, en ladugård och stooooor trädgård att strosa i.

Katterna är dessutom vana att vara där.

Jag kommer också att ha mammorna för sig själv i vårt inre föräldrasovrum i husvagnen, med sina kullar. Det är alldeles lagom stort och går att stänga till det andra sovrummet. Vår husvagn är STOOOR. över 10½ meter utvändigt. En Hobby 720 Exklusive…

Där får endast jag och min man vistas. Det blir som en perfekt kattungehage på ca 2 X 2,5 meter, och mammorna kan gå ut via en hylla till resten av vagnen om dom vill.

De andra katterna får bo i storstugan, där sover de äldsta barnen och där lagas all mat och där lever vi och är mest.
Förutom att jag älskar att ligga och mysa i min husvagn…

Det kommer nog bli bra.

Men är det nån som vet om nån ensam liten dam eller så som kommer sitta ensam mycket i sommar så hör gärna av er.
Han är som sagt lite blyg ännu, men bara tills man börjar gosa med honom, då spinner han och pussas och är helt underbar…
Men har ju levt ganska begränsat under lång tid….

Mitt enda problem är att jag egentligen skulle vilja att Mio finge bo hos någon som sitter ensam hemma hela sommaren, eftersom han är ganska ovan med att gå i hela huset, har ju varit fertil snart ett år och bodde ju först i ett eget utehus med tre andra hanar i sitt förra hem och nu har han ju mestadels haft eget rum innanför tvättstugan här hos oss, med olika damsällskap.
Så han är fortfarande lite blyg och skygg, men det blir bättre för varje dag, så det kan ju vara bra att han åker med också, men kanske skulle varit en mjukstart att få en lite lugnare inskolningsperiod,
Han äter ju P piller nu och kommer få en hormonspruta vilken dag som helst. Han kissar ingenstans.

skyhighs
0

Som sagt förnuftet skall råda i allt vi utsätter vuxna och KATTUNGAR för.

Fyrpihls
0

ja visst… sunt förnuft… och att känna sina katter… då vet man vad dom tycker om och vad dom önskar.

Vi måste nog vänta med att åka på ett tag, för Vilda är ju en förstagångsföderska av den lite mer oroliga naturen.

I dag tex, då vi hade hantverkare här, så blev jag ju tvungen att flytta hela ormgropen till BBt i källaren under de timmar de höll på i sovrummet.
Och Vilda blir genast lite orolig. Men hon blir coolare för varje dag som går..
men där måste verkligen förnuftet få råda precis som du säger #5

Nu har jag flyttat tillbaks dom så nu är hon lugn igen, fast hon har luktat på dom nya fönstren och balkongdörren som har glas ända ner nu… luktat och luktat… men nu så har hon lagt sig till ro igen…

Nu har jag dessutom gjort en hage utanför ormgropen så att de tre stora kan börja gå ut, och smaka på mat och börja gå på låda.

Oj då, blev visst lite OT här nu då.. den här tråden handlade ju om resande, fast å andra sidan var den ju min… hi hi

men tack för hjälpen alla.. Kram

Fyrpihls
0

Fressten, Susanne… Wow vilka fina katter du har… OT